finns Gud

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

finns Gud

Inläggav Harald Davidsson » 15 nov 2009 13:45

Det är klart att Gud kan hjälpa människan, han behöver ingen avatar för det, men om Gud bygger upp huset igen för människan kommer hon genast att riva ner det, Gud kan ta bort det onda från världen, men om han gör det tar  det inte mer än några veckor innan det onda är tillbaka. men för varje människa handlar det om att kunna skapa ingenting, och om hennes liv, hennes situation reduceras till ingenting, var befinner hon sig själv då. i sin väntan på att bli allting,

Den som vill bli högst måste först bli lägst,
f

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: finns Gud

Inläggav Algotezza » 16 nov 2009 11:54

haralddavidsson skrev:Det är klart att Gud kan hjälpa människan, han behöver ingen avatar för det, men om Gud bygger upp huset igen för människan kommer hon genast att riva ner det, Gud kan ta bort det onda från världen, men om han gör det tar  det inte mer än några veckor innan det onda är tillbaka. men för varje människa handlar det om att kunna skapa ingenting, och om hennes liv, hennes situation reduceras till ingenting, var befinner hon sig själv då. i sin väntan på att bli allting,

Den som vill bli högst måste först bli lägst,
f

Elementarpartikel? Kvark? Sträng?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

finns Gud

Inläggav Harald Davidsson » 21 nov 2009 12:31

undrar Algotezza

Jag lever mitt eget liv, för det är det enda liv jag kan leva, hur många elementarpartiklar har du sett?

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 21 nov 2009 14:53

Hejsan!

Naturligtvis finns det ingen gud, det är bara gammal vidskepelse som hängt med människorna sedan deras urtid då världen tedde sig knepig och inte sällan hotfull. Att vidskepelse kunnat hänga med så länge beror på att den varit ett sätt för makthavare att dupera människor och skrämma dem med diverse fasanfulla straff, och att den samtidigt skapat traditioner där speciella byggnader varit vallfartsställen för folk som sökt sig till andlighet, trygghet i tron och inte minst lugn och en beundran för det ofta vackra som byggts åt gudarna. Jag kan ju själv tänka mig att gå på julotta och kyrkan vid exempelvis jul då där finns ett lugn som är rofullt och avstessande - trots att jag nog inte tror på någon gud.
Även om det naturligtvis hade varit en klar fördel ibland kan jag ha tyckt mellan varven! Hade det funnits en gud, hade han gillat bigj, helt klart! :wink:

Religion bör vara av mer privat karaktär, var och en får tro vad den vill, men religionen skall hållas borta från samhällsbyggande och inte tillåtas påverka lagar och regler. Då blir det oftast fel, vilket historien har visat! Så slutsatsen blir denna, religion är vidskepelse, men i ett humanistiskt samhälle har alla naturligtvis rätt att vara hur troende, eller icke-troende, de vill. Men man skall akta sig för att låta religioner påverka samhällets inriktning och styre - för då går det åt skogen!  :)

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

suchanother
Avstängd

Re: finns Gud

Inläggav suchanother » 21 nov 2009 14:58

Du uppvisar en rätt typisk uppgiven inställning.
haralddavidsson skrev:Elementarpartikel? Kvark? Sträng?

undrar Algotezza

Jag lever mitt eget liv, för det är det enda liv jag kan leva, hur många elementarpartiklar har du sett?

Har du sett Gud?
Religionen är lockande för folk som inte orkar/kan inte sätta sej i komplexa frågeställningar. Istället vänder man sej till en allvetande utopisk Gud, därefter behöver man inte anstränga sin egen hjärna utan räcker med att man ser sådär sjukt harmonisk och leende ut. Borta är alla svåra frågor eftersom Gud i sin obegränsade visdom vet bäst. All ondska har en förklaring, alla hemskheter förklaras naivistiskt med att Gud vill testa oss. Ett sånt pucko till Gud är väl inget att ha?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

finns Gud

Inläggav Harald Davidsson » 21 nov 2009 17:11

Du uppvisar en rätt typisk uppgiven inställning.

haralddavidsson skrev:  

undrar Algotezza

Har du sett Gud?
Religionen är lockande för folk som inte orkar/kan inte sätta sej i komplexa frågeställningar. Istället vänder man sej till en allvetande utopisk Gud, därefter behöver man inte anstränga sin egen hjärna utan räcker med att man ser sådär sjukt harmonisk och leende ut. Borta är alla svåra frågor eftersom Gud i sin obegränsade visdom vet bäst. All ondska har en förklaring, alla hemskheter förklaras naivistiskt med att Gud vill testa oss. Ett sånt pucko till Gud är väl inget att ha? skrev suckanother

Gud är inte religös, inte jag heller, jag skulle önska att alla tempel, kyrkor, mosques synagoger och bönehus stängdes, dessa byggnader skulle kunna användas som kulturhus, förresten,  kunde Einstein se ljuset färdas med 300 000 km hastighet, om inte, hur kom han på det?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

finns Gud

Inläggav Harald Davidsson » 21 nov 2009 17:39

Religion bör vara av mer privat karaktär, var och en får tro vad den vill, men religionen skall hållas borta från samhällsbyggande och inte tillåtas påverka lagar och regler. Då blir det oftast fel, vilket historien har visat! Så slutsatsen blir denna, religion är vidskepelse, men i ett humanistiskt samhälle har alla naturligtvis rätt att vara hur troende, eller icke-troende, de vill. Men man skall akta sig för att låta religioner påverka samhällets inriktning och styre - för då går det åt skogen!
MVH
bigj

Jag håller med dig helt och hållet, men var finna den mannen som kan stänga Vatikanens verksamhet för alltid, inte ens Jesus klarade det.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 21 nov 2009 18:42

Hejsan!

Vatikanens makt har minskat allt sedan 1800-talet, och dess makt lär fortsätta att minska. Utvecklingen kommer att se till så denna rest från medeltiden, eller antiken rättare sagt, med tiden blir så omodern att den dukar under av sin egen röta. Det sker av sig självt, inget är bestående under solen!  :wink:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

finns Gud

Inläggav Harald Davidsson » 21 nov 2009 19:39

Vatikanens makt har minskat allt sedan 1800-talet, och dess makt lär fortsätta att minska. Utvecklingen kommer att se till så denna rest från medeltiden, eller antiken rättare sagt, med tiden blir så omodern att den dukar under av sin egen röta. Det sker av sig självt, inget är bestående under solen!

MVH
bigj

men Vatikanen har våldtagit både Afrika och Sydamerika och planterat sin hjärn-röta i dessa båda kontinenters huvuden och kan därigenom skruva, manipulera, indoktrinera och kontrollera genom sin lilla kyrka som de har byggt upp i nästan varenda liten by de tankar som tänks av vanligt folk, men också av de styrande i dessa båda kontinenter och hålla människorna där instängda  indirekt i den vatikanska ondskans moraliska stålhårda osynliga nätbur.

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 21 nov 2009 19:44

Hejsan!

Det är nog ingen fara, eftersom Vatikanen kan påstå vad den vill, det hjälper inte mot utvecklingen i alla fall. Ökad skolgång, mer utbildning och ökade kontakter med omvärlden är ett gott motgift mot Vatikanens dogmer. Det är inte en fråga om om Vatikanens makt eroderar, det är en fråga om när den gör det. Det går inte på en dag, men droppen urholkar stenen! Så jag är vid gott mod om detta!  :wink:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

finns Gud

Inläggav Harald Davidsson » 21 nov 2009 20:24

de flesta skolor ägs direkt eller indirekt av Vatikanen inte bara i Sydamerika och Afrika, men också i Indien därför konserveras den så kallade utvecklingen som egentligen bara är en cirkel-gång och det (sken) heliga äktenskapet väntar ännu på sitt hälsosamma sammanbrott.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 nov 2009 22:11

Positiva tongångar från bigj och Harald om religionens häxdansgång .
Jag är ändå kluven, jag tycker kyrkan och religionen har ett symbolvärde i vårat samhälle.
Kommer alltid ihåg när jag som ung grabb hängde med farsan när vi renoverade kyrkor här i Västsverige. Jag kommer speciellt ihåg en gång när vi jobbade med Tölö kyrka (strax efter Kungsbacka)  och jag satt ensam där i kyrkan och ett överväldigat lugn och harmoni svepte över mej. Vad är detta?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 nov 2009 23:00

biggj skrev:Hejsan!

Det är nog ingen fara, eftersom Vatikanen kan påstå vad den vill, det hjälper inte mot utvecklingen i alla fall. Ökad skolgång, mer utbildning och ökade kontakter med omvärlden är ett gott motgift mot Vatikanens dogmer. Det är inte en fråga om om Vatikanens makt eroderar, det är en fråga om när den gör det. Det går inte på en dag, men droppen urholkar stenen! Så jag är vid gott mod om detta!  :wink:

MVH
bigj

Hej Big,

Det här blir lite OT, men ändå hyfsat bidragande hopppas jag:

Du är lite gäckande. Du skriver bra och verkar väldigt påläst. Och sen har du ditt sätt att "samtala". Dina ställningstagande är sällan överraskande och man undrar om du vill resonera eller om du vill att folk bugande skall ta emot din sakkunskap.  Själv är jag tvärt om. Har bara sett paradoxer hela mitt liv, känt mig stendum men skrivit bra på en massa prov och sånt. Är det si eller så. Det är liksom resan som är målet.

Nu det här om katolicismen. Själv har jag inte mycket till övers för det mer än att det är lite davincikodmystiskt. Farsgubben har faktiskt konverterat till Katolik, själv lider jag av REM's "losing my religion". Har inte världens kontakt med farsan, men han vill gärna ha det. Har börjat umgås lite med honom de senaste åren. Just det här katolska hos honom är jag lite nyfiken på. Han är mer för ritualer och ordningar än det som jag ser som religion - det egna förhållandet till sin egen död. En mer innerlig religion. Ska utforska det här.

Lite varför jag vänder mig till dig är för att du ofta angriper Vatikanen.  Nu är ju inte Vatikanen detsamma som Katolsk tro, men ändå.

Lite så här ser jag det: Farsan är den enda i min släkt som är riktigt släktkär.  Och det liksom stämmer. Det är Kyrkan som är grejen, gemenskapen. Lite det latinska. Familjen. Svärord om att knulla morsan. Medan vi här uppe är mer individuella. Mera jävla idiot. Och Påven är väl då lite som romarnas Patronus. Gudfader. Familjefader. Lite svårsmält för oss här uppe, som har haft mer plats att bre ut oss och blivit mer individuella.

Som jag ser det blir det blir svårt för oss att religion inte bara handlar om ett förhållande till egen kommande död och kanske förhållandet till nästan, utan också ett kollektivt sammanhang, som då också får en genomslagskraft i samhället, som påverkar folks liv.

Att KYRKAN skall få hålla på att ha åsikter om huruvida vi skall få ha kådis eller inte. Lätt att rynka på näsan åt det som den suntförnuftsvenne man nu är. Men det är inte så lätt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 22 nov 2009 09:07

Hejsan!

Ok, skall försöka svara på dina frågor Anders. Att det blev just Vatikanen som angreps var väl mest för att haralddavidsson just tog upp Vatikanen. Men bortsett från det så är jag inte särskilt positiv till Vatikanen, jag har ju studerat historia. Många människor ute i världen är troende katoliker, och det är väl inte så konstigt. Den katolska tron är ju vår äldsta och största kristna kyrka. Katolicismen var en del av själva den kristna västerländska kulturen i över tusen år, vilket satt sina spår. Och jag är egentligen alls inte så värst avogt inställd till just katoliker, jag anser all religion vara vidskepelse - även islam, judendom, hinduism ja rubbet. Vilket dock inte hindrar mig från att ändå inse att religionen ger många ett hopp i allt helvete de upplever, särskilt i tredje världen. Och varför ta ifrån människor det?

Men man kan ju ändå försöka motverka religion på ett annat plan, och mer gå på uttolkarna; biskopar, präster och högre dignitärer, vilka lever av denna tro som de fattige skrapar ihop till dem på olika sätt. Och precis som du skriver, tjafsa emot dem när de kommer med sina förbud och korkheter i en mängd viktiga sociala frågor, som förbud mot preventivmedel, grymma omänskliga straff och andra medeltida föreställningar om hur livet bör levas. Ja, de mötte motstånd även under medeltiden, så kyrkans, liksom andra religioners, officiella tro har alltid varit ifrågasatt under ytan. Men förr kunde kyrkan, liksom andra religiösa riktningar, tvinga folk till lydnad med hjälp av våld, detta kan de inte längre, och där ser jag möjligheten att de med tiden mister sin auktoritet.

Samtidigt måste människor även erbjudas något i religionens ställe, och då duger inte bara vetenskap, mer måste till. Människor har en benägenhet att vilja tro på något, och kan man få dem att tro på humanismen och dess budskap har vi kommit långt. Att var och en sedan kan ha en personlig tro på gudar eller andar spelar mindre roll, det kan även existera kyrkor i framtiden, den katolska exempelvis - men de måste ständigt hållas borta från styre av samhälle och börja lirka med lager och regler - då backar vi igen. Och det skall vi inte göra, vi skall blicka framåt, med eller utan tro, bara vi håller oss till en godartad humanism allihopa!
Så menar jag!  :wink:

MVH
bigj

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

finns Gud

Inläggav Harald Davidsson » 22 nov 2009 09:14

Vi måste först skapa ingenting av religion, andlighet, para-psykologi, teologi osv. här på jorden, alltså fullständigt tömma jorden på all den form av ego-pseudo-gudomlighet som förorenat vår planet de senaste 4000 åren för att Gud ska kunna landstiga eller kunna komma ut på världen genom våra goda tankar.

Återgå till "Religion och andlighet"