Teoretiskt resonerande - en andebesättelse?
Moderator: Moderatorgruppen
Teoretiskt resonerande - en andebesättelse?
Jag ser vårt myckna teoretiserade resonerande som sprunget ur en andebesättelse, en dysfunktion eller en sjukdom.
Men av de tre olika negativa kategoriseringarna är andebesättelse den teoretiska model som jag upplever bäst lämpad att använda eftersom den för mig framstår som närmast sanningen och därmed har bäst möjlighet att -om applicerad- lösa vårat dilemma. Det långtgående teoretiska resonerande som präglar vårat samhälle idag är något vi faller ned i likt ett helvete av fjättrande tankar. Vi har en vilja till gott leverne och vi kan alla se glimtar av vår riktiga potential att skapa den goda miljön, vår vision av paradiset. Men någonstans faller vi i in i fällan att istället börja klaga och beklaga oss för oss själva och för andra. Det teoretiska resonerandet uppstår i frustationen över missad potential och växer ur klagan. Beklagandet är dess jordmån. Vi blir fångar, besatta av det teoretiska resonerandet eller reflekteradets ande eller uppsjö av andar.
Nåväl något ditåt, går jag längre i att inveckla denna teoretiska model så snärjer jag mig och er snart i det teoretiska resonemangets andebesättelse. Jag kommer hitta andra andebesuttna människor, frusterade över sin missade potential, snärjda i klagan, att strida med. Jag skulle kunna fortsätta med att beklaga mig över alla satans kuksugare som profiterar på reklam, induvidiualistisk självhävdelse konsumtion eller sportfanatiker. Kanske framgångsrikt till och med om jag är enträgen i min fokusering. Men snart kommer då denna ande/anda som mina ord svävar ut med över ändå reflekteras i klagan och självbeklagan och komma tillbaks i över mig uppdragande mina egna uppenbara dåliga vanor och försvagade beteende.
Så jag ger mig här och fortsätter för mig själv i min andebesuttna vardag.
Men av de tre olika negativa kategoriseringarna är andebesättelse den teoretiska model som jag upplever bäst lämpad att använda eftersom den för mig framstår som närmast sanningen och därmed har bäst möjlighet att -om applicerad- lösa vårat dilemma. Det långtgående teoretiska resonerande som präglar vårat samhälle idag är något vi faller ned i likt ett helvete av fjättrande tankar. Vi har en vilja till gott leverne och vi kan alla se glimtar av vår riktiga potential att skapa den goda miljön, vår vision av paradiset. Men någonstans faller vi i in i fällan att istället börja klaga och beklaga oss för oss själva och för andra. Det teoretiska resonerandet uppstår i frustationen över missad potential och växer ur klagan. Beklagandet är dess jordmån. Vi blir fångar, besatta av det teoretiska resonerandet eller reflekteradets ande eller uppsjö av andar.
Nåväl något ditåt, går jag längre i att inveckla denna teoretiska model så snärjer jag mig och er snart i det teoretiska resonemangets andebesättelse. Jag kommer hitta andra andebesuttna människor, frusterade över sin missade potential, snärjda i klagan, att strida med. Jag skulle kunna fortsätta med att beklaga mig över alla satans kuksugare som profiterar på reklam, induvidiualistisk självhävdelse konsumtion eller sportfanatiker. Kanske framgångsrikt till och med om jag är enträgen i min fokusering. Men snart kommer då denna ande/anda som mina ord svävar ut med över ändå reflekteras i klagan och självbeklagan och komma tillbaks i över mig uppdragande mina egna uppenbara dåliga vanor och försvagade beteende.
Så jag ger mig här och fortsätter för mig själv i min andebesuttna vardag.
Well min agenda är sig lik och jag vet att du har lite svårt för den, men som droppen urhålkar berget^^
Kan passa på att upplysa dig om att du har en stark tendens att feltolka mig och förvrida det jag skriver. Vi hade ju den här dusten om maya/aztekerna. Det är en symptomatisk feltolkning du gjort när du omskriver Teonanactl till gudarnas föda, när jag ju skrev att ordet betyder 'gudarnas kött'. Gudarnas föda som du genom dina glasögon läste det som implicerar ju då en självförhärligande syn bland oss psykedeliaanvändare, som att vi skulle se oss som gudar gentemot övriga. Så är ju inte fallet, att konsakrera gudarnas kött är något alla kan göra.
Detta för att närma oss kärnan i vår misstro, inte så viktigt att fokusera på exemplet i sig, utan mer varför jag använder exemplet. Nämligen för att påvisa den anda av misstro som du visar mot mig. Om du vill nyansera denna misstro med exempel på dina 'remedies' (svenska?) gentemot mig så kan jag se lite hopp om att andedimman kan lätta lite oss emellan.
Kan passa på att upplysa dig om att du har en stark tendens att feltolka mig och förvrida det jag skriver. Vi hade ju den här dusten om maya/aztekerna. Det är en symptomatisk feltolkning du gjort när du omskriver Teonanactl till gudarnas föda, när jag ju skrev att ordet betyder 'gudarnas kött'. Gudarnas föda som du genom dina glasögon läste det som implicerar ju då en självförhärligande syn bland oss psykedeliaanvändare, som att vi skulle se oss som gudar gentemot övriga. Så är ju inte fallet, att konsakrera gudarnas kött är något alla kan göra.
Detta för att närma oss kärnan i vår misstro, inte så viktigt att fokusera på exemplet i sig, utan mer varför jag använder exemplet. Nämligen för att påvisa den anda av misstro som du visar mot mig. Om du vill nyansera denna misstro med exempel på dina 'remedies' (svenska?) gentemot mig så kan jag se lite hopp om att andedimman kan lätta lite oss emellan.
Andreas skrev:Well min agenda är sig lik och jag vet att du har lite svårt för den, men som droppen urhålkar berget^^
Det var väl stenen som skulle urholkas via droppen. Men en droppe kan också få bägaren att rinna över. Och så skall man inte kasta Sten i glashus för det gillar inte Sten.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Andreas skrev:"Varje tanke du har kommer från en ande som viskar i ditt öra"
Pd Sebastião
Ja så bekvämt, en ande sitter och viskar planer i ditt ena öra, en annan ande befaller dig att utföra dem i det andra, en tredje ande sitter i ditt lustcenter och njuter av frukterna medan självaste du ensam får bära det juridiska ansvaret för det utspelade, snyggt jobbat ditt lilla redskap!
Har du otur blir det rättegång, andarna lämnar dig likt ett sjunket skepp för att ta plats hos de som dömer dig, ack så cyniskt, än en gång får de njuta av frukterna, vem sa att man inte kan både äta kakan och ha den kvar, uppenbarligen kan andarna det.
PS
En ande viskade detta i mitt öra...
Jo något sådant blire ju om man utgår från vårt normala vardagsperspektiv, bekvämt att dra iväg några banaliserande skämt utifrån löjets skimmer som tal om andar för med sig i det offentliga rummet. Men för mig som har kontakt med ett sammanhang där alla som utsatt sig för det, vare sig det är vetenskapsmän eller på förhand frälsta öppnar upp för telepati och som gjort att jag själv har vidgat upplevelsefält till att inrymma direktkommunikation i ett gemensamt medvetandefält. Det blir som sagt lätt till stridigheter, men den induvidiualistiska elektrosignaler i hjärnan modellen håller helt enkelt inte för att täcka mina, eller alla andra människors upplevelser med denna erfarenhetsbakgrund.
Andreas skrev:Jo något sådant blire ju om man utgår från vårt normala vardagsperspektiv, bekvämt att dra iväg några banaliserande skämt utifrån löjets skimmer som tal om andar för med sig i det offentliga rummet. Men för mig som har kontakt med ett sammanhang där alla som utsatt sig för det, vare sig det är vetenskapsmän eller på förhand frälsta öppnar upp för telepati och som gjort att jag själv har vidgat upplevelsefält till att inrymma direktkommunikation i ett gemensamt medvetandefält. Det blir som sagt lätt till stridigheter, men den induvidiualistiska elektrosignaler i hjärnan modellen håller helt enkelt inte för att täcka mina, eller alla andra människors upplevelser med denna erfarenhetsbakgrund.
Varför behöver du nätet och detta forum då? Om du hela tiden är andligen uppkopplad... Själafiskare som lägger ut sina nät... Bengen trålar?
tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- TekheeTaiteilijan
TekheeTaiteilijan skrev:Hörru Andreas, menar du att du har bra intuition? Att det är den som är "anden som viskar i ditt öra"?
Ja intuition är ett begrepp som börjar närma sig kanske och samtidigt är mer accepterat. Men då två motfrågor till dig; vad lägger du i begreppet intuition? Varför vill du inte tala i termer om andar utan byta begrepp till intuition?
Algotezza skrev:Andreas skrev:Jo något sådant blire ju om man utgår från vårt normala vardagsperspektiv, bekvämt att dra iväg några banaliserande skämt utifrån löjets skimmer som tal om andar för med sig i det offentliga rummet. Men för mig som har kontakt med ett sammanhang där alla som utsatt sig för det, vare sig det är vetenskapsmän eller på förhand frälsta öppnar upp för telepati och som gjort att jag själv har vidgat upplevelsefält till att inrymma direktkommunikation i ett gemensamt medvetandefält. Det blir som sagt lätt till stridigheter, men den induvidiualistiska elektrosignaler i hjärnan modellen håller helt enkelt inte för att täcka mina, eller alla andra människors upplevelser med denna erfarenhetsbakgrund.
Varför behöver du nätet och detta forum då? Om du hela tiden är andligen uppkopplad... Själafiskare som lägger ut sina nät... Bengen trålar?
tänker Algotezza
Själafiskare.. jag respekterar det som ett legitimt agg. Förvisso är jag det och förvisso har du rätt att vara skeptisk ser jag när jag tittar tillbaka på mina inlägg. Seriösa svar på dina andra frågor blir rätt banalt, eller har du någon riktig undran bakom fjantframförandet?
Återgå till "Religion och andlighet"