Intressant hur en professor (John Lennox)i matematik och vetenskapsfilosfi ,som är kristen troende, ser på det här med lidandet i världen...
http://johnlennox.org/index.php/en/reso ... _and_evil/
Kanske inget nytt under solen - men ändå....
Så skulle väl en martinusian också svara...angående hoppet om rättvisa och kompensation...alltså karma
Kristen troende professor om lidandet i världen
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
Han snackar onekligen bra för sin sak. Nu är det just kristendom han pratar om, men jag tror det där är tillämpligt på fler religioner.
Man är kristen för att det finns ett behov av religion. Just som han säger, Orättvisor, plågor... Ett ateistiskt synsätt ger ingen lindring. Ät din smärta, det är bara så det är. Jesus ger hopp om att det skall finnas tröst och lindring. Och en rättvisa.
Men jag ser inte världen som han. KANSKE det finns en gud. Men då finns han också i naturlagarna, i verkligheten(Annars är han för mej ointressant). Jag tror det finns tröst även i varandet, i världen. För världen är inte ond. Den är inte god heller, men smärtan är inte på något vis det "naturliga". Mer : Det går upp och ned - enjoy the joyride. Så långt man kan förstås, ålderdom, svåra skador och annat kan ju göra att saker och ting känns - det här blir inte bra. Men dit har jag inte hunnit än i alla fall och det är jag glad över.
Man är kristen för att det finns ett behov av religion. Just som han säger, Orättvisor, plågor... Ett ateistiskt synsätt ger ingen lindring. Ät din smärta, det är bara så det är. Jesus ger hopp om att det skall finnas tröst och lindring. Och en rättvisa.
Men jag ser inte världen som han. KANSKE det finns en gud. Men då finns han också i naturlagarna, i verkligheten(Annars är han för mej ointressant). Jag tror det finns tröst även i varandet, i världen. För världen är inte ond. Den är inte god heller, men smärtan är inte på något vis det "naturliga". Mer : Det går upp och ned - enjoy the joyride. Så långt man kan förstås, ålderdom, svåra skador och annat kan ju göra att saker och ting känns - det här blir inte bra. Men dit har jag inte hunnit än i alla fall och det är jag glad över.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
-
Justin Case
Anders skrev:Han snackar onekligen bra för sin sak. Nu är det just kristendom han pratar om, men jag tror det där är tillämpligt på fler religioner.
Att välja att tro att det finns en Gud bara för att det gör att man känner tröst - istället för att undersöka om det verkligen finns en Gud - det är ju som om Sveriges Riksdag skulle välja att tro att statsbudgeten går ihop bara för att det gör att svenskarna känner förtröstan - istället för att kolla om statsbudgeten verkligen går ihop.
Dock har jag slagits av att min från början ateistiska världssyn - som dock ger att vi har evigt liv tack vare tekniska framsteg, kvantfluktuationer, utomjordingar m.m - råkar vara sådan att vi har all anledning att känna oss tröstade av att tänka på den. Den tekniska utvecklingen gör att allt blir bättre och bättre med tiden - även om det förekommer tillfälliga tillbakagångar naturligtvis. Det är lite så att man undrar om inte de religiösa är religiösa för att de känner på sig detta, men går fel när de ska försöka förklara varför, och irrar bort sig i godtyckliga fantasier.
Re: Kristen troende professor om lidandet i världen
Cosmic philosopher skrev:Intressant hur en professor (John Lennox)i matematik och vetenskapsfilosfi ,som är kristen troende, ser på det här med lidandet i världen...
http://johnlennox.org/index.php/en/reso ... _and_evil/
Kanske inget nytt under solen - men ändå....
Så skulle väl en martinusian också svara...angående hoppet om rättvisa och kompensation...alltså karma
För indierna är det tydligen inte så lätt att förklara sitt kastsystem, efter att de skrivit ett 24 band tjockt verk så avslutades den sista delen med frasen, to be continued...
Lägst i kast finns de orörbara, snacka om dålig medfödd karma.
http://www.indien.nu/fakta-tips/religion/kastsystemet/
- seekeroftruth
Återgå till "Religion och andlighet"