Könsbestämning av människans treenighet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Morningstar

Könsbestämning av människans treenighet

Inläggav Morningstar » 29 apr 2010 00:32

----

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 apr 2010 01:29

http://siderisk.blogspot.com/2009/07/ga ... elsen.html

Vet inte riktigt om jag fattar vad du är ute efter, men det kan ju bli riktigt tokigt om man vill.

Exempel på samtal hos pyskolog

pat
- Ja, jag har alltid upplevt att jag är en kvinna fast i en mans kropp, men det finns en rivalitet som jag inte förstår mig på.
Min kvinnliga själsliga skugga är lagd åt det lesbiska hållet, fast då mera till väldigt unga tjejer, ja typ småtjejer, men min manliga ande vägrar att ha sex med annat än vuxna kvinnor, detta gör att mitt kvinnliga subjag aldrig blir tillfredsställt, egentligen tror jag att jag behöver en fet k*k i fittan min egen kropp saknar och tyvärr vägrar min manliga del att bli homo ens på låtsas, snälla, kan du inte hjälpa mig reda ut detta?

Doc
- Det låter avancerat, har du funderat på vad en könsoperation skulle leda till?

pat
- Herregud, min andliga man skulle ta livet av mig direkt om jag det gjorde, är du klok eller?

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Re: Könsbestämning av människans treenighet

Inläggav seekeroftruth » 29 apr 2010 05:33

sailaways skrev:Hej,

Vet ni om det finns någon litteratur/fakta angående könsbestämning i de olika andliga kategorier - själ, ande och kropp.
Tänker att själen kan vara ett kön. Anden/spirit utformad till ett. Och kroppen ett annat.

Detta skulle utmynna i någon slags transvestism, transgender, cogender, intersexualitet, hermafroditism. Det finns kromosomrubbningar, som Klinefelters syndrom då män har en extra uppsättning av könskromosomen X. Alltså blir det "XXY".

Och har detta någonsin varit på tapeten i forumet?

Exempel,
att som ande har man en man. Som själ kvinna. Och som kropp man.

Exempel,
att som ande har man en kvinna. Som själ man. Och som kropp kvinna.

Förbehållet att vi består av detta, är treeniga varelser.

sailaways

Hur skiljer mellan ande och själ?

Kan förstå kropp - själ...
må gud skydda dig från allt det onda... och skänka dig allt det goda i överflöd!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 apr 2010 07:32

seekeroftruth skrev:

Vet inte om jag kan förklara detta bra, men gör ett försök, obs, jag blandar inte in gener och annat trams.

Gud är den spirituella delen av själen, den som bara är där, kort och gott som odödlig själ.
Denna själ måste vara könlös.
Anden är den delen av själen som innehåller livskraften, i blodet, karman som rörelse, flöde. Kan vara feminin eller maskulin, kroppen avgör.
Hjärnan är den tredje parten, den mystiska! enheten som förenar dessa två krafter och genom dina handlingar och tankar speglar den tredje kraften som en inre medföljande skugga, dvs. jaget representerat av ditt namn. Kan även den vara feminin eller maskulin.
Kroppen är behållaren, kärlet dessa krafter verkar i och det som givet dig ditt namn som jaget försöker leva upp till.

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 29 apr 2010 14:26

Zokrates skrev:
seekeroftruth skrev:

Vet inte om jag kan förklara detta bra, men gör ett försök, obs, jag blandar inte in gener och annat trams.

Gud är den spirituella delen av själen, den som bara är där, kort och gott som odödlig själ.
Denna själ måste vara könlös.
Anden är den delen av själen som innehåller livskraften, i blodet, karman som rörelse, flöde. Kan vara feminin eller maskulin, kroppen avgör.
Hjärnan är den tredje parten, den mystiska! enheten som förenar dessa två krafter och genom dina handlingar och tankar speglar den tredje kraften som en inre medföljande skugga, dvs. jaget representerat av ditt namn. Kan även den vara feminin eller maskulin.
Kroppen är behållaren, kärlet dessa krafter verkar i och det som givet dig ditt namn som jaget försöker leva upp till.

Hmm... väldigt komplicerat.

Varifrån fick du dessa föreställningar? Är de dina egna?
må gud skydda dig från allt det onda... och skänka dig allt det goda i överflöd!

Morningstar

Inläggav Morningstar » 29 apr 2010 14:48

---

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 apr 2010 23:58

seekeroftruth skrev:Hmm... väldigt komplicerat.

Varifrån fick du dessa föreställningar? Är de dina egna?

Från exemplen

sailaways skrev:
Exempel,
att som ande har man en man. Som själ kvinna. Och som kropp man.

Exempel,
att som ande har man en kvinna. Som själ man. Och som kropp kvinna.

Förbehållet att vi består av detta, är treeniga varelser.

Återgå till "Religion och andlighet"