Hur blir man övertygad om en religion?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

apostrof

Hur blir man övertygad om en religion?

Inläggav apostrof » 05 aug 2010 12:38

Själv är jag ateist men jag är inte alls övertygad om att jag har rätt, för det går ju inte att bevisa. Men varifrån får religiösa människor sin övertygelse? Och varför tror man att just ens egna religion är den sanna och inte någon annan religion?

Minded

Inläggav Minded » 05 aug 2010 12:47

Språket formar upplevelsen, hönan och ägget.

Hur övertygades du om att du existerar?

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Hur blir man övertygad om en religion?

Inläggav freddemalte » 05 aug 2010 16:04

apostrof skrev:Själv är jag ateist men jag är inte alls övertygad om att jag har rätt, för det går ju inte att bevisa. Men varifrån får religiösa människor sin övertygelse? Och varför tror man att just ens egna religion är den sanna och inte någon annan religion?
Då är du nog agnostiker och inte ateist - eller?

Agnosticism: http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

Ateism: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism

/ Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 05 aug 2010 16:33

Jag tror att tron är nånting man får med upfustran. Är man föd i en familj där man tror på gud så är chansen stor att man kommer bli troende.
mvh
German Timofejev
e-mail:  germa.timofejev@gmail.com
www.rustravel.se

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 05 aug 2010 16:51

german.timofejev skrev:Jag tror att tron är nånting man får med upfustran. Är man föd i en familj där man tror på gud så är chansen stor att man kommer bli troende.

Ja fast det är nog oftast de dicto och inte de re - eller?

Definition av begreppen de re och de dicto:
de dicto och de re hänvisa till två allmänna sätt på vilka man kan tro på sanningen av en utsaga. Om du anser något de dicto (av det som sägs), kan du tro det eftersom det var sagt. Om du anser något de re (i sak), då tror du det på grund av hur saker och ting förhåller sig (hur du upplever tillvaron etc.).

Låt säga att någon är snäll för att Gud, eller ens föräldrar, har sagt att man ska vara snäll, ja då är man snäll de dicto. Om man är snäll därför att man t.ex. har märkt att människor är snäll tillbaka eller att människor blir glada när man hjälper dem, ja då är man snäll de re etc.

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 05 aug 2010 16:56

min övertygelse fick jag genom att studera fysik, där jag såg att universum är evigt, oförstörbart(energiprincipen), samtidigt insåg jag att universum är homogent, alltså som en stor klump (monism), sedan insåg jag att jag som människa saknade frivilja (determinism), så då tänkte jag att det var bäst att vara snäll mot sig själv, alltså universum, och sedan kom jag på att jag kunde bli mer snäll genom att utveckla en tro, som inte gick emot vetenskapen, så jag började tro på denna tro och anser den idag som sann, kortfattat kan man säga att jag började tro genom att dra slutsatser utifrån personliga observationer

M.L

Inläggav M.L » 05 aug 2010 17:39

freddemalte skrev:
apostrof skrev:Själv är jag ateist men jag är inte alls övertygad om att jag har rätt, för det går ju inte att bevisa. Men varifrån får religiösa människor sin övertygelse? Och varför tror man att just ens egna religion är den sanna och inte någon annan religion?

/ Fredrik

Agnostisk ateist - någon som inte tror att någon gud existerar men som inte anser sig veta.
Gnostisk ateist - någon som inte tror att någon gud existerar och som anser sig veta.
Agnostisk teist - någon som tror att någon gud existerar men som inte anser sig veta.
Gnostisk teist - någon som tror att någon gud existerar och som anser sig veta.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 05 aug 2010 20:40

M.L skrev:
freddemalte skrev:

/ Fredrik

Agnostisk ateist - någon som inte tror att någon gud existerar men som inte anser sig veta.
Gnostisk ateist - någon som inte tror att någon gud existerar och som anser sig veta.
Agnostisk teist - någon som tror att någon gud existerar men som inte anser sig veta.
Gnostisk teist - någon som tror att någon gud existerar och som anser sig veta.

Ok! Tack!!! Klargjorde ju det hela! Fin fint . . . / Fredrik

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 05 aug 2010 21:13

Vad kallas någom som inte ens kan föreställa sig en gud?
(annat än i tillfälliga fantasier)

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 05 aug 2010 21:47

- - kastat - -

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 12 aug 2010 16:27

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 12 aug 2010 16:56

nuddle skrev:min övertygelse fick jag genom att studera fysik, där jag såg att universum är evigt, oförstörbart(energiprincipen), samtidigt insåg jag att universum är homogent, alltså som en stor klump (monism), sedan insåg jag att jag som människa saknade frivilja (determinism), så då tänkte jag att det var bäst att vara snäll mot sig själv, alltså universum, och sedan kom jag på att jag kunde bli mer snäll genom att utveckla en tro, som inte gick emot vetenskapen, så jag började tro på denna tro och anser den idag som sann, kortfattat kan man säga att jag började tro genom att dra slutsatser utifrån personliga observationer

Intressant, du kom till slutsatsen att en gud måste existera efter att ha studerat fysik, medan jag som studerat fysik tycker att möjligheten att en gud finns krymper ju mer jag lär mig. Vi drar alltså två skilda slutsatser ur vad jag förstår som samma observationer. Kan detta vara möjligt utan att någon av oss har tagit, som man brukar kalla det, ett "leap of faith"?

Du får gärna vara vänlig och berätta lite om hur du definierar gud.

/sydman
Den som inte finns, den syns inte.

Gassendi
Avslutat konto

Inläggav Gassendi » 13 aug 2010 00:06

freddemalte skrev:

/ Fredrik
Glöm inte den stiligaste positioneringen: ignostikerns.

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 13 aug 2010 00:21

TACK Gassendi, nu vet jag äntligen vad jag är...en ignostiker!
Jag har aldrig varit riktigt nöjd med definitionerna på agnosticism och ateism. Men ignosticism...fantastiskt :D

Mitt favoritsvar på frågan om gud finns har länge varit det svaret man får av en gnu på savannen i Afrika, dvs en trött blick samt malande tuggande på bete.
Den som inte finns, den syns inte.

Gassendi
Avslutat konto

Inläggav Gassendi » 13 aug 2010 00:49

sydman skrev:TACK Gassendi, nu vet jag äntligen vad jag är...en ignostiker!
Jag har aldrig varit riktigt nöjd med definitionerna på agnosticism och ateism. Men ignosticism...fantastiskt :D

Mitt favoritsvar på frågan om gud finns har länge varit det svaret man får av en gnu på savannen i Afrika, dvs en trött blick samt malande tuggande på bete.
8)

Återgå till "Religion och andlighet"