idag beräknas ungefär 1/5 av världensbefolkning bekänna sig till religionen ISLAM, vars huvud gestalt är Muhammed, en viktig aspekt av denna religion är FASTAN under månaden RAMADAN, i Sverige idag har vi ungefär 300.000 muslimer, en stor del av dom kommer att ägna sig åt denna månadslånga fasta.
Jag skriver detta för att de svenskar på FF som inte vet så mycket om denna fasta skall få mera insyn i den och därmed förhoppningsvis inte falla i fördomar om den och de människor som uttövar den.
den muslimska fastan pågår i ungefär 30 dagar, följande regler gäller:
(a) dagliga böner och dess rutiner
(b) avhålla sig från sexuellt umgänge under en viss period av dagen
(c) avhålla sig från vatten o mat under en viss period av dagen
(d) avhålla sig från att svära, bråka, gräla, tänka negativt m.fl
den muslimska fastans funktion:
(a) bönens funktion o effekter (som nämnts i tråden "varför be?")
(b) övning i självkontroll
(c) väckelse utav medkänsla till de som saknar mat o vatten
(d) högre grad av andlighet
(e) hälsobringande effekter
den muslimska fastan under RAMADAN
Moderator: Moderatorgruppen
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Bra.
Jag skulle emellertid ändra på en placering, nämligen d)högre grad andlighet
Andligheten(att komma gud närmare) är för mig som muslim det viktigaste som finns i min existens.
Andligheten(att komma gud närmare) är för mig som muslim det viktigaste som finns i min existens.
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
- Johan Ågren
- Administratör
Guds tjänare skrev:Bra.
Just detta torde vara överordnat allt annat, och de andra "levnadsregler" jag ser listade på allehanda ställen torde vara riktlinjer och hjälpmedel att uppnå detta överordnade tillstånd. En människa som kan leva sitt liv som en bön torde inte behöva underkasta sig kultivedare normer och "tekniker". I detta ytterstå mål förenas alla oberoende av kultur. Det finns därför något gott med att inte påpeka huruvida olika människors metoder är felaktiga så länge de eftersträvar samma mål. Sedan kan naturligtvis vissa förhållningssätt var effektivare än andra för en människa att känna "guds flöde". Men väl i detta och i konstant rörelse och uppfyllande, så varken kan en människa, eller ska en människa, ägna sig åt "tekniker". Människor som har en naturlig potential att leva i flödet kan snarare ta skada av ett anamma dagliga rutiner som avser att uppnå det personen redan vara på god väg att uppnå utan några normer.
Sedan kan det kanske vara pragmatiskt att hävda vissa reglers suveränitet och upphöja dessa till norm, och att vissa individer får stå tillbaka för att något i det stora hela ska kunna förverkligas. Men jag lutar åt att mena att detta förhållningssätt enbart är rationellt utifrån en ytterst mänsklig föreställning om hur världen faktiskt fungerar. Tror således inte på att försöka konvertera människor, tror inte ens det går, att snabbare nå "Gud". Endast när de människor som är i flödet lever i det och visar på dess kreativitet, så kan det spridas till andra. Jag ställer mig således tveksam till arga predikanter.
Jo jag ställer mig också tveksam till när jag beter mig som en arg predikant, för det mesta, men det kan ju också vara på sin plats som metodik att knuffa undan någon som man inte vill ha med att göra. Fallgropen ligger nog mycket i att identifiera sig med att vara sin mission istället för att ha en uppgift.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
Guds tjänare skrev:Bra.
min tanke var inte att rangordna de olika funktionerna, varför jag valde A, B, C metoden istället för 1, 2, 3
Återgå till "Religion och andlighet"