Islam den människo diskriminerande religionen
Moderator: Moderatorgruppen
Islam den människo diskriminerande religionen
Nu vet jag att muslimer får mycket skit från media, och detta inlägg är inte menat att kasta ännu mera skit på muslimer eller religionen Islam, men en sak som jag fann intressant då jag fick lära mig mer o Islam är att Islam är en människo-diskriminerande religion, detta är inget som muslimer gömmer, utan vi vet att INGEN får komma in i mecka utan muslimer, vi vet också att människor som är annat är muslimer klassas automatiskt lägre än andra på grund av deras religion, i politiken och andra fall, men vi måste förstå också att en muslim kan välja en jude fram en annan muslim, ifall denne jude visar sig vara mer värd som person, alltså mer snäll, religionen är en viktig del i hur man värderar människor, juda, kristna kommer på andra plats efter muslimer, men hinduer, buddhister m.fl kommer efter dessa...Islam går alltså tvärt emot FN ideal om att alla människor är lika mycket värda oavsett religion och det är inget som muslimer känner skam över utan är snarare stolta över det!
utdrag ur Think & Grow Rich - Napoleon Hill
"The Koran, the revealed word of God, was the closest thing to a miracle in Mohammed’s life. He had not been a poet; he had no gift of words. Yet the verses of the Koran, as he received them and recited them to the faithful, were better than any verses which the professional poets of the tribes could produce. This, to the Arabs, was a miracle. To them the gift of words was the greatest gift, the poet was all-powerful. In addition the Koran said that all men were equal before God, that the world should be a democratic state— Islam. It was this political heresy, plus Mohammed’s desire to destroy all the 360 idols in the courtyard of the Caaba, which brought about his banishment. The idols brought the desert tribes to Mecca, and that meant trade. So the business men of Mecca, the capitalists, of which he had been one, set upon Mohammed. Then he retreated to the desert and demanded sovereignty over the world. “The rise of Islam began. Out of the desert came a flame which would not be extinguished—a democratic army fighting as a unit and prepared to die without wincing. Mohammed had invited the Jews and Christians to join him; for he was not building a new religion. He was calling all who believed in one God to join in a single faith. If the Jews and Christians had accepted his invitation Islam would have conquered the world. They didn’t. They would not even accept Mohammed’s innovation of humane warfare. When the armies of the prophet entered Jerusalem not a single person was killed because of his faith. When the crusaders entered the city, centuries later, not a Moslem man, woman, or child was spared. But the Christians did accept one Moslem idea—the place of learning, the university.”
utdrag ur Think & Grow Rich - Napoleon Hill
"The Koran, the revealed word of God, was the closest thing to a miracle in Mohammed’s life. He had not been a poet; he had no gift of words. Yet the verses of the Koran, as he received them and recited them to the faithful, were better than any verses which the professional poets of the tribes could produce. This, to the Arabs, was a miracle. To them the gift of words was the greatest gift, the poet was all-powerful. In addition the Koran said that all men were equal before God, that the world should be a democratic state— Islam. It was this political heresy, plus Mohammed’s desire to destroy all the 360 idols in the courtyard of the Caaba, which brought about his banishment. The idols brought the desert tribes to Mecca, and that meant trade. So the business men of Mecca, the capitalists, of which he had been one, set upon Mohammed. Then he retreated to the desert and demanded sovereignty over the world. “The rise of Islam began. Out of the desert came a flame which would not be extinguished—a democratic army fighting as a unit and prepared to die without wincing. Mohammed had invited the Jews and Christians to join him; for he was not building a new religion. He was calling all who believed in one God to join in a single faith. If the Jews and Christians had accepted his invitation Islam would have conquered the world. They didn’t. They would not even accept Mohammed’s innovation of humane warfare. When the armies of the prophet entered Jerusalem not a single person was killed because of his faith. When the crusaders entered the city, centuries later, not a Moslem man, woman, or child was spared. But the Christians did accept one Moslem idea—the place of learning, the university.”
Ponera att det du säger är sant i den mening du antyder (Islam den människo diskriminerande religionen). Utgå för frågans skull att det stämmer (vilket det alltså inte gör).
Vilken är vår plikt gentemot detta fenomen? Ska vi döda det, eller fängsla det? Ska vi tortera det, eller ska vi vårda det och hoppas att det en dag kan komma till insikt om det vi vet är rätt (eftersom att vi vet att vi har rätt)? Utbilda det, uppfostra det?
Och således; vilken är vår omgivnings plikt gentemot oss, de tillfällen då we go astray? Då vi själva glömmer våra vägar..
Vilken är vår plikt gentemot detta fenomen? Ska vi döda det, eller fängsla det? Ska vi tortera det, eller ska vi vårda det och hoppas att det en dag kan komma till insikt om det vi vet är rätt (eftersom att vi vet att vi har rätt)? Utbilda det, uppfostra det?
Och således; vilken är vår omgivnings plikt gentemot oss, de tillfällen då we go astray? Då vi själva glömmer våra vägar..
-
Justin Case
I ärlighetens namn anser väl egentligen ingen människa att alla människor är lika mycket värda. Om det t.ex. stod mellan ditt barn och en människa du inte alls känner, är jag ganska säker på att du skulle föredra att ditt barn fick leva, snarare än att den för dig helt okända människan fick leva (observera: om du vore tvungen att välja alltså). Detta oavsett vilken religion eller icke-religion du bekänner dig till eller inte bekänner dig till. Det finns ingen som egentligen, när det kommer till kritan, skulle stå upp för det där idealet om "alla människors lika värde".
-
Justin Case
I ärlighetens namn anser väl egentligen ingen människa att alla människor är lika mycket värda. Om det t.ex. stod mellan ditt barn och en människa du inte alls känner, är jag ganska säker på att du skulle föredra att ditt barn fick leva, snarare än att den för dig helt okända människan fick leva (observera: om du vore tvungen att välja alltså). Detta oavsett vilken religion eller icke-religion du bekänner dig till eller inte bekänner dig till. Det finns ingen som egentligen, när det kommer till kritan, skulle stå upp för det där idealet om "alla människors lika värde".
-
Justin Case
Re: Islam den människo diskriminerande religionen
nuddle skrev:Nu vet jag att muslimer får mycket skit från media, och detta inlägg är inte menat att kasta ännu mera skit på muslimer eller religionen Islam, men en sak som jag fann intressant då jag fick lära mig mer o Islam är att Islam är en människo-diskriminerande religion, detta är inget som muslimer gömmer, utan vi vet att INGEN får komma in i mecka utan muslimer, vi vet också att människor som är annat är muslimer klassas automatiskt lägre än andra på grund av deras religion, i politiken och andra fall, men vi måste förstå också att en muslim kan välja en jude fram en annan muslim, ifall denne jude visar sig vara mer värd som person, alltså mer snäll, religionen är en viktig del i hur man värderar människor, juda, kristna kommer på andra plats efter muslimer, men hinduer, buddhister m.fl kommer efter dessa...Islam går alltså tvärt emot FN ideal om att alla människor är lika mycket värda oavsett religion och det är inget som muslimer känner skam över utan är snarare stolta över det!
Kristendomen är också diskriminerande isåfall, eftersom icke-kristna inte får gifta sig i kyrkan eller begravas vid kyrkogårdar. Många religioner har synen att "deras folk" är de enda rätta, och därmed värda mer, både i Guds ögon och i deras egna ögon. Det är "deras folk" som överlever domedagen, harmagedon, etc.
Minded skrev:Ponera att det du säger är sant i den mening du antyder (Islam den människo diskriminerande religionen). Utgå för frågans skull att det stämmer (vilket det alltså inte gör).
Eftersom jag värderar religionsfrihet väldigt högt ska vi inte fördöma det, för då fördömer vi människors religion, även om det är en liten del av den.
Om ovanstående påstående är rätt, är det dock tragiskt eftersom en sådan människosyn från muslimernas sida rättfärdigar deras förtryck mot "oss andra". De kan lättare rättfärdiga krig i Guds namn eftersom de anser sig vara värda mer.
Men vilken religion krigar inte i Guds namn......... :shock:
nuddle skrev:Nu vet jag att muslimer får mycket skit från media, och detta inlägg är inte menat att kasta ännu mera skit på muslimer eller religionen Islam, men en sak som jag fann intressant då jag fick lära mig mer o Islam är att Islam är en människo-diskriminerande religion, detta är inget som muslimer gömmer, utan vi vet att INGEN får komma in i mecka utan muslimer, vi vet också att människor som är annat är muslimer klassas automatiskt lägre än andra på grund av deras religion, i politiken och andra fall, men vi måste förstå också att en muslim kan välja en jude fram en annan muslim, ifall denne jude visar sig vara mer värd som person, alltså mer snäll, religionen är en viktig del i hur man värderar människor, juda, kristna kommer på andra plats efter muslimer, men hinduer, buddhister m.fl kommer efter dessa...Islam går alltså tvärt emot FN ideal om att alla människor är lika mycket värda oavsett religion och det är inget som muslimer känner skam över utan är snarare stolta över det!
1. Alla kan komma in i Mecka. Allt du behöver som pass är Shahada. Det finns massor av platser I världen som bara en viss typ av människor får inträda.
2. Alla är lika värda enligt Islam.
Ganska pointless att ens bry mig om detta. Men du borde kolla upp dina fakta.
- freddemalte
Värdet på något, vad det än är (en bil, en tanke, en solnedgång, en soffa, en katt, ett lodjur, en människa) bestäms inte av objektet i sig, utan dels av vem som värderar, dels av vad denna värderar. Så egentligen måste vi vända på frågan om vi vill ha svar på värdet på något:Justin Case skrev:I ärlighetens namn anser väl egentligen ingen människa att alla människor är lika mycket värda. Om det t.ex. stod mellan ditt barn och en människa du inte alls känner, är jag ganska säker på att du skulle föredra att ditt barn fick leva, snarare än att den för dig helt okända människan fick leva (observera: om du vore tvungen att välja alltså). Detta oavsett vilken religion eller icke-religion du bekänner dig till eller inte bekänner dig till. Det finns ingen som egentligen, när det kommer till kritan, skulle stå upp för det där idealet om "alla människors lika värde".
1. Vem är det som ska värdera människans värde?
2. Vad är det som ska värderas hos människan?
När de sakerna är utredda är det betydligt enklare att besvara frågan om huruvida alla människor är lika mycket värda eller inte.
Vad gäller "alla människors lika värde" så är väl det dels en kristen tanke (lika inför Gud), dels FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna? Finns säkert fler sammanhang där detta dyker upp. Här värderas människan i allmänhet (inget specifikt) som en direkt effekt av att varken kristendomen (som fenomen) eller FN (som organ) kan känna (ha kunskap om eller ha kontakt med) var enskild individ på jorden, och därmed inte kunna värdera något särskilt hos denna. Till skillnad mot en förälder som kan värdera sitt barn högre än en okänd just på grund av att de känner barnet på ett både känslomässigt och faktiskt plan. Etc. osv. med mer . . .
För övrigt tror jag att detta är lite av en begreppsförvirring och som har sin grund i att vi inte riktigt kan sätta fokus på vart värdet ligger (objektet eller subjektet - det gamla vanliga, med andra ord). Om jag säger såhär: Allt guld på jorden är lika mycket värt, tja då kanske ni är benägna att hålla med mig på ett plan, ty jag kan få lika mycket för guldet, på pantbanken, banken eller andra stället oavsett vilket guld det är (förutsatt att det har samma karat etc), men detta betyder ju inte att det finns de som värdera det högre och skulle kunna mörda för det, medan det finns andra som skulle kunna slänga det i sjön - bara för att de tycker att det är en rolig grej eller för att visa in omgivning att man har det gott ställt). Så hur blir det om vi översätter guldet till människan som art och varelse. Jo, en människa som sådan kan anses vara lika mycket värd oavsett vem jag väljer men det finns ändå de som värdesätter människor på olika sätt trots detta. En del förnedrar människor, andra avgudar dem etc. Helt enkelt en ganska rörig och komplicerad fråga
Fredrik
PS. Min kunskap om Islam är nästan lika med noll vilket betyder att jag inte varken kan eller vill ha någon åsikt om det som denna tråd egentligen handlar om. DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Justin Case skrev:I ärlighetens namn anser väl egentligen ingen människa att alla människor är lika mycket värda. Om det t.ex. stod mellan ditt barn och en människa du inte alls känner, är jag ganska säker på att du skulle föredra att ditt barn fick leva, snarare än att den för dig helt okända människan fick leva (observera: om du vore tvungen att välja alltså). Detta oavsett vilken religion eller icke-religion du bekänner dig till eller inte bekänner dig till. Det finns ingen som egentligen, när det kommer till kritan, skulle stå upp för det där idealet om "alla människors lika värde".
Hmm, handlar "människors lika värde" verkligen om vem man skulle vilja dö om man fick lov att välja på sitt eget barn och en total främling? Har det inte mer att göra med "alla människor har rätt till tak över huvudet, mat, yttrandefrihet och en vettig utbildning" eller "ingen ska diskrimineras med avseende på kön, etnicitet, sexualitet eller annan klyscha"? Det verkar bara som om du missförstått vad saken handlar om.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...
muslism do discriminate... ofcourse they do... A muslim man may MARY a jewish women, but a muslim WOMEN may not mary a JEWISH man... we know this OFCOURSE, and this IMPLIES that in the KORAN, men are seen as those that RULE over the family...
MY INFORMATION comes from my muslim friend, who have STUDIED in LUND SWEDEN islamology, and in EGYPT, and is now in IRAN and studying there ISLAMOGY, and his wife is with him... my information is from good sources...
MY INFORMATION comes from my muslim friend, who have STUDIED in LUND SWEDEN islamology, and in EGYPT, and is now in IRAN and studying there ISLAMOGY, and his wife is with him... my information is from good sources...
JustOne skrev:1. Alla kan komma in i Mecka. Allt du behöver som pass är Shahada. Det finns massor av platser I världen som bara en viss typ av människor får inträda.
Ganska pointless att ens bry mig om detta. Men du borde kolla upp dina fakta.
Vi kan ju ta och BEHANDLA dina påståenden så att FF läsarna inte missleds utav dem...
1. Alla kan komma in i Mecka. Allt du behöver som pass är Shahada. Det finns massor av platser I världen som bara en viss typ av människor får inträda.
svar: Shahada innebär att man avlägger trohets-ed, alltså att man säger "det finns INGEN gud utom gud, och muhammed är hans sändebud" ingen annan utom en muslim kan säga detta. Det stämmer att det finns massor av platser där andra inte får komma in.
svar: om du är en icke-troende, och lever sånär syndigt, kommer du med stor sannlikhet att brina för evigt i det hemska helvetet såvida du inte drabbas av gudsnåd. men om du är en from muslim, så kommer du med stor sannolikhet att hamna i det underbara himlen i all evighet. på vilket sätt är dessa två människor LIKA VÄRDA?? i koranen fördömmer gud vid flera tillfällen de otrogna, syndarna, men gud välsignar muhammed, på vilket sätt är muhammed lika mycket värd som dessa otrogna syndare??
wasalam (med fred)
nuddle 2010, en äkta gudsvän
Minded skrev:Ponera att det du säger är sant i den mening du antyder (Islam den människo diskriminerande religionen). Utgå för frågans skull att det stämmer (vilket det alltså inte gör).
med all respekt för dig Minded, men jag förstår inte varför du inte bara förklarar vad ISLAM går ut på, vad var muhammeds dröm???
Muhammeds DRÖM:
Att HELA världen en dag skall underkasta sig Gudsvilja, alltså att hela världen, alla länder, alla människor skall en dag bli MUSLIMER. Detta var muhammeds dröm, och detta är enligt muslimerna gudsvilja. Vi kan ju bara förstå vad detta innebär för de länder som VILL gå emot denna vilja... och ända sättet att uppnå detta mål på ÄR i vissa fall genom KRIG.
tack för mig, med fred, nuddle 2010
Återgå till "Religion och andlighet"