Sång som bön

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Morningstar

Sång som bön

Inläggav Morningstar » 14 okt 2010 14:48

---

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 14 okt 2010 15:18

chant?

Hur är det med hymner förresten? Är en hymn alltid helgande/visdomsförmedlande. Vad skiljer en hymn från en psalm?

Och finns det några gamla svenska ord för att chanta? recitera?
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Morningstar

Inläggav Morningstar » 14 okt 2010 15:39

---

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 okt 2010 17:26

Andreas skrev:chant?

Hur är det med hymner förresten? Är en hymn alltid helgande/visdomsförmedlande. Vad skiljer en hymn från en psalm?

Och finns det några gamla svenska ord för att chanta? recitera?

kaNThata = från strupen, sanskrit, kantat svenska, cantata engelska al-Kntāth Qşh, arabiska, chintata hindiska, cantata latin, kantata ryska, kantate tyska, kantáta, ungerska, kantata arameiska, Sònggē kinesiska, sång på baskiska kantua
chanson franska, sång, varav cirkeln är sluten till engelskans chant.
Hymn, arameiska himn. Alla folk flyttar runt, så vad är "svenska" ord för dig, kantat är ett svenskt ord lika mycket som för alla andra som använder ordet, innebörden är densamma oavsett om sångerna handlar om gudar eller troll, det kommer från strupen (krk) hals på tjekiska förresten, vilket jag även härleder vårt ord för att "kräkas" till.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 okt 2010 09:16

En del anser att själens boning är i strupen.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 15 okt 2010 11:57

---

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 15 okt 2010 12:08

På rak arm har jag inga länkar. Det här är sånt som jag har lärt mig via böcker då jag pluggade religionsvetenskap för några år sedan. Uppfattningen finns iallafall i en del österländska religiösa traditioner och räknas inte som ett chakra av alla, utan specifikt själen i halsen/strupen. Men jag ska se om jag pallar att bläddra lite bland mina böcker, min koncentration är inte på topp just nu, tyvärr.

Återgå till "Religion och andlighet"