vad finns bortom det naturliga?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

vad finns bortom det naturliga?

Inläggav nuddle » 29 dec 2010 14:31

vad finns bortom dina läppar
dina svarta sköna läppar

finns det en ägn
full med blommor
eller en rosa skål
fylld med himmelsk godis

vem är du
är du en ängel
en kvinna ur min dröm
eller en vacker fågel
som lever av jordens nektar

vågar vi kyssas
och vart leder din kärlek
den finns ej i denna värld
jag kan ej se dig
du är övernaturlig

nu lämnar jag en del av mig
över till dig
i din barm vilar jag
i din kärlek sover jag
hos dig lever jag

är du fantasins moder
det övernaturliga
bortom de vackra bergen
och de vida skogarna
bortom de jordiska kvinnorna
och de svalakande haven
bortom vinden
och bortom himmelen

är du det övernaturliga?

Erixonprof

Inläggav Erixonprof » 09 apr 2011 11:19

Det finns inget som är över naturens lagar. Det är fullkomligt omöjligt. Till exempel: Om en man helt plötsligt kan flyga utan att ha vingar då finns det en logisk förklaring. Även om det är magi är det en del av naturen i så fall och kontrolleras någon sorts natur, logik, fysik. Om man accepterar att någonting står över naturen accepterar man också att vad som helst kan hända. Då behöver man inte heller söka logiska förklaringar för någonting utan acceptera att det bara händer för att det är en övernaturlig kraft som påverkar det att hända. Tänk dig resultaten av att acceptera att det finns något övernaturligt.

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 09 apr 2011 11:49

.

Kotten

Inläggav Kotten » 09 apr 2011 13:39

Ranchi skrev:
Erixonprof skrev:Det finns inget som är över naturens lagar. Det är fullkomligt omöjligt. Till exempel: Om en man helt plötsligt kan flyga utan att ha vingar då finns det en logisk förklaring. Även om det är magi är det en del av naturen i så fall och kontrolleras någon sorts natur, logik, fysik. Om man accepterar att någonting står över naturen accepterar man också att vad som helst kan hända. Då behöver man inte heller söka logiska förklaringar för någonting utan acceptera att det bara händer för att det är en övernaturlig kraft som påverkar det att hända. Tänk dig resultaten av att acceptera att det finns något övernaturligt.

Jag flyger rätt ofta på nätterna, tror ej det finns en logisk förklaring där.

Thc? Jag tror det finns en logisk förklaring till det för annars skulle det ju inte inträffa. Bara för att vi inte förstår logiken innebär ju inte att logiken inte existerar. Många människor som säger sig ha kunnat sväva efter lång tids meditation, jag har aldrig sett något bevis för det, men mycket talar för att det är en psykologisk orsak. Har du haft andra observationer av fenomenet i fråga? Har du övervägt att filma händelsen?

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 apr 2011 14:01

---

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 09 apr 2011 14:50

Ranchi skrev:
Erixonprof skrev:Det finns inget som är över naturens lagar. Det är fullkomligt omöjligt. Till exempel: Om en man helt plötsligt kan flyga utan att ha vingar då finns det en logisk förklaring. Även om det är magi är det en del av naturen i så fall och kontrolleras någon sorts natur, logik, fysik. Om man accepterar att någonting står över naturen accepterar man också att vad som helst kan hända. Då behöver man inte heller söka logiska förklaringar för någonting utan acceptera att det bara händer för att det är en övernaturlig kraft som påverkar det att hända. Tänk dig resultaten av att acceptera att det finns något övernaturligt.

Jag flyger rätt ofta på nätterna, tror ej det finns en logisk förklaring där.

Hur skulle någonting kunna ha en "logisk förklaring"?

transversal

Inläggav transversal » 09 apr 2011 16:28

Frågan är vad som är poängen med termen "naturligt" om den innefattar allting ...?

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 10 apr 2011 12:40

.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 10 apr 2011 14:41

Bortom det naturliga finns mina cigg och en tändare.

Erixonprof

Inläggav Erixonprof » 11 apr 2011 22:42

Men det är ju just det jag menar. Termen "naturligt" eller för den delen "övernaturligt" existerar bara för de som tror att händelser kan vara helt ologiska och att det finns "krafter" eller "händelser" som överstrider naturens lagar. Alltså behövs inte termen för mig över huvud taget. Dessutom, bara för att det finns en logisk förklaring eller bara för att jag inte tror på övernaturliga fenomen så betyder det inte att jag kan förklara allting. Varken varför någon flyger på nätterna eller något annat. Dock så kanske många ser termen "övernaturligt" som en synonym till "det som människan ännu inte har kunnat förklara" men detta är helt fel då övernaturligt helt självklart och utan motsägelse betyder "att någonting står över naturens lagar".

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 11 apr 2011 23:43

Erixonprof skrev:Men det är ju just det jag menar. Termen "naturligt" eller för den delen "övernaturligt" existerar bara för de som tror att händelser kan vara helt ologiska och att det finns "krafter" eller "händelser" som överstrider naturens lagar. Alltså behövs inte termen för mig över huvud taget. Dessutom, bara för att det finns en logisk förklaring eller bara för att jag inte tror på övernaturliga fenomen så betyder det inte att jag kan förklara allting. Varken varför någon flyger på nätterna eller något annat. Dock så kanske många ser termen "övernaturligt" som en synonym till "det som människan ännu inte har kunnat förklara" men detta är helt fel då övernaturligt helt självklart och utan motsägelse betyder "att någonting står över naturens lagar".

människan är övernaturlig om vi använder definitionen naturligt i att det som skapas utan hjälp av människor är naturligt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 apr 2011 00:04

allt är naturligt

allt är ande

allt är magiskt

det övernaturliga tror den på som inte kan uppleva det

gud och änglar demoner

älvor och troll

allt är naturligt

och närmare än vi tror

att kalla det övernaturligt är ett fåfängt försök

att hålla det på avstånd genom en konstrgjord uppdelning av kosmos

kosmos är en enhet/helhet - som vi kan ha många perspektiv på

var och en har sitt

världen är en

och naturlig

bara den okunnige och ovetande som vill fortsätta vara det  har behov av konstgjorda dualismer i stil  med naturligt - övernaturligt

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 apr 2011 02:45

bara den okunnige och ovetande som vill fortsätta vara det  har behov av konstgjorda dualismer i stil  med naturligt - övernaturligt

Jag kör mer med undernaturliga saker.. det är inte en del av naturen så jag kan ju plocka bort natur från undernatur.
så jag kör under...  japp det är ett under !

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 apr 2011 03:18

Marko skrev:

Jag kör mer med undernaturliga saker.. det är inte en del av naturen så jag kan ju plocka bort natur från undernatur.
så jag kör under...  japp det är ett under !

onaturligt naturligt övernaturligt

tiden av under är över

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 12 apr 2011 03:51

Naturligt i sin egen miljö.
sen har vi hinder mellan olika miljöer.
med mänsklig hjälp kan vi ibland överbrygga de naturliga potentialbarriärerna.

Allt är i sig naturligt, men sammanhangen är inte alltid så självklara
tomtar och troll hör naturligt hemma i sagornas värld men inte naturligt/vanligt i andra sammanhang.
(men tänk inte för mycket på dessa, för då föds dom till liv : P)

Återgå till "Religion och andlighet"