Guds existens är självklar

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

runeb
Avslutat konto
Kontakt:

Guds existens är självklar

Inläggav runeb » 24 feb 2011 14:25

Jag har nyss blivit medlem i det här forumet.

De senaste 30 åren har jag varit intresserad av andlighet och redan då jag började så var jag övertygad om att Gud existerar.
Frågan de senaste åren har varit "Hur griper Gud in i vårt mänskliga liv?" Och nu har jag insett att den bästa källan till svarat på den frågan är att läsa Bibeln. Där finns Bergspredikan där Jesus ger ganska exakt information om dels vad vi som människor skall uppfylla för att kunna bli Guds avbild och dels vilka händelser som kommer att få oss att förr eller senare inse att de regler som Jesus ger oss kommer vi genom det som händer oss så småningom att inse att det inte finns något annat alternativ än att följa de råd som han ger oss.
T ex exemplet där han talar om vad som händer den människa som inte följer Guds lagar; ungefär så här: han är som en man som bygger sitt hus på lösan sand. Och vattnet och vindarna kom och slog mot huset och det föll och dess fall var stort.
Ser vi oss om i världen så har vi många som har råkat ut för att deras "hus" har fallit och deras fall har varit stort. Jag undantar inte mig själv.

Det som gör att jag ser Gud som en gud som älskar oss människor det är att jag har insett att livet är evigt och den som faller i sitt liv i dag kan klara sig betydligt bättre i nästa liv med de erfarenheter som han/hon upplev tidigare.

Få se nu hur jag lägger in det här inlägget. Hmmmmm

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 24 feb 2011 14:30

Välkommen till forumet!

Vad ville du diskutera? Jag kopplar inte riktigt samman ämnet med det du skriver? Var framgår Guds självklara existens?

runeb
Avslutat konto
Kontakt:

Inläggav runeb » 24 feb 2011 14:58

Tack!

Det kanske är lite för enkelt att bara skriva i stil med Guds rike som Jesus säger. Han säger att Guds rike inte finns här eller där. Guds rike finns inom er.

Detta skriver jag inte för att vara näsvis utan så har det varit för mig. Jag har varit skitförbannad på allt ända tills det gick upp för mig att jag var arg för att jag inte hade fått vara mig själv som barn. Men efter psykoterapi som jag utförde delvis på mig själv så insåg jag att jag var värd att få kärlek. Och på samma gång så försvann min ilska (pö om pö) Så jag började tycka om mig själv – vilken lättnad!
Det var alltså en känsla som jag upplevde. Att jag var en värdefull människa och den insikten gjorde att jag slutade att vara arg på andra och känslan av att ha blivit orättvist behandlad av livet föll av mig. Inte på en gång utan det har gått stegvis.

Det har gjort att jag börjat som terapeut för att lära andra att tycka om sig själva.
Min hemsida glömde jag att skriva in men det gör jag nu. Anväd den och mina bloggar efter behag.
livskonsultrunebnilsson.se

Hälsningar/runeb

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2011 14:58

Lill-Leif skrev:Välkommen till forumet!

Vad ville du diskutera? Jag kopplar inte riktigt samman ämnet med det du skriver? Var framgår Guds självklara existens?
Hej Lill-Leif

runeb har en teori - det betyder ju inte att han/hon kan förklara! ;-)

He he . .

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 24 feb 2011 16:03

freddemalte skrev:

Hej Lill-Leif

He he . .

Vänligen

Fredrik

Nej, runeb har en affärsidé som han marknadsför via sin hemsida. 10 bergspredikningar för 5000kr.

runeb
Avslutat konto
Kontakt:

Inläggav runeb » 24 feb 2011 16:30

Hej Freddemalte!
Tack för kommentaren.
Jag kan ge dig en gratiskurs.
Har du mod att svara på de frågor som jag har listat på min blogg?
Det kräver ärlighet.
I så fall är du värd att få den.
Välkommen!
Hälsningar
runeb

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2011 16:35

Lill-Leif skrev:
freddemalte skrev:

Hej Lill-Leif

He he . .

Vänligen

Fredrik

Nej, runeb har en affärsidé som han marknadsför via sin hemsida. 10 bergspredikningar för 5000kr.

;-)

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 24 feb 2011 16:45

runeb skrev:Hej Freddemalte!
Tack för kommentaren.
Jag kan ge dig en gratiskurs.
Har du mod att svara på de frågor som jag har listat på min blogg?
Det kräver ärlighet.
I så fall är du värd att få den.
Välkommen!
Hälsningar
runeb
Hej runeb

Du får i så fall ställa frågorna här i tråden ;-)

Vänligen

Fredrik

transversal

Re: Guds existens är självklar

Inläggav transversal » 24 feb 2011 18:52

runeb skrev:Jag har nyss blivit medlem i det här forumet.

De senaste 30 åren har jag varit intresserad av andlighet och redan då jag började så var jag övertygad om att Gud existerar.
Frågan de senaste åren har varit "Hur griper Gud in i vårt mänskliga liv?" Och nu har jag insett att den bästa källan till svarat på den frågan är att läsa Bibeln. Där finns Bergspredikan där Jesus ger ganska exakt information om dels vad vi som människor skall uppfylla för att kunna bli Guds avbild och dels vilka händelser som kommer att få oss att förr eller senare inse att de regler som Jesus ger oss kommer vi genom det som händer oss så småningom att inse att det inte finns något annat alternativ än att följa de råd som han ger oss.
T ex exemplet där han talar om vad som händer den människa som inte följer Guds lagar; ungefär så här: han är som en man som bygger sitt hus på lösan sand. Och vattnet och vindarna kom och slog mot huset och det föll och dess fall var stort.
Ser vi oss om i världen så har vi många som har råkat ut för att deras "hus" har fallit och deras fall har varit stort. Jag undantar inte mig själv.

Det som gör att jag ser Gud som en gud som älskar oss människor det är att jag har insett att livet är evigt och den som faller i sitt liv i dag kan klara sig betydligt bättre i nästa liv med de erfarenheter som han/hon upplev tidigare.

Få se nu hur jag lägger in det här inlägget. Hmmmmm
'

Osar marknadsföring ...

använder du forumet för att marknadsföra dig? Är det ens tillåtet? Är det etiskt?

Hur som helst, vad menar du med "Gud"? Är det en skäggig snubbe, eller någonting mer subtilt, som en kraft, men utan att vara någon av de krafter som beskrivs i fysik, eller hur föreställer du dig "Gud" och vad lägger du i begreppet?

Jag vet iofs inte var i min världsbild som det finns plats för en Gud på det sätt "han" beskrivs i Bibeln. Jag accepterar att folk är troende, att de har valt det, men jag vet inte var jag skulle stoppa in "honom" i min egen värld. Jag har inte känt något behov av en gud hittills.

Bibeln är en skrift, som säkert kan innehålla en hel del filosofisk visdom, men som på många sätt är motsägelsefull, och som jag upplever vara ihopkomponerad på ett närmast slumpmässigt sätt. Vilket ju inte är så konstigt eftersom den är sammansatt av många olika profeter som med all sannolikhet har haft olika idéer om vad gudsbegreppet egentligen innebär ... Det är också så mycket politiska förtecken bakom vilka texter som har valts ut och vilka som inte har tagits med i denna textsamling, och det gör det hela mer komplicerat.

Så som du beskriver Gud och "hans" lagar, så förefaller det som att de utgör någon slags grundlagar. Jag kan köpa tankekonstruktionen kring detta. Det jag tycker är lite väl märkligt är din tilltro till Bibeln som okritisk källa till vad som skulle kunna vara "Gud". Oavsett om det finns en högre makt av något slag, så filtreras ju vittnesmål om denna genom människor som har sina egna agendor. Det är inte så troligt att varenda ord i Bibeln och kring vittnesmål om denna eventuella högre kraft, skulle vara korrekta? Bör man inte ta Bibeln med en nypa salt, om man har vetskap om det?

Jag tror att jag hade haft större "tålamod" om du själv beskrivit dina egna möten med "Gud" och varför du har dragit slutsatser så som att livet är evigt osv. Och jag vill helst inte ha Bibeln som enda referenspunkt, då jag finner den tvivelaktig som källa och då man vet hur mycket vittnesmål förändras över tid, och här pratar vi dokument som nedtecknats långt efter det att de egentliga händelserna ägde rum (speciellt i nya testamentets fall).

Terapi kan vara verkningsfullt, och det är spännande att du har upplevt det så revolutionerande för dig.

runeb
Avslutat konto
Kontakt:

Inläggav runeb » 24 feb 2011 23:18

Hej Igen!
Att jag skrev adressen till min hemsida berodde på att jag ville visa vad som hade fungerat för mig.
Jag vill också tala om att en terapi är en allvarlig historia för den som genomgår den. Som det framgår av min hemsida/bloggar så är det fråga om en personlighetsförändring. En personlighetsförändring är angeläget om man inte mår bra psykiskt men den innebär också att man kommer att förändras så att man t ex inte kommer att möta människor på samma sätt som tidigare. Man kommer att få lov att ändra umgänge eftersom man inte längre passar in i sitt gamla. Men har man varit drogmissbrukare så är ju detta en fördel.
Jag inser också att jag har kommit fram till min uppfattning om Gud på mitt eget personliga vis efter trettio års erfarenheter. Att jag ser Jesu undervisning som viktig och sann beror ju på att jag har märkt att han har "rätt". Dvs jag har upplevt att hans undervisning stämmer med mina erfarenheter.
Hälsningar och farväl från runeb :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 feb 2011 02:42

Du gör ju inte så bra marknadspryl om du pyser efter ett par örfilar, det skulle väl inte Jesus gjort? Ja, jag tror på en Skapare och att det är väldigt svårt att nå denne Skapare då jag tror att samtliga heliga skrifter är enbart ledtrådar. Men å andra sidan skulle jag dö av tristess om livet var för enkelt.

runeb
Avslutat konto
Kontakt:

Inläggav runeb » 25 feb 2011 11:48

Hej igen Skogsälvan

Jag håller med om att jag fegade ut. Det var ovärdigt en sann profet som jag.
Jag kan ge mina kritiker lite gratis utbildning i vad som står i Bergspredikan.
Att svenska kyrkan skiter i det som står i Bibeln det är ju deras problem men för
min del så finns det många guldkorn att finna och man behöver inte leta länge.
Till exempel: Matt.7 1-5

Döm inte, på det att ni inte må bliva dömda;
Ty med den dom som ni dömer skall ni bliva dömda
Och med det mått som ni mäter skall också mätas åt er.

Hur kommer det sig att du ser grandet i din broders öga
Men inte märker bjälken i ditt eget öga?
Eller hur kan du säga till din broder: ’Låt mig ta ut grandet ur
ditt öga’ du som har en bjälke i ditt eget öga?
Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga;
Därefter må du se till att du kan ta ut grandet ur din broders öga.

Alla de som blir förbannade för att de "råkar ut" för otrevliga saker och tycker att de
har otur kan bli betydligt bättre behandlade av livet (Gud) om de lyssnar på de Guds
lagar som Jesus predikar om.

Bättre kunskap om Bergspredikan och förmåga att ta itu med de egna inre problemen
ger som det står på min hemsida SANN LYCKA – ATT ÄLSKA SIG SJÄLV

Hälsningar från runeb

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 25 feb 2011 13:30

runeb: Jag har aldrig träffat en sann profet förut så jag har lite frågor till dig:

1. Hur vet du att din lära är den sanna?

2. Du hänvisar till bibeln många gånger, hur ser du på det som står i boken ur ett rent källkritiskt perspektiv?

3. Varför tar du betalt för att hjälpa dina medmänniskor?

4. När du pratar om personlighetsförändring och att ändra umgänge låter det rätt radikalt. Borde det inte gå att jobba i kontexten av den personen man är och behålla sina vänner?

/L

runeb
Avslutat konto
Kontakt:

Inläggav runeb » 25 feb 2011 17:33

Hej Lill-Leif!

1. Jag tror att jag gör som de flesta andra människor. Känner efter inom mig om det KÄNNS rätt för mig.

2. Jag klarar inte av att vara neutral när det är frågan om så starka känslor. Att intellektuellt  bedöma en skrifts eller en människas "sanning" kan jag inte eftersom jag vet att allt som produceras av människor alltid är påverkat av människans uppfattning av vad hon som individ anser vara "rätt".

3. Hittills har jag inte tagit betalt för att hjälpa någon. Eftersom ingen har efterfrågat min hjälp.
Men förmodligen kommer jag att göra det. Alla som arbetar som terapeuter brukar få betalt.

4. Man kan inte förändra sin personlighet och tro att man skall passa in i ett sammanhang där man var en helt annan person. T ex om någon mår dåligt av ett dåligt förhållande och går i terapi och förändras och får insikten att partnerns olika beteenden gjorde hon/han mådde dåligt.

Men det är min åsikt grundad på min studier i psykologi och mina personliga erfarenheter.

runeb

transversal

Inläggav transversal » 27 feb 2011 15:34

runeb skrev:Hej igen Skogsälvan

Jag håller med om att jag fegade ut. Det var ovärdigt en sann profet som jag.
Jag kan ge mina kritiker lite gratis utbildning i vad som står i Bergspredikan.
Att svenska kyrkan skiter i det som står i Bibeln det är ju deras problem men för
min del så finns det många guldkorn att finna och man behöver inte leta länge.
Till exempel: Matt.7 1-5

Döm inte, på det att ni inte må bliva dömda;
Ty med den dom som ni dömer skall ni bliva dömda
Och med det mått som ni mäter skall också mätas åt er.

Hur kommer det sig att du ser grandet i din broders öga
Men inte märker bjälken i ditt eget öga?
Eller hur kan du säga till din broder: ’Låt mig ta ut grandet ur
ditt öga’ du som har en bjälke i ditt eget öga?
Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga;
Därefter må du se till att du kan ta ut grandet ur din broders öga.

Alla de som blir förbannade för att de "råkar ut" för otrevliga saker och tycker att de
har otur kan bli betydligt bättre behandlade av livet (Gud) om de lyssnar på de Guds
lagar som Jesus predikar om.

Bättre kunskap om Bergspredikan och förmåga att ta itu med de egna inre problemen
ger som det står på min hemsida SANN LYCKA – ATT ÄLSKA SIG SJÄLV

Hälsningar från runeb

Hej runeb,

vet inte om detta inlägg var riktat bland annat till mig som eventuell "kritiker". Du är inte dömd. Problemet som jag ser det är att vi inte riktigt pratar samma språk.

Jag vill höra dina ord och erfarenheter. För mig är det det enda som jag bryr mig om och som räknas. Om du så berättar att du har sett gud i papperskorgen, då är jag beredd att ta det på allvar och vara intresserad av den upplevelsen. Men när du är en person som reciterar sådant du läst och hört om, då blir det för mig ganska ointressant. Är jag intresserad av vad Matteus 42 säger för 2000 år sedan, då läser jag väl hans egna ord istället för att höra dig recitera dem.

I mina ögon är det märkligt att du ser det som att vara dömande. Man skulle kunna se det som att du för mig är mer intressant än något som hände långt bort för länge sedan, och ta det som en komplimang. Men det är upp till dig.

Återgå till "Religion och andlighet"