Olika åskådningar!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Klikken

Olika åskådningar!

Inläggav Klikken » 27 feb 2011 17:56

Tjenare alla filosofer! Jag registrerade mig just här på forumet och hoppas att det är ett trevlig forum!
Iallfall som rubriken lyder så undrar jag lite vart man kan finna olika Trosätt om vi tar ett ex
"Jag tror att det finns någonting som är övernaturligt men jag vet inte vad och ingen människa känner till det heller"
och vi ger den teorin ett namn tex, "Carlisism" Hoppas ni förstår vad jag är ute efter, jag har länge kallat mig för Filosofisk skeptisk men jag söker något som passar min stil lite mera, kanske ni kan skicka förslag på olika åskådningar.
Eftersom jag nu under några års tider har funderat på om jag kan kalla mig kristen eller inte så vill jag gärna kalla mig för någonting annat, agnostiker passar ganska bra in på mig men jag tror på en högre så det är väll inget för mig
Hoppas ni kommer med förslag och förstår vad jag snackar om!

/ Klikken
Kommer med en redigering senare

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Olika åskådningar!

Inläggav freddemalte » 27 feb 2011 18:23

Klikken skrev:Tjenare alla filosofer! Jag registrerade mig just här på forumet och hoppas att det är ett trevlig forum!
Iallfall som rubriken lyder så undrar jag lite vart man kan finna olika Trosätt om vi tar ett ex
"Jag tror att det finns någonting som är övernaturligt men jag vet inte vad och ingen människa känner till det heller"
och vi ger den teorin ett namn tex, "Carlisism" Hoppas ni förstår vad jag är ute efter, jag har länge kallat mig för Filosofisk skeptisk men jag söker något som passar min stil lite mera, kanske ni kan skicka förslag på olika åskådningar.
Eftersom jag nu under några års tider har funderat på om jag kan kalla mig kristen eller inte så vill jag gärna kalla mig för någonting annat, agnostiker passar ganska bra in på mig men jag tror på en högre så det är väll inget för mig

/ Klikken
Hej Klikken

Du kan säkert hitta intressanta och för dig givande idéer och tankar i mängder av olika åskådningar och religiösa/filosofiska inriktningar. Egentligen kanske det inte är så viktigt att i sak hitta en speciell lära utan att hitta andra människor som förstår vad du menar, där du kan pröva dina tankar och få både medhåll och mothugg för att genom detta växa i ditt tänkande. Att tro på det som är övernaturligt verkar för mig som att tro att det omöjliga är möjligt, men om det omöjliga är möjligt så är det ju inte omöjligt så det där vet jag inte riktigt hur man vill ha? Men om du är intresserad av det övernaturliga (det som inte går att förklara med vetenskapens metoder och som folk tror att de ändå har bevittnat) så är parapsykologin nog den effektivaste vägen för mer information om sådant. Här har du en kurs som behandlar detta: http://www.lu.se/upload/psykologi/fk/pd ... 21ht10.pdf

Om du själv ser ett värde i att kalla dig något vad avser din tro eller syn på världen så är väl den enklaste metoden att läsa igenom olika filosofiska inriktningar och religioners tankar och idéer för att se vilken som matchar din egen syn bäst. En annan variant är att skippa någon sådan kategorisering av ditt eget tänkande och istället forma din egen syn på tillvaron och pröva den mot andras och där ur se vad som växer fram.

Jag vet inte om det var något bra svar på din fråga, om inte kan du ju förtydliga den så kanske jag kan svara igen ;-)

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Minded

Re: Olika åskådningar!

Inläggav Minded » 12 mar 2011 21:41

Klikken skrev:Tjenare alla filosofer! Jag registrerade mig just här på forumet och hoppas att det är ett trevlig forum!

/ Klikken

Du vill ha ett namn... Eller du vill kunna benämna. Vilken grad av förenkling av verkligheten är du beredd att nöja dig med? Hur stor grad av felaktighet accepterar du?

Annars är wikipedia kanske en 'bra' (:P) utgångspunkt.

kort

Inläggav kort » 12 mar 2011 23:32

Jag skulle vilja säga, eller det är det första som slår mig, att när man har en åsikt och uttrycker den, sätter en etikett på sig själv och definierar sig själv, så ligger det alltid något dubbelt i det, något komplext och något som man inte med vetskap förstår. Om jag t.ex. uppskattar ett citat, och dess färg liksom aldrig flagnar, så tror jag att det beror på något fundamentalt, något avgörande på vilket vågskålen vilar, i vår personlighet. Säg att man älskar uttrycket "to live fast and die young". Något i ens förflutna, ett vägskäl kanske påminner om den frasen, och man kan inte veta uttryckets dubbla betydelse eftersom att man valde en utav vägarna, eftersom man inte gick båda två. Det var en tanke bara.

Återgå till "Religion och andlighet"