Det är möjligt att detta ämne har diskuterats här på forumet tidigare.
Jag tycker det skulle vara mycket intressant att läsa vad ni tycker/har för svar på följande frågor:
1)Anser ni att ateism också är en slags tro? Att inte ha någon tro (på Gud) - är det detsamma som att ha en annan slags tro? Är detta inte analogt som att påstå att den arbetslöse har ett annat slags jobb? Eller att den som inte samlar på frimärken har en annan slags hobby? Eller är ateism allt annat än en tro på Gud, inklusive påståendet "jag vet inte"?
2)Är att vara agnostiker ett mer ödmjukt ställningstagande när man ännu inte bestämt sig för att vad som är mest sannolikt - teismen eller ateismen? Eller kan man vara både agnostiker och ateist samtidigt? Eller agnostiker och teist samtidigt?
3)Ser ni någon skillnad mellan religiös tro och kognitiv tro? I så fall vari ligger skillnaden? Innebär inte "religiös tro" - var det än visar sig- som en tro avsaknad av, eller i konflikt med bevis?
Som jag ser det: Man kan ha en kognitiv tro på t ex att De Flygande Leverpastejsmonstren faktiskt existerar(men om motbevis presenteras så är tron därför inte längre berättigad - man måste alltså ändra sin tro).
Eller så kan man ha en religiös tro på att dessa Flygande Leverpastejsmonstren existerar (men om motbevis presenteras spelar det ingen större roll - eftersom man ju här tror oberoende av bevis för eller emot)
Vad anser ni om detta?
4)Anser ni att ateism är en livsåskådning eller religion? Eller är det ett ställningstagande i en enda fråga och inget
mer? I detta enda: Att man helt enkelt inte tror på en gud. Är en buddist lika mycket ateist som religiös?