Vad är noll i filosofi och matematik

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Vad är noll i filosofi och matematik

Inläggav Harald Davidsson » 06 sep 2011 13:52

När nollan kom in i pytagoras filosofiska matematiska system

betydde det att han visade att universum hade tre poler

minus ett och plus ett
och noll,

och nollan är den neutrala positionen i alla serier och system
och nollan är detsamma som det övernaturliga, det metafysiska, ja, Gud,

och alla serier startar med noll,

all förvandling börjar med det neutrala momentet i vårt universum.

Vetenskapen säger att den som kikar i instrumentet ska vara neutral,
att hennes känslor ej ska färga bilden,

men vetenskapen definierar inte det neutrala som en position bortom orsak och verkan
fast de rent praktiskt menar att så är fallet

Den moderna matematiken vilar på den indiska nollan.
Även formgivningen av våra siffror kommer från Indien.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 07 sep 2011 01:24

Det är så med noll.

Användarvisningsbild
Marksa

Re: vad är noll i filosofi och matematik

Inläggav Marksa » 09 sep 2011 16:30

Harald Davidsson skrev:

Hur kan något neutralt leda till förvandling? En förvandling torde kräva en orsak, såsom ett behov som kräver tillfredsställelse eller vara en konsekvens av en tidigare förvandlings påverkan.
Det neutrala är just neutralt därför att det inte tillför eller bortför någonting.

Att förhålla sig neutral i förhållande till en destruktiv omgivning är omedelbart kontraproduktivt och i längden farligt.

Jag kan se strävandet ett någorlunda neutralt sinnestillstånd som någorlunda korrekt handlande om man söker finna sig själv i ett alltomfattande brus av intryck. Men detta är endast en tillfällig övning.
Varje dag är en resa.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 09 sep 2011 19:22

Harald Davidsson skrev:När nollan kom in i pytagoras filosofiska matematiska system

betydde det att han visade att universum hade tre poler

minus ett och plus ett
och noll,

och nollan är den neutrala positionen i alla serier och system
och nollan är detsamma som det övernaturliga, det metafysiska, ja, Gud,

och alla serier startar med noll,

Vi inom Neo Pythagoreiska Gardet är lite stränga av oss ,vi har gått med på att numrera oss men vägra äta bönor

Nej Tack!!

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 sep 2011 09:31

Marksa skrev:
Harald Davidsson skrev:

Hur kan något neutralt leda till förvandling? En förvandling torde kräva en orsak, såsom ett behov som kräver tillfredsställelse eller vara en konsekvens av en tidigare förvandlings påverkan.
Det neutrala är just neutralt därför att det inte tillför eller bortför någonting.

Att förhålla sig neutral i förhållande till en destruktiv omgivning är omedelbart kontraproduktivt och i längden farligt.

Jag kan se strävandet ett någorlunda neutralt sinnestillstånd som någorlunda korrekt handlande om man söker finna sig själv i ett alltomfattande brus av intryck. Men detta är endast en tillfällig övning.

Det är sant, för allt tänkande som produceras i den mänskliga hjärna är bara olika former av MAGI, och detta måste vi slå fast som en grundläggande utsaga. Vårt sinne kan aldrig förstå det absoluta.

Problemet är att vi är fångar, inte bakom betongmurar med namnteckningar från domstolar,
men fångar i ILLUSIONER

vårt tänkande är inte klart och öppet och sant,

men grumligt av alla dessa osynliga illusioner som fladdrar och slår i hjärnan.

men vi sitter i samma båt, fast från utsidan är det ganska otroligt att nån enda varelse
vill hjälpa oss med att befria oss från vårt förvirrade tänkande,

det skulle vara Jesus, Krishna, Rama i så fall,

de som kanske nåt fram till den sanna verkligheten,

vad jag menar med neutralitet, för det är min kärlek till andra
som vill förmedla denna hjälp-föreställning som ett moment till befrielse från våra illusioner,

och då menar jag att Mind ska göras neutralt
genom att vi i vårt Mind undertrycker t.ex. den aggressiva reaktionen
inom oss själva och bemöter den aggressiva reaktionen i världen neutralt

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 sep 2011 09:38

Marksa

noll gånger 20 är noll, noll plus noll är noll, noll delat med 30 är noll

alltså noll relateras ej till de andra siffervärdena,

nollan fungerar som en magisk absolut position

på samma sätt som neutralitet

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 10 sep 2011 15:35

Harald Davidsson skrev:
Det är sant, för allt tänkande som produceras i den mänskliga hjärna är bara olika former av MAGI, och detta måste vi slå fast som en grundläggande utsaga. Vårt sinne kan aldrig förstå det absoluta.

Du ställer upp 2 axiom i samma mening....Magi någott som ej går att tillfullo förklara med vetenskapliga utsagor, ja i så fall håller jag med. men om du med magi menar en utomkroppslig påverkan, ja då får du förklara tydligar evad du menar innan jag köper detta.
Att vårt sinne aldrig förstår et absoluta ja detta är vist och sant (tror jag :)

Harald Davidsson skrev:Problemet är att vi är fångar, inte bakom betongmurar med namnteckningar från domstolar,
men fångar i ILLUSIONER

Helt uppenbart är det så, blandannat den om globalt monetärt samarbete och pengars värde, Hur kan jag sälja ett hus i Stockholm och köpa 10 1 Nigeria när den som sliter ihjäl sig i lagos inte har råd att köpa ett.
Eller ilutionen att en skriven text betyder det samma för alla som läser den :)

Harald Davidsson skrev:vårt tänkande är inte klart och öppet och sant, men grumligt av alla dessa osynliga illusioner som fladdrar och slår i hjärnan.

Tvångsföretällningar kan vara grymma...

Harald Davidsson skrev:men vi sitter i samma båt, fast från utsidan är det ganska otroligt att nån enda varelse

Att se världen för vad den är, vill vi det kan vi det, bryter vi inte ner kittet som håller allt igång, (även om  det barkar åt Hvete).

Harald Davidsson skrev:det skulle vara Jesus, Krishna, Rama i så fall,

Men hur behandlar vi dessa sanningsägare, vi vill inte höra, se eller känna.

Harald Davidsson skrev:vad jag menar med neutralitet, för det är min kärlek till andra
som vill förmedla denna hjälp-föreställning som ett moment till befrielse från våra illusioner,

Vill vi detta.....................

Jag önskar av hela mitt hjärta men.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 sep 2011 16:09

Marksa skrev:
Harald Davidsson skrev:

Du ställer upp 2 axiom i samma mening....Magi någott som ej går att tillfullo förklara med vetenskapliga utsagor, ja i så fall håller jag med. men om du med magi menar en utomkroppslig påverkan, ja då får du förklara tydligar evad du menar innan jag köper detta.
Att vårt sinne aldrig förstår et absoluta ja detta är vist och sant (tror jag :)

Harald Davidsson skrev:Problemet är att vi är fångar, inte bakom betongmurar med namnteckningar från domstolar,
men fångar i ILLUSIONER

Helt uppenbart är det så, blandannat den om globalt monetärt samarbete och pengars värde, Hur kan jag sälja ett hus i Stockholm och köpa 10 1 Nigeria när den som sliter ihjäl sig i lagos inte har råd att köpa ett.
Eller ilutionen att en skriven text betyder det samma för alla som läser den :)

Harald Davidsson skrev:vårt tänkande är inte klart och öppet och sant, men grumligt av alla dessa osynliga illusioner som fladdrar och slår i hjärnan.

Tvångsföretällningar kan vara grymma...

Harald Davidsson skrev:men vi sitter i samma båt, fast från utsidan är det ganska otroligt att nån enda varelse

Att se världen för vad den är, vill vi det kan vi det, bryter vi inte ner kittet som håller allt igång, (även om  det barkar åt Hvete).

Harald Davidsson skrev:det skulle vara Jesus, Krishna, Rama i så fall,

Men hur behandlar vi dessa sanningsägare, vi vill inte höra, se eller känna.

Harald Davidsson skrev:vad jag menar med neutralitet, för det är min kärlek till andra

Vill vi detta.....................

Jag önskar av hela mitt hjärta men.

jag tror inte du riktigt hajar vad jag menar med magi, men ta. t.ex. det du skriver....Magi någott som ej går att tillfullo förklara med vetenskapliga utsagor, ,,,,,,,,för detta du skriver är just magi och inte sanning, för sanningen kan vi ej uppfatta med sinnet, och det magiska i din fras är att du besvärjer verkligheten genom att använda bergeppet veternskap som om detta begreppet skulle kunna rädda dig i dina illusioner och magiska tänkande från att vara subjektiv, från att vara alltså subjektivt ensam och full av rädsla i ditt tänkande, i ditt handlande.
att begreppet vetenskap skulle göra dig trovärdig och normal och säker i ditt tänkande

detta är att besvärja världen magiskt

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 10 sep 2011 16:28

Harald Davidsson skrev:
jag tror inte du riktigt hajar vad jag menar med magi, men ta. t.ex. det du skriver....Magi någott som ej går att tillfullo förklara med vetenskapliga utsagor, ,,,,,,,,för detta du skriver är just magi och inte sanning, för sanningen kan vi ej uppfatta med sinnet, och det magiska i din fras är att du besvärjer verkligheten genom att använda bergeppet veternskap som om detta begreppet skulle kunna rädda dig i dina illusioner och magiska tänkande från att vara subjektiv, från att vara alltså subjektivt ensam och full av rädsla i ditt tänkande, i ditt handlande.
att begreppet vetenskap skulle göra dig trovärdig och normal och säker i ditt tänkande

Eh..det var ju därför jag frågade eftersom "magi" begreppet i din utsaga inte var självklart..Nu vet jag hur du tänker, även om förklaringen i sig ger fler frågor.

Jag ser att du vill få mig att känna mig otillräcklig i mitt varande och tänkande och att det någonstans skulle finnas en metod eller system som skulle kunna rädda mig från denna min otillräcklighet och rädsla... Är detta inte att gå varvet runt..

Alltså att på något vis hitta denna sanning som då forfarande är en besvärjelse eftersom jag inte kan processa detta med mina sinnen och därmed inte kunna se det som en verklighet (människans oförmåga) utan endast som en tro, ett magiskt system.

Missförstå mig inte nu, jag menar att det partiella nollställande av sinnet ibland är av godo, men att resulattet lika gärna kan vara en förvirring som en sanning, dock på ett annurlunda plan....
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 sep 2011 17:52

Marksa skrev:
Harald Davidsson skrev:

Eh..det var ju därför jag frågade eftersom "magi" begreppet i din utsaga inte var självklart..Nu vet jag hur du tänker, även om förklaringen i sig ger fler frågor.

Jag ser att du vill få mig att känna mig otillräcklig i mitt varande och tänkande och att det någonstans skulle finnas en metod eller system som skulle kunna rädda mig från denna min otillräcklighet och rädsla... Är detta inte att gå varvet runt..

Alltså att på något vis hitta denna sanning som då forfarande är en besvärjelse eftersom jag inte kan processa detta med mina sinnen och därmed inte kunna se det som en verklighet (människans oförmåga) utan endast som en tro, ett magiskt system.

Missförstå mig inte nu, jag menar att det partiella nollställande av sinnet ibland är av godo, men att resulattet lika gärna kan vara en förvirring som en sanning, dock på ett annurlunda plan....

nollställandet...är det inte skönt att vi hur som helst kan få göra en ny start, att loppet inte är kört, att vi liksom kan få börja från noll igen, att vi kan få välja en ny väg, ..och om vi undertrycker den yttre världen, jag menar inte totalt och i veckor eller år, men undertrycker den kanske i sådana situationer där stark aggressivitet riktas emot oss, för om vi undertrtycker den yttre världen och gör sinnet till noll, detta innebär att vi då får aggressiva spänningar från vår egen aggression kvar i kroppen, dessutom får omvärldens aggression in i kroppen,

och detta frambringar naturligtvis känslomässigt kaos, men om vi är starka i vårt Mind kan vi klara av att känna kroppsligt kaos av känslor utan att bli galena eller ta en lugnande tablett eller ett glas brandy,

för detta kroppsliga kaos av känsloaffekter är vår nya kraft, vår nya makt,
som efter en tid kommer att formas in i vår personlighet som mera kraft, som mera vitalitet osv.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 sep 2011 08:27

Marksa

det du skrev var sensitivt och bra, jag svarade en aning glidande därför att detta du skriver är inte lätt att relatera sig till, det är intuitivt skrivet.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 12 sep 2011 14:41

t.ex imorse vaknade jag och var fullt medveten
men jag irrade fram några saker till min fru som
för tillfället verkade helt korrekta som jag sedan
insåg var svammel

och då förstod jag att medvetandet är oberoende
av minnet för sin sanningshalt samt existens och
på så vis kan man väl säga att nollan är medvetandet

och när vetenskapsmän kikar i sina instrument kanske
de tror att de är helt på det rätta med att universum är
X antal meter lång, men i själva verket kanske de bara
irrar runt som jag gjorde imorse, i vilket fall som helst
kan de inget av detta veta med hjälp av sina sinneserfarenheter

däremot min känsla då jag irrade runt var identisk och likadan
och kan jag förstå att plus och minus var känslan, och medvetandet
är då noll eller utifrån allting mäts

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 sep 2011 15:03

nuddle skrev:t.ex imorse vaknade jag och var fullt medveten
men jag irrade fram några saker till min fru som
för tillfället verkade helt korrekta som jag sedan
insåg var svammel

och då förstod jag att medvetandet är oberoende
av minnet för sin sanningshalt samt existens och
på så vis kan man väl säga att nollan är medvetandet

och när vetenskapsmän kikar i sina instrument kanske
de tror att de är helt på det rätta med att universum är
X antal meter lång, men i själva verket kanske de bara
irrar runt som jag gjorde imorse, i vilket fall som helst
kan de inget av detta veta med hjälp av sina sinneserfarenheter

däremot min känsla då jag irrade runt var identisk och likadan
och kan jag förstå att innehållet var känslan, och medvetandet
är då noll eller utifrån allting mäts

det här är en bra iaktagelse du gjort.för den oändlighet som vetenskapen i bästa fall talar om
är enbart ett roterande runt sin egen axel, runt deras egen ego-axel,

cirkel är en falsk oändlighet

vi kan säga att noll är centrum på deras medvetande
men kaos är kanske inte direkt likvärdigt med noll,
men närapå

fast det är inte kaos de har i sitt medvetande för kaos är ett extremt positivt tillstånd

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 sep 2011 15:31

Nuddle

för bara Nirguna Brahman kan se på världen utifrån en position av absolut kaos,
utan att vara förvirrad, vansinnig eller disharmonisk

och då heter han Matsya, den förste avataren, fiskavataren

för nollan kommer ifrån iden om Kaos,

fast noll är ett låtsas kaos, fast bättre än inget kaos alls

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 12 sep 2011 16:12