Några ord till påven.
Med anledning av att ny påve valts i dagarna så skulle jag vilja bidra med följande rader till forumets läsare. Nedanstående text är hämtad ur ”Kristi Tal” från boken ”Vandra mot Ljuset” av Michael Agerskov.
”Jag talar till dig som kallas Guds och Kristi ställföreträdare på Jorden, jag talar till dig i Guds den Allsmäktiges namn.
Hör mig! Ty du skall veta att ditt och dina föregångares ämbete och er makt vilar på falska ord! Aldrig någonsin har jag givit Simon Petrus ”nycklarna” till Himmelriket. Aldrig någonsin har jag tillåtit honom att lösa, än mindre att binda enligt sitt eget omdöme och tycke.
Detta säger jag till dig, för att du skall veta att du inte är Simon Petrus arvtagare, lika lite som någon av dina föregångare har varit det.
Därnäst skall du veta att du inte kan utdela syndernas förlåtelse i vår Faders namn; ty det som människorna har syndat mot Gud den Allsmäktige, kan endast Han allena förlåta; och det som människorna har syndat mot varandra, får de själva försöka förlåta varandra. Därför är din syndaförlåtelse död och maktlös.
Vidare skall du veta att vår Fader aldrig någonsin har förbannat och aldrig någonsin kommer att förbanna någon människa, hur mycket människorna än syndar mot de gudomliga och de jordiska lagarna. Och när Gud inte kan och inte vill förbanna, hur kan då de som kallas Hans ställföreträdare göra det?
Ja, du skall inte utslunga förbannelser, varken i Guds eller i Simon Petrus namn. Ty gör du det, då kommer du att dela öde med många av dina föregångare, ty de har lidit mycket under de mäktiga förbannelser de har utslungat.
Sannerligen, jag säger dig: du skall inte förbanna, utan välsigna i vår Faders namn. Och när du välsignar, glöm då aldrig att av hjärtat be vår Fader stadfästa välsignelsen, så att den kan bli till gagn för dem som är i behov därav. Ty du förmår inte skilja de värdiga från de ovärdiga.
Var en fader för din församling! Uppför dig på ett sådant sätt att alla kan älska, hedra och högakta dig, inte som Simon Petrus arvtagare, ej heller som Guds och Kristi ställföreträdare, utan som din kyrkas högsta och yppersta myndighet.
Omge dig inte med för mycket glans och prakt under de kyrkliga festerna, så länge det i din församling finns män, kvinnor och barn som ideligen måste tigga om det dagliga brödet, och vilkas kläder är smuts och trasor. Försök däremot med din kyrkas rika medel att lindra något av den djupa nöden och eländet.
Var en lärare och vägledare för din kyrkas många tjänare och för varje enskild medlem av din församling; undervisa dem att i kärlek som hos ett barn, i hopp och i tillit, vända sig i bönen till Gud allena. Undervisa dem att de många bönerna till moder Maria och till alla de heliga männen och kvinnorna om hjälp, förbön och beskydd inte gagnar och aldrig har gagnat människorna; ty alla de så kallade helgonen får liksom alla människor fortsätta sin vandring genom de många jordeliven, tills de en gång når målet: Gud Faders Rike.
Därnäst skall du undervisa din kyrkas tjänare och alla i din församling att det inte gagnar någon att gömma sig i trånga kloster, bakom tjocka murar, fjärran från livets frestelser, strid och möda. Undervisa dem att alla som lever som munkar och nunnor, att alla som gömmer sig, och alla som i åratal eller under en livstid flyr ut i ensamhet är lagbrytare. Ty alla som handlar så, följer inte, utan bryter de lagar vår Fader har givit för mänsklighetens framåtskridande mot Ljuset. Ty människorna sänds inte till Jorden för att fly undan Mörkret, utan för att möta det onda i livets otaliga former, för att övervinna synd och laster och för att segra över de många frestelserna.
Undervisa dem att Gud inte kräver och aldrig har krävt att varken man eller kvinna skall leva i ogift stånd; ty vår Fader kräver inte naturstridiga löften av någon människa.
Undervisa dem att de många botgörelserna och stränga självplågerierna ingalunda gagnar, utan endast drar Mörkret till alla som plågar och misshandlar sin kropp. Undervisa dem att den som med berått mod, enligt klosterregler eller av egen fri vilja, på olika plågsamma sätt utmattar eller försvagar sig själv, inte helt och fullt förmår värja sitt andliga jag mot Mörkrets smygande angrepp. Undervisa att alla självplågare ideligen hemsöks av synd- och lastfulla tankar, ett resultat av kroppens stora svaghetstillstånd.
Vidare skall du undervisa dem att de många välgärningarna som utövas efter bestämda kyrko- eller klosterregler, ingalunda har något andligt värde om inte den utövande förmår låta dessa ordenshandlingar födas ur sitt eget hjärtas kärleks- och barmhärtighetslängtan.
Dessutom skall du undervisa dem att er kyrkas många sakramentala handlingar alla är onödiga och till ingen nytta; undervisa att endast i bönens djupa, innerliga hängivelse möts människorna med den gudomliga Tanken och Viljan.
Ja, var i sanning en fader, en lärare och en vägledare för alla som sluter sig till dig; och var mig behjälplig med att leda dem alla till det gemensamma målet: vår Faders Härlighets Rike!
Det som jag här har talat till dig, ber jag dig noga genomtänka; och för din egen skull ber jag dig rådfråga din Gud och ditt samvete. Och när du har förstått att mina ord är sanna, då må du handla så som jag här har sagt, då må du följa den väg jag här har visat dig!
Ifall mina ord inte når dig som i denna stund (år 1914) innehar ämbetet som Guds och Kristi ställföreträdare, då är du utan skuld, då gäller mina ord din efterträdare, då är han din arvtagare. Ja, mina ord gäller inte dig allena, utan alla dina efterträdare”.
Hälsningar Paul
Några ord till påven
Moderator: Moderatorgruppen
Återgå till "Religion och andlighet"