Den Utmätta Tiden?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Den Utmätta Tiden?

Inläggav * KYREUS * » 09 maj 2005 13:14

Författaren Peter Noll har en gång i något sammanhang skrivit om den utmätta tiden. Tanken skulle då vara att alla - också du och jag - har en utmätt tid att leva. Utmätt av Gud måtte rimligen Noll mena? Nåväl, jag bara undrar om det är någon annan här på detta Forum som anser att Noll har en poäng. Själv är Kadmos benägen att hålla med vår gode Peter Noll...
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

utmätt tid?

Inläggav * KYREUS * » 10 maj 2005 10:42

Det är ju märkligt hur vissa människor kan vara sk renlevnadsentusiaster och plötsligt dö knall och fall. Medans andra som kan beskrivas som rumlare, kan svina runt och ändå överleva - länge. Detta sagt endast som en enkel vardagsfundering ang utmätt tid...

/Kadmos
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 10 maj 2005 11:12

Du menar att det inte skulle spela någon roll hur man lever sitt liv för hur gammal man blir? Nog för att det finns människor som lever länge trots att de tar stora risker, men rent statistiskt är det väl ändå ganska uppenbart att exempelvis rökare lever betydligt kortare än icke-rökare. Hur går det ihop med tanken om utmätt tid?

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Tore!

Inläggav * KYREUS * » 10 maj 2005 11:23

Självklart skall man värna sin hälsa. Lika självklart kan vi människor påverka vårt hälsotillstånd. Var jag själv tror författaren Peter Noll vill peka på - liksom jag själv - att vi tycks ha en utmätt tid som individer; utmätt av GUD. Det tycks som om GUD ger oss ramen (=basen för våra sk livsöden) och sedan är det tänkt att vi sjävla kan utforma bilden/konstverket/tavlan som illustrerar våra liv.

Bästa hälsningar, /Kadmos
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 10 maj 2005 12:18

Oj då. Det blev mycket prat om "GUD" helt plötsligt...

Användarvisningsbild
* KYREUS *

- till Tore!

Inläggav * KYREUS * » 10 maj 2005 12:23

Hejsan! Ja, rubriken är ju religion och andlighet (kommentar ang ditt "hoppsan"). Vidare verkar vid återberättelsen ang Peter Noll denne haft något slags gudstro. När jag själv anknyter till Gud är det för att bibeln tycks beskriva det som om Gud har en plan för människan. I så fall om det vore avsikten så har ju Peter Noll en extra poäng. Klart är väl att världen tycks enormt mång-facetterad, då blir vår livsöden därmed enormt mångfacetterade. I linje därmed också vår utmätta tid. På gott och ont.

Hälsningar/ Kadmos
Tro inte; sök!

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 10 maj 2005 12:38

Ja, min ingång till diskussionen var ditt tal om renlevnadsmänniskor som dör "knall och fall" och om det kunde vara ett tecken på att vår tid är utmätt. Men det finns säkert någon annan här på forumet som du kan diskutera bibelns Gud och dennes eventuella planer med.

Återgå till "Religion och andlighet"