Hjärntvätt
Moderator: Moderatorgruppen
Hjärntvätt
Jag hjärntvättar mig själv varje dag, människor tror att dagens mode är fint men det som fanns för 50år sedan är konstigt, men de som levde för 50år sedan tycker att dagens mode är konstigt, men ifall man hjärntvättar sig själv så börjar man tolka i enlighet med ens hjärntvätt!
Re: Hjärntvätt
nuddle skrev:Jag hjärntvättar mig själv varje dag, människor tror att dagens mode är fint men det som fanns för 50år sedan är konstigt, men de som levde för 50år sedan tycker att dagens mode är konstigt, men ifall man hjärntvättar sig själv så börjar man tolka i enlighet med ens hjärntvätt!
Varför ska man hjärntvätta sig själv? Stinker man?
nuddle skrev:Jag hjärntvättar mig själv varje dag, människor tror att dagens mode är fint men det som fanns för 50år sedan är konstigt, men de som levde för 50år sedan tycker att dagens mode är konstigt, men ifall man hjärntvättar sig själv så börjar man tolka i enlighet med ens hjärntvätt!
Hur går din hjärntvätt till?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:nuddle skrev:Jag hjärntvättar mig själv varje dag, människor tror att dagens mode är fint men det som fanns för 50år sedan är konstigt, men de som levde för 50år sedan tycker att dagens mode är konstigt, men ifall man hjärntvättar sig själv så börjar man tolka i enlighet med ens hjärntvätt!
/Algotezza
Jag upprepar den önskvärda tolkningen om och om igen... både i ord och handling.
nuddle skrev:Algotezza skrev:nuddle skrev:Jag hjärntvättar mig själv varje dag, människor tror att dagens mode är fint men det som fanns för 50år sedan är konstigt, men de som levde för 50år sedan tycker att dagens mode är konstigt, men ifall man hjärntvättar sig själv så börjar man tolka i enlighet med ens hjärntvätt!
/Algotezza
Jag upprepar den önskvärda tolkningen om och om igen... både i ord och handling.
Jaha...Tja, och somliga tatuerar sig...livet blir vad man gör det till.
SigurdV skrev:nuddle skrev:Algotezza skrev:nuddle skrev:Jag hjärntvättar mig själv varje dag, människor tror att dagens mode är fint men det som fanns för 50år sedan är konstigt, men de som levde för 50år sedan tycker att dagens mode är konstigt, men ifall man hjärntvättar sig själv så börjar man tolka i enlighet med ens hjärntvätt!
/Algotezza
Jaha...Tja, och somliga tatuerar sig...livet blir vad man gör det till.
Javisst, men man skall inte behöva göra sig till för att ha det livat... :D
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Tror detta stämmer bra. Människan får sig själv att tycka om sådant som de andra säger och vill att vi ska tycka om. Mycket möjligt att de mesta vi gör och tycker om är lite av en hjärntvätt. Som till exempel kärlek.
Det måste ju vara skapat? Det är ett ord och det är kanske vi människor som hittat på det för att vi inte ska dö ut.
Och sen går det ju att tjata in t.ex en låt i huvudet, för att man ska börja gilla den.
Det måste ju vara skapat? Det är ett ord och det är kanske vi människor som hittat på det för att vi inte ska dö ut.
Och sen går det ju att tjata in t.ex en låt i huvudet, för att man ska börja gilla den.
-
förstår mig själv
Förklarar man genom att leverera påståenden som är förenliga med det som tidigare upplevts så är det =hjärntvätt.
Ju starkare känslostimulu som uppstår i samband med "tvättningen" destå starkare påverkan och destå viktigare att förstå. Jag hjärntvättar er on ni läser vad jag skriver och ni kommer bli mer lik mig för att ni vill själva. Iprincip inputt och sedan använder ni själva inputen till teoribildning(=åsikt, ideer).
Hjärnan har ett belöningssystem som leder till stimuli vid adekvat input. Detta leder till glädje, lycka och eufori och detta är orsaken till att allt går mot det bättre. Det som är bra fastnar i kulturerna bättre och det dåliga förändras och faller ur kulturerna(=religioner) snabbare.
Ju starkare känslostimulu som uppstår i samband med "tvättningen" destå starkare påverkan och destå viktigare att förstå. Jag hjärntvättar er on ni läser vad jag skriver och ni kommer bli mer lik mig för att ni vill själva. Iprincip inputt och sedan använder ni själva inputen till teoribildning(=åsikt, ideer).
Hjärnan har ett belöningssystem som leder till stimuli vid adekvat input. Detta leder till glädje, lycka och eufori och detta är orsaken till att allt går mot det bättre. Det som är bra fastnar i kulturerna bättre och det dåliga förändras och faller ur kulturerna(=religioner) snabbare.
INDIEPOP skrev:Tror detta stämmer bra. Människan får sig själv att tycka om sådant som de andra säger och vill att vi ska tycka om. Mycket möjligt att de mesta vi gör och tycker om är lite av en hjärntvätt. Som till exempel kärlek.
Angående kärlek
Skapat kan här tolkas på två sätt, antingen som en evolutionär naturlig utveckling, eller som
något av oss medvetet konstruerat. I det första fallet styrs det alltså av evolution och är överställt
oss som vi då är slaviskt programmerade att följa, i det andra fallet skulle vi själva beroende på
uppväxtsmiljö och villkor kunna påverka, kontrollera. Men eftersom människan är komplicerad så
är ingenting självklart vilket innebär att bägge fallen kan mer eller mindre råda samtidigt.
INDIEPOP skrev:Tror detta stämmer bra. Människan får sig själv att tycka om sådant som de andra säger och vill att vi ska tycka om. Mycket möjligt att de mesta vi gör och tycker om är lite av en hjärntvätt. Som till exempel kärlek.
Alla abstrakta begrepp är skapade i den bemärkelsen att definitionen av begreppet utgör förklarelsegrunden för fenomenet och utan definitionen går inte fenomenet att ringa in...därmed inte sagt att fenomenet inte existerar i sig självt...
Återgå till "Religion och andlighet"