Bönens inverkan på kroppen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 aug 2012 15:52

Jag har en aning högt blodtryck sedan en tid tillbaka och går och får det kollat regelbundet på min vårdcentral. Häromdagen var jag där och sköterskan mätte det först till 180/80 vilket är något för högt. Då bad hon mig sitta still en stund för att mäta det en gång till efter tio minuter.

Jag satt då en stund och andades lugnt och stillsamt samt bad Fader vår och tänkte parallellt med bönen "Ner ner ner...". Så mätte hon blodtrycket igen och då var det 154/78.

Bönhörelse eller?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 16 aug 2012 16:05

Algotezza skrev:Jag har en aning högt blodtryck sedan en tid tillbaka och går och får det kollat regelbundet på min vårdcentral. Häromdagen var jag där och sköterskan mätte det först till 180/80 vilket är något för högt. Då bad hon mig sitta still en stund för att mäta det en gång till efter tio minuter.

Jag satt då en stund och andades lugnt och stillsamt samt bad Fader vår och tänkte parallellt med bönen "Ner ner ner...". Så mätte hon blodtrycket igen och då var det 154/78.

Bönhörelse eller?

/Algotezza

Meditation och avslappning torde ha den effekten. När kroppen är spänd och mer krampaktig så höjs trycket på samma sätt som vilken tub som helst.

Man får minimera allt som ökar på trycket. Mjuka upp kärlen och ta bort sådant i kroppen som trycker på. Kan tänka mig att kärlen kan öka sin elasticitet genom att du växlar mellan att öka ditt blodtryck och sänker det växelvis.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 16 aug 2012 16:20

Skaffa lämpligt biofeedback-verktyg för att se hur ditt agerande (och tänkande) får för resultat. Själv utklassade jag en hel grupp på en föreläsning när vi spelade "brainball".

Länk: http://smart.tii.se/smart/projects/brai ... ex_se.html

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 aug 2012 17:48

Johan Ågren skrev:Skaffa lämpligt biofeedback-verktyg för att se hur ditt agerande (och tänkande) får för resultat. Själv utklassade jag en hel grupp på en föreläsning när vi spelade "brainball".

Kul!

Jag tror mitt höga blodtryck beror på att jag har spänt livremmen för hårt. Får lossa på den nästa gång.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 16 aug 2012 18:10

Nu är ju jag ingen läkare eller anatomisk expert, men jag antar att högt blodtryck till största
delen beror på förträngningar i blodkärlen, varpå något som löser upp dessa vore effektivare
än en bön, men bed på om det hjälper.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 16 aug 2012 18:20

Algotezza skrev:
Johan Ågren skrev:Skaffa lämpligt biofeedback-verktyg för att se hur ditt agerande (och tänkande) får för resultat. Själv utklassade jag en hel grupp på en föreläsning när vi spelade "brainball".

Kul!

Jag tror mitt höga blodtryck beror på att jag har spänt livremmen för hårt. Får lossa på den nästa gång.

/Algotezza

Absolut en bidragande orsak. :)

Prova att spänna varenda muskel i kroppen samtidigt. Slappna sedan av helt/var meditativ/be en bön. Upprepa. Variationerna i trycket torde få kärlen att bli mer vitala. Raska promenader eller trappgång följt av motsvarande vila borde också vara bra. Samt om det finns mycket fettvävnad i kroppen så kan det reduceras då det ökar trycket. Känner att jag själv börjar få lite problem. När jag var yngre så var problemet det omvända.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 16 aug 2012 18:23

Zokrates skrev:Nu är ju jag ingen läkare eller anatomisk expert, men jag antar att högt blodtryck till största
delen beror på förträngningar i blodkärlen, varpå något som löser upp dessa vore effektivare

Nej de behöver inte vara igensatta. Farsan höll på att dö nyligen av att stora kärl var igensatta och genomgick en stor operation. Det är förkalkning/förfettning av kärlen. Kärlen kan också bli stela samt att kroppen kan bli sådan att kärlen inte kan jobba som de ska.

Men du kanske menar en medicin som mjukar upp kärlen?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 16 aug 2012 18:30

Man ska inte underskatta bönen. Det är en kapitulation och en öppenhet inför lösningar. Vi släpper greppet om oss själva.

Samtidigt så försvagas bönens kraft när vi anser oss förstå dess funktion.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 aug 2012 18:53

Johan Ågren skrev:
Algotezza skrev:

Kul!

/Algotezza

Absolut en bidragande orsak. :)

Prova att spänna varenda muskel i kroppen samtidigt. Slappna sedan av helt/var meditativ/be en bön. Upprepa. Variationerna i trycket torde få kärlen att bli mer vitala. Raska promenader eller trappgång följt av motsvarande vila borde också vara bra. Samt om det finns mycket fettvävnad i kroppen så kan det reduceras då det ökar trycket. Känner att jag själv börjar få lite problem. När jag var yngre så var problemet det omvända.

Som ung hade jag alltid för lågt blodtryck.

När jag fick diagnosen "högt blodtryck" gick sköterskan och läkaren igenom den vanliga risklistan:

Äter jag fel?
Jag är vegetarian, äter mycket frukt och grönt men frossar ibland i kakor och glass.

Rökning? Alkohol?
Jag varken röker eller dricker.

Motion?
Jag cyklar och promenerar regelbundet.

Kaffe?
Jag dricker rätt mycket kaffe.

Ergo, måste jag sluta med kaffesörplandet (och knäppa upp svångremmen). Äta mindre kakor och glass.

Läkaren skrev ut medicinen Losartan men när jag läste listan på vanliga biverkningar slutade jag ta den. Han ljög och sade den var utan biverkningar. Det ingår av allt att döma i läkarens etik att mörka biverkningar. Det beteendet har jag stött på flera gånger.

Så jag bytte till en annan vårdcentral.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 aug 2012 19:06

Zokrates skrev:Nu är ju jag ingen läkare eller anatomisk expert, men jag antar att högt blodtryck till största

Andligen var det väl bönen som hjälpte men fråga mig inte hur.

Fysiologiskt var det nog andningen som gjorde susen. Meditationsmässigt använde jag Ner Ner Ner som ett mantra.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Inläggav scirocco » 16 aug 2012 19:29

Har läst att om man ligger ner ett tag och slappnar av och tar provet liggande så blir resultatet lägre. Men det normala är att hos doktorn ta provet upprätt, ingen mening med att få ett lägre resultat än vad man vanligen har. Jag är ingen expert på detta eftersom jag själv har lågt tryck. En äldre äldre man på min arbetsplats har högt och äter medicin för detta. Har lagt märke till att han äter mycket kakor och godis som en del av den dagliga kosten,utan att han är tjock. Jag tror att tänja litet på kärlens väggar är bra.Motion med ökad puls,ja öka pulsen så att hjärtat får slå hårdare. En liten stund varje dag bara.
god förnöjelse

Återgå till "Religion och andlighet"