Blir var och en salig på sin tro?
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
Hej!
Det finns ju ett påstående som lyder "var och en blir salig på sin tro". Men är det verkligen så? Blir var och en salig på sin tro? Vad tycker du om det påståendet? Hur mycket stämmer det?
Här kan "tro" innefatta "världsbild"(där man inte "vet") och "verklighetsuppfattning"(där man inte "vet" hur verkligheten förhåller sig). Så vad anser du? Vad tror du? Hur många av jordens alla människor blir saliga på sin tro eller världsbild? Och av alla de som tidigare levt här på jorden - hur många tror du blev saliga på sin tro? Hur stor - eller hur liten sanning- ligger det i detta påstående?
Det finns ju ett påstående som lyder "var och en blir salig på sin tro". Men är det verkligen så? Blir var och en salig på sin tro? Vad tycker du om det påståendet? Hur mycket stämmer det?
Här kan "tro" innefatta "världsbild"(där man inte "vet") och "verklighetsuppfattning"(där man inte "vet" hur verkligheten förhåller sig). Så vad anser du? Vad tror du? Hur många av jordens alla människor blir saliga på sin tro eller världsbild? Och av alla de som tidigare levt här på jorden - hur många tror du blev saliga på sin tro? Hur stor - eller hur liten sanning- ligger det i detta påstående?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
http://www.facebook.com/mikael.johnsson1
Hälsar
Cosmic philosopher
Blir var och en salig på sin egen tro?
Du är så salig som din tro gör dig, kanske det borde heta istället då, i den nya och uppdaterade versionen av floskler.
Men det skulle vara intressant att få lite statistik gällande hur många lyckliga människor som levt genom tiderna och vilken tro/världsuppfattning de hade.
Man kan gissa...10%...20%..30%..?
Jorden verkar ju inte vara det gladaste stället i världen..med tanke på alla kirg, svält, våld osv. Eller blir vi lyckliga av detta också?
Varför är människan skapt som den är om den hela tiden beter sig "fel", eller är det "rätt" och i såna fall går lyckostatistiken upp då till kanske 40-50% och att denna siffra är godtagbar som representant av dräglig levnadsstandard för framtida jordbor i väntan på liv?
Tänker på filmen med den nyfödda bäbisen som visar fingret åt kameran. Tror ni den har levt här förut? Eller var det bara en slumpmässig muskelrörelse?
Men det skulle vara intressant att få lite statistik gällande hur många lyckliga människor som levt genom tiderna och vilken tro/världsuppfattning de hade.
Man kan gissa...10%...20%..30%..?
Jorden verkar ju inte vara det gladaste stället i världen..med tanke på alla kirg, svält, våld osv. Eller blir vi lyckliga av detta också?
Varför är människan skapt som den är om den hela tiden beter sig "fel", eller är det "rätt" och i såna fall går lyckostatistiken upp då till kanske 40-50% och att denna siffra är godtagbar som representant av dräglig levnadsstandard för framtida jordbor i väntan på liv?
Tänker på filmen med den nyfödda bäbisen som visar fingret åt kameran. Tror ni den har levt här förut? Eller var det bara en slumpmässig muskelrörelse?
-
förstår mig själv
Alla tror så "bra de kan" och de blir så "saliga" som möjligt. Fantasier ger ett sämre mående för alla tyvärr.
Det kanske är svårt att bli salig via andras tro...
Var och en blir väl snarare osalig på sin tro när och om man inte förmår leva upp till dess krav. Och en tro som inte ställer krav - är det alls en tro?
Typiskt för de flesta sorters tro är att det följer en massa måsten man måste försöka leva upp till så man kan känna sig bättre än dem som ej har samma tro. Tro handlar inte i praktiken så mycket om att finna saligheten som att höja sin status. Bara att kolla runt i världen idag på dem som tror eller menar sig göra det...
Martinus förklarar hur vi kan skaffa en mer tillbakalutad syn på livet. Alla duger.
/Algotezza
Var och en blir väl snarare osalig på sin tro när och om man inte förmår leva upp till dess krav. Och en tro som inte ställer krav - är det alls en tro?
Typiskt för de flesta sorters tro är att det följer en massa måsten man måste försöka leva upp till så man kan känna sig bättre än dem som ej har samma tro. Tro handlar inte i praktiken så mycket om att finna saligheten som att höja sin status. Bara att kolla runt i världen idag på dem som tror eller menar sig göra det...
Martinus förklarar hur vi kan skaffa en mer tillbakalutad syn på livet. Alla duger.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Cosmic philosopher skrev:Det finns ju ett påstående som lyder "var och en blir salig på sin egen tro". Men är det verkligen så? Blir var och en salig på sin egen tro? Vad tycker du om det påståendet? Hur mycket stämmer det?
Här kan "tro" innefatta "världsbild"(där man inte "vet") och "verklighetsuppfattning"(där man inte "vet" hur verkligheten förhåller sig).
Om vi är fria att tro (religionsfrihet, politisk övertygelse, UFOn, astrologi, jultomten) på vadhelst vi gitter så kommer vi förstås att vara nöjda tills våra föreställningar om världen blir ifrågasatta. Visserligen kan ingen förbjuda någon att t ex tro på att astrologiska utsagor är sanna. Och livet kan säkert bli gott så länge de astrologitroende söker sitt umgänge bland likasinnade. Eller, för att undvika ständiga konflikter, håller en låg profil bland dem som anser att våra försanthållanden bör kunna åtföljas av minst något gott skäl.
Moderator
Jag tror att du Pilatus feltolkar innebörden av salighet och tro, hur blir någon salig av att tro på t.ex UFOn
som du nämnde? Jag har sett UFON, alltså oidentifierade flygande föremål, inte fan blev jag salig av det!
som du nämnde? Jag har sett UFON, alltså oidentifierade flygande föremål, inte fan blev jag salig av det!
Zokrates skrev:Jag tror att du Pilatus feltolkar innebörden av salighet och tro, hur blir någon salig av att tro på t.ex UFOn
Har du sett ett UFO inte bara tror du att de finns, då vet du. Har du identifierat dem rör det sig dessutom om IFO.
Genom det man vet blir man inte automatiskt salig, men man uppnår någon form av kunskap. Kunskap kan ju även göra en verkligt orolig och inte alls salig. Det beror på.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Zokrates skrev:Jag tror att du Pilatus feltolkar innebörden av salighet och tro, hur blir någon salig av att tro på t.ex UFOn
Jag har inte yttrat mig om dina iakttagelser, Zokrates.
Min skepsis avser inte att människor ser och dokumenterar fenomen som ibland inte kan förklaras. Snarast är det de UFO-rörelser som frodas och sprider myter om besökare från främmande världar, t ex Erich von Däniken som driver tesen att utomjordingar ofta har besökt jorden.
Moderator
- Cosmic philosopher
Tack för intressanta svar! Fortsätt gärna...
Följdfråga:
Blir/är du salig på din "tro"/världsbild/verklighetsuppfattning? Hur salig är du?
Följdfråga:
Blir/är du salig på din "tro"/världsbild/verklighetsuppfattning? Hur salig är du?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
Hälsar
Cosmic philosopher
Cosmic philosopher skrev:Tack för intressanta svar! Fortsätt gärna...
Följdfråga:
Vad menar du med salig i detta fall? Frälst? Nöjd med sitt liv? Att ens liv har mening? Att man förstår varför man ibland måste äta skit? Att man känner sig bättre än andra? Att man äger? Att man långt så långt man kan nå som fysiskt levande person?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Cosmic philosopher
Algotezza skrev:Cosmic philosopher skrev:Tack för intressanta svar! Fortsätt gärna...
Följdfråga:
Vad menar du med salig i detta fall? Frälst? Nöjd med sitt liv? Att ens liv har mening? Att man förstår varför man ibland måste äta skit? Att man känner sig bättre än andra? Att man äger? Att man långt så långt man kan nå som fysiskt levande person?
/Algotezza
Hej Algotezza!
Med salig menar jag lycklig. Om man blir lycklig av av sin världsbild i sin helhet. Om man blir lycklig av alla sina samtliga "trosföreställningar",åsikter,värderingar,moral- och verklighetsuppfattning,etc (sin samlade världsbild) som man faktiskt har. Och vad denna samlade världsbild också kan ge/ger för resultat eller få för konsekvenser i ens praktiska vardag på både kort och lång sikt.
Hälsar
Cosmic philosopher
Hälsar
Cosmic philosopher
Cosmic philosopher skrev:Algotezza skrev:Cosmic philosopher skrev:Tack för intressanta svar! Fortsätt gärna...
Följdfråga:
/Algotezza
Hej Algotezza!
Med salig menar jag lycklig. Om man blir lycklig av av sin världsbild i sin helhet. Om man blir lycklig av alla sina samtliga "trosföreställningar",åsikter,värderingar,moral- och verklighetsuppfattning,etc (sin samlade världsbild) som man faktiskt har. Och vad denna samlade världsbild också kan ge/ger för resultat eller få för konsekvenser i ens praktiska vardag på både kort och lång sikt.
Jag är lycklig av min livssyn genom att den erbjuder begripliga förklaringar till varför jag och alla andra inte alltid är lyckliga.
Sedan finns lycka på olika plan: vara mätt och må fysiskt bra. Ha vänner man kan samtala med. Må psykiskt bra. Må emotionellt bra. Må intellektuellt bra. Lycka blir då närmast ett tillstånd, och det kan även innebära att känna sig rik på upplevelser, tankar och idéer, känslor, vara omgiven av människor man gillar, men även kunna få ut något av möten med människor man i förstone finner obehagliga - men som oftast visar sig inte vara det om man närmar sig dem på deras villkor. Det gör mig lycklig, när mina fördomar kommer på skam!
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Cosmic philosopher skrev:Algotezza skrev:Cosmic philosopher skrev:Tack för intressanta svar! Fortsätt gärna...
Följdfråga:
/Algotezza
Hej Algotezza!
Jag tror att för att må bra så måste man kämpa, för att kunna kämpa måste man sträva efter att uppfylla mål, för att kunna sträva efter att uppfylla mål måste man ha mål, för att kunna ha mål måste man fundera ut dem, alltså, det räcker att man försöker komma fram till vad man ska ha för mål för att man ska kunna säga till sig själv att man kämpar. Sedan tror jag att välmåendet ökar mer och mer ju längre tid du kämpar. Men detta ger ju följden att när man står inför olika val så märker man inte direkt ett kraftfullt resultat som konsekvens. Exempelvis om man är alkoholist, den första ölen kanske är väldigt svår att motså och du känner dig sämre på sätt och vis eftersom du blir mer medveten samtidigt, men ju fler öl du motstår, desto bättre mår du. Det är alltså oftast första steget som är svårast att sätta rätt.
Jag känner mig rätt salig/lycklig/nöjd just nu, inte så att jag förnekar andra känslor när de kommer, utan mer ett upplevande och acceptans. Detta beror inte på någon tro, idé eller definierad världsuppfattning utan kanske att man vant sig vid hur livet ter sig och känner ett inneboende lugn. Samtidigt känns det lite som att ropa hej innan man hoppar över bäcken att säga det. Lugnet före stormen. Alltid förberedd för det värsta när man vet att det kan bli så, och att sannolikheten att det bästa händer är liten. Lagen om alltings jävlighet. Man lever i nuet och planerar så gott det går, försöker passa tider och hålla kroppen glad. 
Återgå till "Religion och andlighet"