Jag tror jag är ute på hal is med friktionslösa skor när jag försöker förena dessa, Skeptisismen har en tendens att ta över ibland.
Finns det några andra skeptiker där ute som har liknande svårigheter???
Skeptisism + Vetenskap + Taoism = Mig
Moderator: Moderatorgruppen
Skeptisismen
För att ha kontroll över något måste vi existera, vilket vi kanske inte gör!!!
Visst vi får sinnes intryck osv. men vad är det som säger att allt detta bara händer i mitt/ditt huvud. Tänk om jag/du är navet i existensen och det är jag/du som skapar alla svårigheter själv, Allt kanske bara är en dröm.
Jag fick höra en vattentät teori(NEJ INTE EN TILL)
Tänk om allt är en döm och det som händer oss i livet är bara ett test för ett stort system i ett imperium som behöver "perfekta" undersåtar till olika ämbeten/yrken. Och det är det här som är livet, en undersökning av var vi passar bäst, Dom tar död på oss när vi passar en plats i imperiumets system "perfekt".
Vetenskaps mannen
"When you gaze into
the abyss the abyss also gazes into you"
Är det inte att bli kontrollerad av sitt kontrollbehov om man vill kontrollera saker och ting. Jag är dynamisk som omgivningen och har därför ingen/all kontroll beroende på synvinkel
Taositen
För att kontrollera något måste det finnas ett tillstånd där jag inte har kontroll över det. Jag strävar inte efter någonting som kan beskrivas som en dualitet, Oops! högmod jag försöker rättare sagt.
"Kontroll är för dom som TROR att de behöver den för sin lycka. Och de blir lyckliga om de tar kontroll för då har de ju uppfylt sin tro"
För att ha kontroll över något måste vi existera, vilket vi kanske inte gör!!!
Visst vi får sinnes intryck osv. men vad är det som säger att allt detta bara händer i mitt/ditt huvud. Tänk om jag/du är navet i existensen och det är jag/du som skapar alla svårigheter själv, Allt kanske bara är en dröm.
Jag fick höra en vattentät teori(NEJ INTE EN TILL)
Tänk om allt är en döm och det som händer oss i livet är bara ett test för ett stort system i ett imperium som behöver "perfekta" undersåtar till olika ämbeten/yrken. Och det är det här som är livet, en undersökning av var vi passar bäst, Dom tar död på oss när vi passar en plats i imperiumets system "perfekt".
Vetenskaps mannen
"When you gaze into
the abyss the abyss also gazes into you"
Är det inte att bli kontrollerad av sitt kontrollbehov om man vill kontrollera saker och ting. Jag är dynamisk som omgivningen och har därför ingen/all kontroll beroende på synvinkel
Taositen
För att kontrollera något måste det finnas ett tillstånd där jag inte har kontroll över det. Jag strävar inte efter någonting som kan beskrivas som en dualitet, Oops! högmod jag försöker rättare sagt.
"Kontroll är för dom som TROR att de behöver den för sin lycka. Och de blir lyckliga om de tar kontroll för då har de ju uppfylt sin tro"
Kontroll är väll att veta vad man gör, och veta vart man går. Blanda inte ihop kontroll och makt, det är lätt hänt.
Kontroll går hand i hand med lycka. Inget som skapar lycka. Det gör du själv. Genom att ha kontroll.
Förövrigt verkar du vara ganska så splittrad i dina åsikter
Kontroll går hand i hand med lycka. Inget som skapar lycka. Det gör du själv. Genom att ha kontroll.
Förövrigt verkar du vara ganska så splittrad i dina åsikter
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"
Mina åsikter kanske hänger ihop på ett annat sätt, Jag är för tillfället inne på att bli endast Taoist. Jag har mina stunder då jag skiftar till någon annan, men nu får det vara nog, Jag vill bara ha ett synsätt som skall vara så komplett som möjligt. Med andra ord försöker jag föra samman alla "bra" delar från alla dessa aspekter.
Kom ihåg att strider om definitioner är nästan det ända som finns kvar för filosofin att syssla med, resten är som jag upplever det bara gamla idéer med nya namn, man får heller inte glömma de hopkoket av "gamla" teorier.
Om du vill få ordning på inlägget räcker det nog att läsa det som står under "taoisten"
Kontroll är som JAG ser det bara ett sätt att försöka ha makt över något som inte är grundläggande så som nuet och medvetandet. Känslor, instinkter & andra impulser skall få ah sin gång. Men de skall ALDRIG få inerferera med varken nuets eller medvetandets grunder.
Dett är MIN åsikt, DU följer DIN och så är vi alla lyckliga med våran egen världsbild. missionerande leder bara till korståg(el. liknande)...
Kom ihåg att strider om definitioner är nästan det ända som finns kvar för filosofin att syssla med, resten är som jag upplever det bara gamla idéer med nya namn, man får heller inte glömma de hopkoket av "gamla" teorier.
Om du vill få ordning på inlägget räcker det nog att läsa det som står under "taoisten"
Kontroll är som JAG ser det bara ett sätt att försöka ha makt över något som inte är grundläggande så som nuet och medvetandet. Känslor, instinkter & andra impulser skall få ah sin gång. Men de skall ALDRIG få inerferera med varken nuets eller medvetandets grunder.
Dett är MIN åsikt, DU följer DIN och så är vi alla lyckliga med våran egen världsbild. missionerande leder bara till korståg(el. liknande)...
-
laotzu
Dendralin skrev:Jag är för tillfället inne på att bli endast Taoist. Jag har mina stunder då jag skiftar till någon annan, men nu får det vara nog, Jag vill bara ha ett synsätt som skall vara så komplett som möjligt.
Personligen är jag inte så förtjust i att folk "blir" saker. Vad innebär det att "bli" något? Att ta över detta "synsätt"? Att söka - och mena sig finna - svaren i respektive bibel?
Att Du vill ha "ett synsätt som skall vara så komplett som möjligt" är Du inte ensam om. Enligt koherensteorin är "en uppfattning sann om och endast om den passar in i en sammanhängande och allomfattande helhet av uppfattningar". Kunskap blir ju då att känna till dessa uppfattningar samt hur de hör ihop. Observera att det, som alltid, även bland de som förespråkar koherensteorin finns en mängd olika ståndpunkter; finns det någon som anser att ovanstående definition av koherensteorin är felaktig, så skriv en rad och utveckla.
Taosimen har betytt mycket för mig; se bara på mitt alias (som jag för övrigt använt mig av på Internet - IRC, forum, etc - under många års tid; snarare av slentrian än som åsiktsspegling). Taoismen var mitt första, riktiga - dvs. där jag gav det en ärlig chans - möte med en livsåskådning. Min skeptiska sida har dock aldrig gett vika; jag har aldrig slutat fråga: "Varför?" Jag har svårt att bara acceptera saker, vare sig det gäller filosofi, tao, matematiska axiom eller något annat.
Dendralin skrev:Med andra ord försöker jag föra samman alla "bra" delar från alla dessa aspekter.
Det tycker jag låter som en mycket bättre idé: "Bli" inget, "skapa" Dig själv!
Dendralin skrev:Kom ihåg att strider om definitioner är nästan det ända som finns kvar för filosofin att syssla med, resten är som jag upplever det bara gamla idéer med nya namn, man får heller inte glömma de hopkoket av "gamla" teorier.
Definitioner är definitivt inte det enda som filosofin sysslar med. Jag tror att Din definition av "defintion" är alldeles för vid. Enligt Din definition av "definition", vilka konsekvenser tror/anser Du att en omtolkning av en gammal "definition" får för "en sammanhängande och allomfattande helhet"?
De filosofiska kunskaperna behövs verkligen i dagens "vetenskapssamhälle". Ta t ex. etiken. Hur vore det med gentekniken utan frågor som: hur långt är genetisk reproduktion acceptabel? Grödor? Djur? Människor? etc. (Självklart finner Du mer matnyttig information genom att läsa lite om kurserna hos repsketive universitet eller genom att söka på Google [+"why study philosohpy" eller +"why" +"philosophy"].)
Satsen "Skeptisism + Vetenskap + Taoism" behöver inte nödvändigtvis tolkas som att Du måste välja en utav dem, utan kan också tolkas som att Du kan/bör 'föra samman alla "bra" delar från alla dessa aspekter', dvs. försöka nå Ditt mål. Du är på god väg, så mitt råd är: Fortsätt!
- Conocimiento