Ja, man skulle väll kunna säga att det är en form av "mini-projekt"/"mini-konferans" som kanske pågår under, säg 1-2 dagar eller en kanske bara under en eftermiddag. Workshops handlar oftast om att producera en produkt men det skulle även kunna vara en upplevelse, eller lära sig grunderna för en färdighet/kunskapsområde. Det skulle även kunna ses som en form av problemlösnings-session.Camilla skrev:Vad är en workshop förresten? Jag har aldrig varit på någon. Hur skulle en workshop i dessa syften kunna se ut?
Ett sätt att definiera en process för en problemlösningsworkshop skulle kunna vara såhär ungefär: 1. Gemensam "Introduktion" då ett ett sammanhang/mål med workshopen definieras, även riktlinjer för medel, under introduktionen kan gruppen delas in i undergrupper. 2. Undergrupper producerar genom att gå ett antal varv(iterationer) genom de tre faserna: Idéarbete, Strukturering, Utvärdering. Efter prodkutionen är klar, så har man 3. En gemensam presentation av vad de olika undergrupperna kommmit fram till. Och efter det kanske 4. Gemensam diskussion.
Har man inga undergrupper i workshopen är steg 3 (presentation kanske onödig).
Exempel på Workshops: Jag var på konstfack i stockholm där vi tillsammans med folk som läste industridesign skulle ta fram en idé om en ny input "pryl" för att interagerar med tv-spel. Typ en ny joystick/dansmatta/fiskespö/glasögon/mobiltelefon e.t.c.
Men jag här även varit på t.ex. Yoga/meditions workshop, och då var det helt annorlunda, vi hade en instruktör som gav oss riklinjer genom ett pass.
Men exepel på saker man kan ha är skrivar-worskop, poesi-workshop, bygga-något-spontant-workshop, diskutera-fram-en-lösning-på-ett-problem-jag-har-workshop. Det handlar kanske mest om att sätta upp ett sammanhang för att skapa någon form av riktning/mening med en kreativprocess. Problemet med workshop är att alla parter måste ha en gemensam nämnare (ett gemensamt intresse), eller så måste man ha en instrukör som sammanför alla deltagare.
Men en workshop skulle t.ex. vara: Identifiera ett problem, Uttryck/Gestalta det med valfri konstform. Det är helt enkelt ett sätt att sätta upp ett problem som kräver ena kreativprocess för att lösas. Det är ett sätt att skapa mening helt enkelt.
Eftersom alla kreativa/problemlösnings situationer kräver att det redan finns ett problem så handlar en workshop om att sätta upp en ram för ett problem.