En biosof ger sig till känna

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

En biosof ger sig till känna

Inläggav hovnarr » 26 jul 2004 10:43

Hej på er!

Till min stora förtjusning fann jag idag detta forum. Vilken glädje! :D

Jag hoppas vi får roligt tillsammans. Undrar bara var jag ska ventilera mina tankar... hmm, kanske under "tankar och känslor". Vi får se, det kanske blir inlägg lite här och var :wink:

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 aug 2004 14:37

Välkommen hovnarr, ser att du gjort en frisk öppning. Vad är en "biosof" för något?

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 01 aug 2004 20:06

Tack Johan! Det känns som tankeverksamheten tagit ett kvantsprång här de senaste dagarna, tack vare forumet :) "Biosof" är min alldeles egen skapelse. Jag är civ. ing. i bioteknik i grunden och filosoferar gärna till vardags. De två skolorna blandas i en salig röra i huvudet och mina förklaringsmodeller blir ofta någon slags syntes av de två, eller "biosofi".

Bioteknik är att använda naturens lösningar på egna problem. Filosofi är att älska visheten. En biosof är därför någon som iaktar naturen för att bli vis, eller kanske någon som blir vis av livet... Det är i alla fall min ambition. ;)

Jag när f.ö. en idé om att starta ett nytt ämne under någon lämplig rubrik där jag skulle vilja utarbete en slags biosofins theory of everything... Att på ett rationellt och lättfattligt sätt försöka härleda begrepp som verklighet, mening m.m. - inte för att skapa någon slags doktrin utan för att ge någon slags allmän grund (om möjligt) för ett fritt tänkande. Låter detta sig göras? Skulle vara ett kul projekt tycker jag. Under vilken rubrik skulle något så pass allmänt passa bäst? Fråga gärna mer om du undrar hur jag hade tänkt mig det.

Stefan

Inläggav Stefan » 02 aug 2004 16:25

Jag när f.ö. en idé om att starta ett nytt ämne under någon lämplig rubrik där jag skulle vilja utarbete en slags biosofins theory of everything... Att på ett rationellt och lättfattligt sätt försöka härleda begrepp som verklighet, mening m.m. - inte för att skapa någon slags doktrin utan för att ge någon slags allmän grund (om möjligt) för ett fritt tänkande.

Kan du beskriva lite närmare vad du menar? Intresset för biologi, både för filosofiska frågor inom biologin, som "vad är en art?", "vad är en gen?" och för biologins betydelse för filosofin, som försök att förklara mening via biologin - teleosemantik (känner inte till ett dyft om detta iofs) och försök att lösa epistemologiska problem med hjälp av forskning om hur den mänskliga hjärnan fungerar. Läs denna intressanta artikel om "naturalized epistemology" http://plato.stanford.edu/entries/epist ... turalized/

Sen skulle jag inte säga att filosofi är att älska visheten. "Filosofi" används vanligen för att beteckna aktiviteter som metafysik, epistemologi, etik mm., inte för att beteckna ett sinnestillstånd. Läs Lars Bergströms "om filosofi": http://www.philosophy.su.se/omfilosofi.htm

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 aug 2004 14:34

Ja, vad menar jag egentligen?

Vi glömmer biologin ett slag och så utvecklar jag istället vad jag skulle vilja åstadkomma:

En gemensam grund. Jo, jag tror det är det bästa sättet jag kan beskriva det på. Vi är många som är oense på detta forum. Men vad är vi ense om? Kan vi formulera någon beskrivning av verkligheten, hur suddig den än må vara, som vi alla köper. Kan vi åtminstone definiera utgångspunkter, på vanlig rikssvenska, under vilka förutsättningar våra postulat skulle vara sanna.

Kan vi t.ex. börja med oss människor och konstatera att det verkar som om vi har ett förnuft. Hur färgar det vårt sätt att se på världen, skulle kunna vara nästa fråga. Jag skulle gärna vilja ha hjälp att välja själva utgångspunkten också. Så kastar vi fram idér, hyvlar av, raspar, slipar och polerar tills vi har något vi är ense om. Målet är att bli överens, istället för att vinna, vad sägs om det? Jag är nyfiken på detta, för jag vill se vad som blir kvar, om det alls blir något kvar. Detta bör nog göras på något annat forum än under min personliga presentation. Förslag? Vad sägs om filosofi, rent allmänt?

Jag ska spana in de där artiklarna vid tillfälle. Vad gäller filosofins innebörd så valde jag den rent etymologiska, för att med den som utgångspunkt kunna förklara vad jag menade med biosofi, inget mer.

Hade fint Stefan.

/Stefan

laotzu

Inläggav laotzu » 04 aug 2004 15:26

hovnarr skrev:En gemensam grund.
[...]
Kan vi t.ex. börja med oss människor och konstatera att det verkar som om vi har ett förnuft[?]

En gemensam grund måste vara absolut, inte flyktig: "Det verkar som..." räcker inte. Då är den inte gemensam, utan endast ett antagande (som vissa väljer att göra, andra inte). Om grunden inte är absolut kan man alltid invända: "Men det är sant bara för att Du har den och den utgångspunkten. Om man istället tar den här eller den här utgångspunkten blir Ditt påstående falskt." Mao. en gemensam utgångspunkt måste vara just det: en (och bara en) gemensam (för alla i alla tider giltig, dvs. absolut) utgångspunkt (det som allt annat beror av; observera att denna alltså måste fungera att använda som grund för allt annat).

Jag och Deuce Deceptor håller precis på att diskutera vad som är den gemensamma utgångspunkten. Han menar att man aldrig kan veta någonting med visshet, dvs. att det inte finns någon gemensam utgångspunkt, utan är inne på att alla påståenden är antaganden. Utgångspunkten att det inte finns någon utgångspunkt tillfredställer inte mig. Personligen är jag inne på det Du själv nämner, dvs. att förnuftet är den gemensamma utgångpunkten.

Vore skoj om Du ville hoppa in i diskussionen. Tråden finner Du här: http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?p=4126#4126

Ses där :)

Lev väl alla filosofer,
Gustaf

Återgå till "Mötesplatsen"