Hej alla härliga medmänniskor!

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

HasseBasse

Inläggav HasseBasse » 28 dec 2007 02:23

Jag är en medelålders (tror jag, är 41 medelålders?) man som tänkte börja lägga mer tid på att diskutera filosofiska frågor. När jag hittade hit så insåg jag snart att Filosofiforum var rätt plats för mig. Någon formell utbildning inom filosofi har jag inte, ifall man inte räknar grundkursen på gymnasiet. Däremot har jag läst lite naturvetenskap och matte (har lätt för logiska resonemang), en hel del filosofisk litteratur och även mängder av ”populärvetenskapliga” böcker.  Sen har jag ju tänkt en del också…

Jag finner stort nöje i att berätta obekväma sanningar för nära och kära i de mest opassande situationer och oftast är det sanningar om orättvisor som kräver enorma uppoffringar för att komma till rätta med, uppoffringar som inte ens jag själv skulle gå med på frivilligt. Att härleda en grundprincip ur, eller att spetsa till, en helt vardaglig fråga är en annan aktivitet jag finner nöjsam. Det här gör mig, som ni förstår, inte direkt populär på fester och i finare sammanhang, trots att jag ofta gör det med avsikt att lära mig hur andra tänker.

Oaktat mitt starka behov av en stor privat och personlig sfär så är jag gift sedan sex år med den underbara kvinna som jag träffade redan för sjutton år sedan och vi har två påfrestande ungar – åtta och elva – som är helt underbara. Arbetar gör jag så lite som möjligt och jag har lyckats skapa en situation där jag ser mycket lite av det jag företar mig som arbete i egentlig mening, kanske så lite som en tiondel av min vakna tid upptas av arbete.

Politiskt har jag svårt att identifiera mig med någon gängse etikett, antagligen är jag lik många i min ålder och yngre på den punkten, men det är något jag tänkt avhjälpa med mitt medlemskap här. Det är ju svårt att ha en genomtänkt politisk ståndpunkt när man inte ens vet vilka moraliska värderingar man har. Några principer har jag ju och de bygger alla på en gemensam grund – att aldrig skada andra självmedvetna individer. Problemen med den utsagan är uppenbara och antagligen många fler än jag kan se, men det är återigen ett delsyfte med min härvaro.

I religiösa frågor är jag helt klar. Jag är fullständigt införstådd med de stora massornas behov av en snuttefilt i den oändliga ensamheten och även dragningen till de olika sagor och anekdoter som utgör grundpelare i de flesta religioner. Ibland önskar jag att jag kunde tro på någon högre makt, den allvetande trygga famn som skulle ge mig svaren till slut, men jag har en gång stirrat i avgrunden tills den stirrade tillbaka och kan följaktligen inte förmå mig till det. Enligt min moral måste alla religioner tillåtas och på alla sätt få sprida sitt budskap, så länge ingen skadas.

Detsamma gäller naturligtvis alla människor, rätten att tro och tänka på vad som helst och att få uttrycka det på det sätt man själv finner lämpligt är enligt mig oinskränkbar. Detta leder till att jag inte kan känna att jag lever som en fri individ i Sverige eftersom vi förbjuder vissa uttryck och vissa sätt att påverka kropp och sinne. Det är exempelvis absurt att förbjuda tecknade serier, vem kan rimligtvis förlora på att personer med längtan efter oacceptabla sexuella aktiviteter stillar sin drift med teckningar istället för fotografier eller i verkliga livet. Ett annat område är narkotikalagstiftningen, som i praktiken reglerar sammansättningen på individers blod i privata situationer. Personer som hårdnackat och medvetet satsar stora samhällsresurser på att skapa lidande borde enligt mig fängslas och inte sitta i riksdagen.

Ja, det här blev lite mer än jag tänkt mig som presentation och kanske lite väl osammanhängande :oops: , men vill ni ha med mig i diskussioner så får ni vänja er  :) .

Live it up,
HB

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 dec 2007 02:59

HasseBasse, hatten av, och välkommen! Förhoppningsvis har du heller inget emot att andra lär av dig, vilket i sig är något av en oundviklighet, som synes tycks du ju någorlunda hemmastadd här i världen. Möjligtvis saknar du lite av min egen sexiga cynism och bitska misantropi - syftar på "härliga" i trådtiteln.

Kul att du tar upp detta med serietidningar och droglagstiftning, de har nämligen en gemensam nämnare - Nils Bejerot. Själv missbrukar jag så mycket och så ofta jag kan, men säg det inte till någon, och anser mig därigenom göra min moraliska plikt (faktum är ju också att jag kostar staten mer pengar när jag använder det subventionerade preparatet, så mitt oskyldiga haschrökande är gynnsamt också i detta avseende). Låt mig nu inte vara ett avskräckande exempel - det finns vettigt folk på det här stället också. :D

(Stavar som en kratta - skyller på drogpåverkan, som också bär skulden till att jag är här och ändrar i efterhand, skulle förvisso också legat till grund för mitt beteende om jag tvärtom struntat i det, men nu avsåg jag ju göra ett någorlunda vettigt intryck. Det brukar också vara ett litterärt roligt grepp att lägga in en självreflekterande berättarinstans, vilket den här parentesen också är.)
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 28 dec 2007 04:00

Hej Hasse!

Välkommen till forumet, jag är relativt ny här också. Jag trivs jätte bra och har inga klagomål angående detta forum. Mycket härligt folk, underbara, fina... ja du fattar min poäng. Jag hoppas att vi kan ta del av dina mattematiska, naturvetenskapliga kunskaper som du besitter.

Jag är 17 år själv, finner det kul att relatera till det folk skriver ibland även om jag nu inte besitter deras 'livliga' erfarenheter :) Jag önskar dig en forsatt  trevlig vistelse och ett gott nytt år!
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Välkommen HasseBasse

Inläggav Algotezza » 28 dec 2007 16:11

Välkommen till din kajplats på nätet, FF, HasseBasse!

Själv är jag 56 men ser ut som sjutton (Oscar Wilde-wannabe). Har dock alltid känt mig uråldrig. aldrig "ung och fräsch"...

Här finns en ocean av djupare och lättsammare tankar att simma omkring i, inspireras av, irriteras av, allt... läsa, svara på...

Du har ett stort intellektuellt-emotionellt äventyr framför dig! Vad du får ut av det beror på ingen mindre än - dig själv!

Gott Nytt!

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 09:39

Avantgardet skrev:HasseBasse, hatten av, och välkommen! Förhoppningsvis har du heller inget emot att andra lär av dig, vilket i sig är något av en oundviklighet, som synes tycks du ju någorlunda hemmastadd här i världen. Möjligtvis saknar du lite av min egen sexiga cynism och bitska misantropi - syftar på "härliga" i trådtiteln.

Kul att du tar upp detta med serietidningar och droglagstiftning, de har nämligen en gemensam nämnare - Nils Bejerot. Själv missbrukar jag så mycket och så ofta jag kan, men säg det inte till någon, och anser mig därigenom göra min moraliska plikt (faktum är ju också att jag kostar staten mer pengar när jag använder det subventionerade preparatet, så mitt oskyldiga haschrökande är gynnsamt också i detta avseende). Låt mig nu inte vara ett avskräckande exempel - det finns vettigt folk på det här stället också. :D

(Stavar som en kratta - skyller på drogpåverkan, som också bär skulden till att jag är här och ändrar i efterhand, skulle förvisso också legat till grund för mitt beteende om jag tvärtom struntat i det, men nu avsåg jag ju göra ett någorlunda vettigt intryck. Det brukar också vara ett litterärt roligt grepp att lägga in en självreflekterande berättarinstans, vilket den här parentesen också är.)

Skönt inlägg :lol:

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 10 feb 2008 11:31

Hej Hasse
Jag är också helt ny här och bara detta att ha en avdelning för välkomnande av nya medlemmar, tyder på att det finns en atmosfär som jag tror saknas på de flesta forum. Detta verkar lovande och jag hoppas att vi får träffas i givande diskussioner framöver. Vad är det för populärvetenskap du slukar?  När det gäller filosofi så är jag också ganska grön.  
Vi hörs
Stefan

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 10 feb 2008 11:34

På tal om populärvetenskap. Finns det även populärfilisofi? Eller kan någon ge andra tips på hur en nybörjare inom området kan närma sig detta sig filosofins värld. "Filosofi för dummies" eller är det till att gå på den "tunga" literaturen direkt?

HasseBasse

Inläggav HasseBasse » 26 mar 2008 15:34

Hej igen,

Jag ber om ursäkt för den långa frånvaron, men jag har suttit i andra tankar  :? .

Avantgardet skrev:HasseBasse, hatten av, och välkommen! Förhoppningsvis har du heller inget emot att andra lär av dig, vilket i sig är något av en oundviklighet, som synes tycks du ju någorlunda hemmastadd här i världen. Möjligtvis saknar du lite av min egen sexiga cynism och bitska misantropi - syftar på "härliga" i trådtiteln.

Vi har nog fler än detta forum gemensamma...  :lol: .

Återstående,
Hasse

Användarvisningsbild
Dorian

Inläggav Dorian » 09 maj 2008 21:38

StefanW skrev:På tal om populärvetenskap. Finns det även populärfilisofi? Eller kan någon ge andra tips på hur en nybörjare inom området kan närma sig detta sig filosofins värld. "Filosofi för dummies" eller är det till att gå på den "tunga" literaturen direkt?

Det är oftast bara att gå på de stora tänkarna direkt. Men det finns ju en del bra introduktioner till tänkarnas verk. Det har givits ut en serie "Platon på 90 minuter", "Hume på 90 minuter" o.s.v.
Sen har Alain De Botton skrivit en lättfattlig och underhållande bok "Filosofins tröst". Lite hur man använder de stora tänkarna i vardagens problem.

Återgå till "Mötesplatsen"