Hej ni alla som är med på detta forum!
Mina största intressen är filosofi,Martinus kosmologi/Tredje testamentet,musik och kvinnor...
Jag är en tänkande,reflekterande kille så det är naturligt att jag dragits hit. Har också skrivit på forumet Vetenskap och folkbildning under "Cosmic scientist" men föredrar att att skriva här då filosofi nog ligger mej mer varmt om hjärtat än vetenskap(den fysiska som baseras på mått och viktfacit).
Har inte skrivit mer än 29 inlägg här men läser andras desto mer.
Den tänkare som jag mest satt mig in i är Martinus och hans Tredje Testamentet/Kosmologi vilket stämmer bäst med min personlighet,tro och behov. Har Martinus att tacka för väldigt mycket. Vet inte vad jag hade varit idag annars. Har också skrivit på Tredje Testamentet under olika namn...
Jag tycker det är intressant att läsa era inlägg, inte minst Algotezzas, för jag vet att du också har Martinus som husfilosof. Så tack Algotezza för det du delar med dej och ni andra också! Tycker det är intressant att jämföra andra filosofer jämfört med Martinus som bakgrund.
En annan filosof eller psykoterapeut som är lite spännande är Norberto Keppe som försöker bunta ihop teologi,filosofi och vetenskap i en enhet.
Men Martinus har bättre förklaringar. Noberto Keppe verkar vara något mitt i mellan den gamla och den nya världsimpulsen. Han har i alla fall haft stora framgångar som psykoterapeut och fått sina patienter att ställa in sig på det godas våglängd och bli friska från tidigare sjukdomar.
Jag jobbar som kantor,kyrkomusiker, men det känns lite instängt i kyrklig miljö då jag ju tänker "Martinusianskt". Men det viktiga är väl hur man handlar. Man ska ju lära sig att kunna umgås med alla - även de som tycker mycket annorlunda än en själv...
Bara några ord
Ha det gott allesammans
Cosmic philosopher
Hejsan alla filosofidiggare!
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
Re: Hejsan alla filosofidiggare!
Cosmic philosopher skrev:Hej ni alla som är med på detta forum!
Mina största intressen är filosofi,Martinus kosmologi/Tredje testamentet,musik och kvinnor...
Jag är en tänkande,reflekterande kille så det är naturligt att jag dragits hit. Har också skrivit på forumet Vetenskap och folkbildning under "Cosmic scientist" men föredrar att att skriva här då filosofi nog ligger mej mer varmt om hjärtat än vetenskap(den fysiska som baseras på mått och viktfacit).
Har inte skrivit mer än 29 inlägg här men läser andras desto mer.
Den tänkare som jag mest satt mig in i är Martinus och hans Tredje Testamentet/Kosmologi vilket stämmer bäst med min personlighet,tro och behov. Har Martinus att tacka för väldigt mycket. Vet inte vad jag hade varit idag annars. Har också skrivit på Tredje Testamentet under olika namn...
Jag tycker det är intressant att läsa era inlägg, inte minst Algotezzas, för jag vet att du också har Martinus som husfilosof. Så tack Algotezza för det du delar med dej och ni andra också! Tycker det är intressant att jämföra andra filosofer jämfört med Martinus som bakgrund.
En annan filosof eller psykoterapeut som är lite spännande är Norberto Keppe som försöker bunta ihop teologi,filosofi och vetenskap i en enhet.
Men Martinus har bättre förklaringar. Noberto Keppe verkar vara något mitt i mellan den gamla och den nya världsimpulsen. Han har i alla fall haft stora framgångar som psykoterapeut och fått sina patienter att ställa in sig på det godas våglängd och bli friska från tidigare sjukdomar.
Jag jobbar som kantor,kyrkomusiker, men det känns lite instängt i kyrklig miljö då jag ju tänker "Martinusianskt". Men det viktiga är väl hur man handlar. Man ska ju lära sig att kunna umgås med alla - även de som tycker mycket annorlunda än en själv...
Bara några ord
Ha det gott allesammans
Cosmic philosopher
Hej, roligt att du gillar mina inlägg! Martinus är den filosof som talar mest till både "mitt hjärta och min hjärna", till "hela mitt medvetande/ till den jag är"...
Med kosmisk hilsen fra
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
- Cosmic philosopher
Algotezza skrev:Hej, roligt att du gillar mina inlägg! Martinus är den filosof som talar mest till både "mitt hjärta och min hjärna", till "hela mitt medvetande/ till den jag är"...
Med kosmisk hilsen fra
Algotezza
Hej Algotezza! Intressant att Martinus är den tänkare som du också är mest på våglängd med samtidigt som du är intresserad och insatt i filosofi. Häftigt att du jobbar som filosofilärare!
Martinusiansk hälsning
Cosmic philosopher
Cosmic philosopher skrev:Algotezza skrev:Hej, roligt att du gillar mina inlägg! Martinus är den filosof som talar mest till både "mitt hjärta och min hjärna", till "hela mitt medvetande/ till den jag är"...
Med kosmisk hilsen fra
Algotezza
Hej Algotezza! Intressant att Martinus är den tänkare som du också är mest på våglängd med samtidigt som du är intresserad och insatt i filosofi. Häftigt att du jobbar som filosofilärare!(Hade en snygg kvinnlig lärare i filosofi när jag gick på gymnasiet
)Det här med filosofilärare är kanske ingen dum idé. Troligtvis blir den tanken inte förverkligad i denna inarnationen , men vem vet - kanske i nästa - eller nästa. Jag tycker det är häftigt att bolla med argument och motargument. Det var väl Hegel som höll på med tes-antites-syntes?
Martinusiansk hälsning
Cosmic philosopher
Ja, dialektisk logik i stället för den gängse mer deduktiva varianten, som funkar lite förenklat: om p så q, p alltså q, eller -q, alltså -p.
Kontrastprincipen finns ju hos Martinus. Tillämpad så här, t.ex.: Det vi förnimmer (syntesen) är reaktionen mellan våra sinnens energier (tesen) och omvärldens energier (antitesen).
En poäng med diskussion kan ju vara att uppnå ett samförstånd i en gemensam syntes, finna ett slags åsikts-harmoni, skiljas som vänner.
Med vänlig hälsning
Algotezza
Algotezza aka Algotezza