Hej till er

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Hej till er

Inläggav transversal » 26 dec 2008 21:59

Rätt ny här, vill passa på att säga hej till er.

Illustratör, 29 år, inflyttad till Göteborg sedan tre år sedan. Förläst mig på pop-kvantfysik och popvetenskap under tonåren. Hållit på med medvetandeutvidgande tekniker i tio år ungefär (meditationstekniker mm) men mer eller mindre lagt av nu. Men fortfarande intresserad av medvetandet. Mer på ett teoretiskt plan.

Aldrig studerat psykologi eller filosofi mer än ifrån fåtöljen därhemma, läser skriver här för att stretcha hjärncellerna och ta in nytt!

Övrigt: Pluggat lite konst och gjort ett interaktivt konstverk som behandlar drömmar/Jung. Övriga intressen inom det kulturella spektrat, läs: utställningar, litteratur, musik, dans.

Gott slut och gott nytt! Kul att hitta det här forumet.  :)   :?  :D
Transversal

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 dec 2008 22:15

Läcker hemsida! Såg att du hade ett Kandinskycitat där. "Kan" du Kandinsky? Jag är nämnligen lite nyfiken på honom  :) Välkommen.

transversal

Inläggav transversal » 26 dec 2008 23:00

Tack tack. Beror lite på vad du menar med "kan" men sett några utställningar med honom och läst hans: Om det andliga i konsten (rekommendation - intressant bok).

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 dec 2008 04:04

Välkommen! Det var du som frågade efter litteratur på det estetiska området? Skickade själv nyss efter en bok av Jacques Rancière, en liten svensköversatt pocket (40kr nånting på Bokus), testa den. Han verkar intressant. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska föreslå, det är ju lite svårt att bara ge sig i kast med det så där på en gång. Mycket terminologi i traditionen att sätta sig in i. Men du har ju pluggat lite konst så det kanske inte är så stort problem. Själv är jag ganska förtjust i Theodor Adorno och Walter Benjamin. Annars finns ju alla de här kanoniska verken, från Aristoteles "Om diktkonsten" över Lessings "Laocoon" och Schillers "Estetiska brev" och vidare till Bretons alla manifest osv.. Finns hemskt mycket att gräva ner sig i, men frågan är vad du har för syfte med läsandet. Varför vill du läsa estetisk-filosofi? Bildningssyfte, eller för att extrapolera idéer till eget skapande? Om det senare så är ju givetvis litteraturen av idag mer intressant än de historiska skrifterna. Kan du berätta mer om din bakgrund i konsten och vad du har för mål med läsandet, så kan jag kanske hjälpa dig bättre.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

transversal

Inläggav transversal » 27 dec 2008 20:36

Tack för tips. Är intresserad av flera frågor. En av dem är olika synsätt på konst och funktionen av konst i samhället under olika tidpunkter. Även idag. Aristotles Poetics är jag lite bekant med sedan tidigare och den är ett bra exempel på litteratur. Både bildning och impulser till eget skapande ligger väl bakom tanken ...

Jag experimenterar med olika uttryck och idéer, letar teman, och vad jag vill uttrycka. Gillar att se utställningar och få intryck och försöker hålla mig hyfsat a jour med vad som är på gång och vilka tankar som råder, men känner att jag vill fördjupa mig på ett teoretiskt plan ...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 21:37

transversal skrev:Tack tack. Beror lite på vad du menar med "kan" men sett några utställningar med honom och läst hans: Om det andliga i konsten (rekommendation - intressant bok).

Tack! Ska ha titeln i åtanke för framtida läsning. Du råkar inte ha en snabbguide för hans tolkning av färgernas betydelse? Ja, jag vet  :oops: , jag är ohjälpligt lat.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 21:48

Men gud! Tack!!! Det här har jag funderat på i bakhuvudet säkert 15 år. Tack igen!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 21:51

Nu försvann länken... Attans jag får visst inte ta del av all information  :wink:

transversal

Inläggav transversal » 27 dec 2008 21:54

Lol. Jag försökte ändra den men klickade på tabort. Hahaha. Usch borde logga ut mig från den här maskinen nu börjar bara göra en massa fel. Nu hittar jag den inte, hann du knipa den så kan du väl posta den om någon mer vill se?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 22:11

Jag hann tyvärr bara läsa de översta färgerna på listan. Snälla - please please - försök kom ihåg var du hittade den!!!! Du kan inte ana hur mycket jag har grubblat på det här, vilket visserligen var skoj och berikande, MEN!  :)

transversal

Inläggav transversal » 27 dec 2008 22:55

Jag sökte på Kandinsky och färger tror jag ... Men nu kommer det inte upp något ... :-S

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 23:11

Aha. Då ska jag väl inte veta det då. Typiskt! Känner mig ständigt motarbetad.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 dec 2008 03:30

transversal skrev:Tack för tips. Är intresserad av flera frågor. En av dem är olika synsätt på konst och funktionen av konst i samhället under olika tidpunkter. Även idag. Aristotles Poetics är jag lite bekant med sedan tidigare och den är ett bra exempel på litteratur. Både bildning och impulser till eget skapande ligger väl bakom tanken ...

Jag experimenterar med olika uttryck och idéer, letar teman, och vad jag vill uttrycka. Gillar att se utställningar och få intryck och försöker hålla mig hyfsat a jour med vad som är på gång och vilka tankar som råder, men känner att jag vill fördjupa mig på ett teoretiskt plan ...

Ett tips så här på rak arm är "Modernitetens fem ansikten" av Matei Calinescu. Fokus ligger förstås på litteraturen, men det är en både bred och detaljerad skildring av allt spännande som hänt estetiskt det senaste århundradet. Det är ett standardverk om modernismen, och från den går vägar ut i alla riktningar som man kan tänka vilja fördjupa sig i. Personligen så finner jag ofta studier på olika områden korsbefruktande. Min största svaghet är emellertid just form och färg. Har hållit på med musik sen jag var nio, och är nu 26, men mitt fokus de senaste fem åren har legat på litteraturen och filosofin. Ska helt klart erkännas att filosofin och litteraturen har spillt över i mitt sätt att närma mig musiken, och öppnat upp fält och vyer jag annars aldrig hade nått fram till. Om du har tips på hur jag bättrar på mina kunskaper vad gäller färg och form så tar jag tacksamt emot dem.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Till Transversal!

Inläggav * KYREUS * » 30 dec 2008 03:50

Till dig som sk ny:,,,,"ny"- vad är det? /Filsofisk begynnelsreflektion:/

På denna sajt finns på förekommen anledning 2 kategorier:

1. Dom som vet.

2. Dom som undrar.

(2) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 30 dec 2008 04:08

Vilka vet?

Återgå till "Mötesplatsen"