Presentation

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Presentation

Inläggav JDM » 27 dec 2008 17:31

Hej!

Var väldigt länge sen jag var här och tror aldrig jag skrev nån presentation då, så tänkte jag gör det nu.

Jag är en man på 26 år som är utbildad i teoretisk filosofi och kognitiv neurovetenskap med inriktning på medvetandefrågor. För övrigt spelar jag piano och sjunger, huvudsakligen egenkomponerad musik (lyssna gärna på min låt som jag lagt upp i galleriet). Utöver det tränar jag ungdomar i friidrott och försöker hålla igång lite själv med det också. En del funktionell fåfängeträning blir det ibland också (=styrketräning). ;)

Jag är förlovad med en underbar kvinna som är 19 år äldre än mig och som har tre barn i min ålder ungefär. Min flickvän är sångerska, keramiker och poet.

Vi bor i ett stort hus på landet där det är lugnt och skönt och vackert på sommaren, men iskallt på vintern då vi inte har råd att värma upp det ordentligt. På sommaren bor vi dock mest i en grotta på Gotland.

Tyvärr är jag sjukskriven för psykiska problem och har en aspergerdiagnos samt aggressiv ledgångsreumatism, men hoppas bli friskare och kunna bli mer självförsörjande någon gång i framtiden.

God jul och Gott Nytt År till er alla!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 dec 2008 17:46

Vad sysslar du med för frågeställningar då? Är det AI och liknande som intresserar dig?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Inläggav JDM » 27 dec 2008 17:55

Avantgardet skrev:Vad sysslar du med för frågeställningar då? Är det AI och liknande som intresserar dig?

Ja bland annat. Allt som har med medvetandet att göra. Kan ju förtydliga det med att säga att jag pratar om medvetenhet som what it is like to be.

Om du känner till the hard problem of consciousness (myntat av David Chalmers) finner jag det betydligt intressantare än the easy problems of consciousness.
Min och min flickväns senaste låt: http://downloads.cdon.com/index.phtml?p ... st=7664537

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 19:48

Välkommen  :) . Känns det inte skumt att vara jämnårig med din kvinnas barn?

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Inläggav JDM » 27 dec 2008 20:18

Skogsälvan skrev:Välkommen  :) . Känns det inte skumt att vara jämnårig med din kvinnas barn?

Tack!

Nej faktiskt inte. :) Tycker åldern är helt irrelevant. Fast det blir ju en lite annorlunda relation till dem där jag liksom ändå känner en slags omtanke för dem igenom min flickväns kärlek till dem. :)

De tycker det är lite mer skumt än mig. :) Men så länge deras mamma är lycklig så.
Min och min flickväns senaste låt: http://downloads.cdon.com/index.phtml?p ... st=7664537

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 20:57

Låter bra  :) Har aldrig varit i situationen själv, intressant att höra hur andra resonerar. Får jag fråga en fråga till? Äsch, jag frågar och så svarar du om du vill. Vad menar du med ditt Nietzschecitat?

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Inläggav JDM » 27 dec 2008 21:14

Skogsälvan skrev:Låter bra  :) Har aldrig varit i situationen själv, intressant att höra hur andra resonerar. Får jag fråga en fråga till? Äsch, jag frågar och så svarar du om du vill. Vad menar du med ditt Nietzschecitat?

Tyckte det var roligt. Förespråkar naturligtvis inte en ojämlik syn på kvinnor och mäns potential inom vetenskapen. Nitesce verkar ha en syn på kvinnor som i vissa avseenden är lite ojämlik. Ett annat Nietzchecitat är: "Ah, women. They make the highs higher and the lows lower."

Det är lätt för mig att låtsas och skoja med att vara manschauvinistisk för de som känner mig vet att jag absolut inte är det. Fast citatet är menat som en ironi över en sådan filosofiskt betydelsefull person som Nietzche, där tydligen även en sådan kan vara snett ute i sina tankar ibland.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 21:24

Visst är det svårt att stava den där snubbens namn, liksom förstå honom? Jag är rätt dålig på det, men det okända, det där man inte förstår, lockar, eller hur?

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Inläggav JDM » 27 dec 2008 22:11

Skogsälvan skrev:Visst är det svårt att stava den där snubbens namn, liksom förstå honom? Jag är rätt dålig på det, men det okända, det där man inte förstår, lockar, eller hur?

Jag vet faktiskt inte om jag stavade rätt. Kollade på hur du stavat hans namn. Jag har inte läst så mycket originalverk av honom, men han ingick i en kurs jag läste. Det jag har läst tyckte jag inte var så svårt att förstå, fast jag är medveten om att det finns mycket mer att förstå om man tränger in djupare. Jag gillar hans perspektivism bl a.

Jo så är det för mig också, för det mesta. Ibland kan det vara frustrerande dock. :)

Vad är dina intressen i livet och filosofin då?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 22:25

Lustigt, jag följde din stavning  :) Jag blir alltid osäker på hur han stavar sitt namn. Mina intressen är nog huvudsakligen att hålla en balans mellan viljan att förstå och utrymmet för nyfikenhet. Det är en evinnerlig process, men jag skullle dö (iaf till viss del) om det ena behovets mättades.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 27 dec 2008 22:30

N I E T Z S C H E

Välkommen
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 dec 2008 22:41

Ska försöka memorera det, tack, men kvarsittning är inte helt oväntat.

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Inläggav JDM » 28 dec 2008 00:37

Skogsälvan skrev:Ska försöka memorera det, tack, men kvarsittning är inte helt oväntat.

Jösses vad jag stavat mycket fel där uppe. Det såg jag inte..   :)

Återgå till "Mötesplatsen"