Fyller 19 år i höst.
Läste natur på gymnasiet.
Jag har varit intresserad av filosofi enda sedan jag läste filosofi som fristående kurs för två år sedan. Planerar att läsa filosofi på universitet i höst.
Renässansmänniskan är något av ett ideal för mig och jag värderar kunskap högst.
Jag är fascinerad av allt inom naturvetenskap, kultur och vad som händer i omvärlden. Jag tror det beror på en drift att vilja förstå den värld vi lever i och min egna plats här i livet.
Jag gör just nu lumpen som bevakningssoldat vilket betyder att jag får mycket tid över för mina intressen: att läsa, spela poker och träna.
Jag tror på den gyllende medelvägen, variation och ett öppet sinne för andra perspektiv.
Jag tror inte på rätt eller fel. Rätt och fel är värdeomdömen/åsikter givna från en viss grundläggande värdering eller en given situation. I en annan situation/från ett annat perspektiv kan samma handling bedömas annorlunda med samma legitimitet.
Det finns ingen sanningen, bara olika synsätt.
Jag tror på subjektiviteten men försöker hålla ett öppet sinne gentemot andras argument om de verkar vara sakliga och korrekta, dock är jag tyvärr inte mer än människa, människan är så bristfällg, men det är bristfällgheten som ger oss vår skönhet. Det är det fula som gör oss vackra.
Som sagt, jag är intresserad av filosofi, jag ser mig själv som en filosof i själen och jag antar att det redan märkts...jag svamlar och yrar aldelles för mycket.
Tack för mig
(Tolka det inte som skryt eller högfärd, men för att ge en bättre bild av mig själv och min bildningsnivå, listar jag nedan några av de få böcker jag ännu hunnit lästa som jag värderar högst, håll till godo!)
Skönliteratur:
Kafka - Processen, Slottet
Dostojevskij - Anteckningar från källarhålet, Brott och Straff
Tolstoj - Krig och Fred
Gorge Orwell - 1984
Pär Lagerqvist - Dvärgen
John Fante - Ristat i damm
Filosofi:
G. H. von Wright - Myten om Framsteget, Vetenskapet och förnuftet
Platon - Staten
Nietzsche - om moralens härstamning
Sartre - muren, existentialismen är en humanism
Ny forumsmedlem - presentation!
Moderator: Moderatorgruppen
Hej Erik!
Välkommen till filosofiforum. Vad roligt att du är intresserad av att läsa filosofi.
Jag flyttade din tråd hit till Mötesplatsen där de andra medlemspresentationerna ligger. Spana gärna in de andra forumen också och gör inlägg där du har lust. Filosofi-underforumet är visserligen ganska brett, men är främst avsedd för diskussion kring filosofiska frågeställningar och filosofer.
Hoppas att du ska trivas!
§
Välkommen till filosofiforum. Vad roligt att du är intresserad av att läsa filosofi.
Jag flyttade din tråd hit till Mötesplatsen där de andra medlemspresentationerna ligger. Spana gärna in de andra forumen också och gör inlägg där du har lust. Filosofi-underforumet är visserligen ganska brett, men är främst avsedd för diskussion kring filosofiska frågeställningar och filosofer.
Hoppas att du ska trivas!
§
Renässansmänniskan är något av ett ideal för mig och jag värderar kunskap högst.
Jag uppskattar också renässansmänniskan.
Jag tror inte på rätt eller fel. Rätt och fel är värdeomdömen/åsikter givna från en viss grundläggande värdering eller en given situation. I en annan situation/från ett annat perspektiv kan samma handling bedömas annorlunda med samma legitimitet.
Jag tror inte att det finns objektiv sanning i moral. Därmed inte sagt att vi ska lägga ner tal om moral eller fördömanden av orättfärdiga handlingar. Ingen substantiell moralisk tes följer från detta. Men jag tror den är korrekt.
Däremot tror jag att det finns ett sätt verkligheten är konstituerad på, och att vi har tillgång till den.
Dostojevskij - Anteckningar från källarhålet, Brott och Straff
Tolstoj - Krig och Fred
Dessa är väldigt bra, håller med om det. Kan även rekommendera Anna Karenina. Mer planlagd än Krig och Fred. I min mening bättre, även om man inte får några filosofiska utläggningar i stil med dem när han angriper Napoleon (vilket är en höjdpunkt, i min mening). Det bästa Dostojevskij har skrivit är Bröderna Karamazov, även om den är snårigare och sämre komponerad än Brott och Straff. Den innehåller några mycket fina filosofiska utläggningar.
Det är bra att läsa någon introduktion till analytisk filosofi, då det är ganska annorlunda Nietzsche och Sartre. Några tips är Folke Tersman: Fem filosofiska frågor, Föllesdal, Elster, Walloe: Argumentationsteori, vetenskapsfilosofi och språk. Lübcke (red) Vår tids filosofi, delen om analytisk filosofi, Nagel: Vad är meningen med alltihop, Russell: Filosofins problem.
Huruvida moralen är existensberättigad/meningsfull/värdefull/etc. eller ej är en oerhört intressant fråga, men den diskussionen vill jag för egen del spara till ett senare tillfälle därför att jag ännu inte känner redo att formulera mina tankar i konkreta påståenden.
Verklighets beskaffenhet är ytterligare ett intressant område.
Vad är verklighet? Är den materiella yttervärlden verklighet eller är det den subjektiva upplevelsen av yttervärlden förmedlad via mina sinnen blandad med mina känslor och värderingar som är den riktiga verkligheten? Isf existerar det lika många verkligheter som människor...
Personligen ser jag yttervärlden som en avskild enhet från mitt medvetande, det materiella är sekundärt.
Denna "åsikt" grundar jag på att jag inte tycker att våra sinnen förmedlar tillräckligt med information om yttervärlden för att vi ska kunna säga något meningsfullt om den verkliga yttervärlden (den som skulle existera även utan människans existens som betraktar den).
Men å andra sidan har vi ingen nytta av att nå fullkomlig kunskap om den verkliga, objektiva, yttervärlden.
Detta ämne skulle jag kunna svamla på om, men det där får räcka för tillfället.
Jag har planer på att läsa både bröderna Karamazov och Idioten av Dostojevskij. Har du läst Anteckningar från källarhålet? Om ej, så kan jag verkligen rekommendera den, den är väldigt kort men förmedlar en ännu febrigare stämmning än brott och straff och tar upp flera filosofiska reflektioner.
Anna Karenina står i bokhyllan men det finns så mycket annat som lockar...Krig och Fred är så oerhört omfångsrik, så komplett att den i all sin mästerlighet blir ganska tungläst och därmed avskräcker mig en aning.
Jag har läst Folke Tersmans bok om de filosofiska frågorna, mycket lärorik. Jag tackar för tipsen om de andra böckerna, Russell har jag funderat på läsa ganska länge.
Verklighets beskaffenhet är ytterligare ett intressant område.
Vad är verklighet? Är den materiella yttervärlden verklighet eller är det den subjektiva upplevelsen av yttervärlden förmedlad via mina sinnen blandad med mina känslor och värderingar som är den riktiga verkligheten? Isf existerar det lika många verkligheter som människor...
Personligen ser jag yttervärlden som en avskild enhet från mitt medvetande, det materiella är sekundärt.
Denna "åsikt" grundar jag på att jag inte tycker att våra sinnen förmedlar tillräckligt med information om yttervärlden för att vi ska kunna säga något meningsfullt om den verkliga yttervärlden (den som skulle existera även utan människans existens som betraktar den).
Men å andra sidan har vi ingen nytta av att nå fullkomlig kunskap om den verkliga, objektiva, yttervärlden.
Detta ämne skulle jag kunna svamla på om, men det där får räcka för tillfället.
Jag har planer på att läsa både bröderna Karamazov och Idioten av Dostojevskij. Har du läst Anteckningar från källarhålet? Om ej, så kan jag verkligen rekommendera den, den är väldigt kort men förmedlar en ännu febrigare stämmning än brott och straff och tar upp flera filosofiska reflektioner.
Anna Karenina står i bokhyllan men det finns så mycket annat som lockar...Krig och Fred är så oerhört omfångsrik, så komplett att den i all sin mästerlighet blir ganska tungläst och därmed avskräcker mig en aning.
Jag har läst Folke Tersmans bok om de filosofiska frågorna, mycket lärorik. Jag tackar för tipsen om de andra böckerna, Russell har jag funderat på läsa ganska länge.
Visst, jag har läst Anteckningar från källarhålet. Håller med i din beskrivning. Mycket bra, även om jag föredrar romanerna, som känns rikare. Gillar speciellt det om fria viljan och det om att han inte kan sluta bry sig om vad andra tycker.
Anna Karenina är mycket mer lättläst än Krig och Fred och Dostojevskij. Den är en ganska konventionell roman, men väldigt välskriven.
Anna Karenina är mycket mer lättläst än Krig och Fred och Dostojevskij. Den är en ganska konventionell roman, men väldigt välskriven.
Om du gillar Tolstoj borde du läsa den tyske författaren Thomas Mann också. Jag har läst Huset Buddenbrook, en ganska konventionell släktkrönika om en borgarklassfamilj på 1800-talet. Liknar Tolstoj, Manns idol, en hel del. Vidare Bergtagen, som handlar om en man som är i ett sanatorium. Den är mer filosofisk, och innehåller en del mycket intressanta konversationer mellan en upplysningsman och hans motståndare. Djupare, men inte lika bra berättelse som Buddenbrooks.