The Peacefull Warrior

Hittat intressant information på internet? Ge bra länktips till andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Utforskaren

The Peacefull Warrior

Inläggav Utforskaren » 29 okt 2007 10:07

Jag skrev en recension på filmen The Peacefull Warrior [länk] baserad på boken med samma namn skriven av Dan Millman. Filmen är en av de bästa på länge inom det filosofiska, anser jag. Tyvärr ignorerade SF filmen helt och vänner berättar att de knappt kan hitta filmen i videoaffärerna. Jag vill därför tipsa om filmens existens.

Det vore kul att höra era kommentarer på filmens innehåll. Dan Millman gillade min recension, men vi gick inte in i en analys av innehållet. Det tog över 20 år innan boken blev film.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 27 dec 2007 20:00

Tyckte filmen var OK, men formmässigt var den i stort sett likadan som karate kid: Båda filmer har en insiktsfull läromästare, en "young grasshopper", och en handfull filosofiska substanslösa klichéer.

Trots att Millman verkar ha ambitionen att förmedla någonting djupare än så kan jag tycka att själva filmen verkar vara uppbyggd på de värderingar Noltes karaktär vill bestrida: Ett snabbt montage skildrar slarvigt hur gymnasten når djupare insikt om sig själv och plötsligt är filmen slut.

Kanske är boken bättre.

Utforskaren

Inläggav Utforskaren » 28 dec 2007 00:15

Tack för kommentaren. Kan hålla med honom att filmen plötsligt tar slut efter att ha knappt börjat. Det skulle behövas en trilogi för att etablera filosofin.

Återgå till "Länkar"