Inläggav Avantgardet » 24 okt 2008 18:46
Such,
Måste rätta dig också här Such. Strindberg började läsa Swedenborg först efter att han avslutat sin bana som kemist/alkemiker, och som endast varade en kort period men som för honom hade grava konsekvenser. Som bekant blev fanskapet psykotisk utav alla ångor som uppstod när han stod och kokade sina soppor. Fick för sig att man hade nåt slags röntgenmaskin som man bestrålade honom med, och att den fanns i nån grannlägenhet. Han flyttade runt mellan några olika ställen, men förföljdes alltid av samma röntgenmaskin. Hans kom småningom ur sin psykos, och som han gjorde det läste han också Swedenborg. Nu är det förvisso så, om jag inte missminner mig, att Swedenborg var geolog, men något om alkemi tror jag aldrig han har skrivit. Inte heller geologin intresserade honom sen han genomgått sin "kris" där han blev religiös. Har för mig att han då också sa upp sig som gruv...nånting, högt uppsatt, kommer inte ihåg exakt. Levde på ett päron och ett bröd om dan resten av sitt liv, nådde hög ålder, och pratade med typer från andra planeter i sin sängkammare. Han tolkade också minutiöst moseböckerna i det som kom att kallas "Arcana Caelestia" - en diger samling skapligt tjocka volymer, nånstans mellan tjugo och trettio stycken till antalet. Hans produktion är omfattande. Nåväl. Strindberg började som sagt likväl läsa Swedenborg först efter sina exkursioner i alkemin. Han hävdar i själva verket att det var Swedenborg som stod bakom hans tillfrisknande. Själv vill jag nog hävda att det gapiga svinet aldrig någonsin var fullt frisk, varken före eller efter "inferno". Hela tiden denna borgerliga vidskepelse, han kunde aldrig riktigt göra sig kvitt föreställningen om "Makterna", om något "högre väsen". Lustigt är att detta är något som delas av fler utav naturalisterna. Många är de som flirtar med ockultism och andlighet vid denna tid. Ryssarna har ju alltid varit samtidigt både bittra realister och vidskepliga utav bara helvete, men det är gemensamt för hela Europa vid sekelslutet.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"