Ett par texter som folk här kanske finner som intressanta.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

ziggan

Ett par texter som folk här kanske finner som intressanta.

Inläggav ziggan » 22 dec 2008 09:59

Hejsan, jag är ny medlem här på forumet.
Har lagt upp en blogg med ett par texter, bl a om evolution och en inblick om hur jag ser på dagens samhälle.
Skulle tro att det finns folk här kan tycka att det är intressant..
Främsta skälet att jag precis registrerade mig är för jag skulle väldigt gärna vilja höra lite kritik, det tenderar ju att vara svårt att få sanningen från sina vänner.
Så därför ber jag er främlingar ge mig lite synpunkter om ni orkar :)

*Edit* glömde lägga upp länken :P
http://apocalyptic.blogg.se/

Tack på förhand!

/paul  :roll:

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 22 dec 2008 12:15

Haj Paul!

Trevliga texter - me like. Det verkar som om du ser paradoxerna i samhället,  att det är finns så mycket som inte stämmer men att det samtidigt är oumbärligt.

Det verkar också som om du ser paradoxen i att göra sig fri från allt, familj, auktoriteter och mening. Men du märker också att det leder till djup ensamhet och törst efter just meningsfullhet.

Vad du än söker tycker jag du ska ifrågasätta att självdestruktiviteten för dennes egen skull är vägen eller målet. Det är så lätt att klamra sig fast vid den allt för länge.

Keep up the good work! :-)
/Fication

Waggho

Inläggav Waggho » 22 dec 2008 14:35

Hej!

En brist i dina texter är att det märks ganska tydligt att du inte är särskilt insatt i de ämnen du skriver om. Du verkar inte ha någon djupare insikt i evolutionsteorin eller det monetära systemet exempelvis. Inget fel i det, det har inte jag heller liksom de flesta som inte är extra intresserade av dessa ämnen, men för att en text ska bli intressant krävs det att den som skriver den har större kunskaper i ämnet än mottagaren.

Ett tips kunde vara att när du tänker "varför finns pengar egentligen" så låter du denna fråga bli en drive för att förstå svaret. När du tycker dig ha förstått svaret kan du sannolikt skriva en oerhört intressant text som tar upp denna fråga. Detta skulle nog också kännas mer meningsfullt än att direkt dra slutsatsen att världen är ond och människorna är konstiga och gå och skriva en mörk text om det på sin blogg.

scirocco

Inläggav scirocco » 22 dec 2008 21:17

Va inte så seriös

ziggan

Inläggav ziggan » 22 dec 2008 23:31

Fication: Tack för det vänliga orden! Är kul att höra! Kanske ska hålla mig lite mer åt att skriva om samhället :)

Waggho: Jag kan väl inte mer än att hålla med det du säger, jag har en del insikt i evolutionsteorin.. men kanske inte så mkt som jag själv tror. Har lite svårt att få ned det i ord också.. men bör definitivt läsa på mera om ämnet!
Mina texter är faktiskt inte så genomtänkta måste jag erkänna, är för det mesta spontana grejer jag skriver ner alldeles för hastigt.

Waggho/scirocco: MM jag tenderar att låta lite för deppig/mörk i texterna, ser jag med.. så det låter en aningen mer seriöst än vad jag tänker mig att det ska.. Jag måste helt enkelt öva på att skriva, och hålla en röd tråd :P vilket jag misslyckas med, ska nog i fortsättningen arbeta lite mer på texterna!

tack för kommentarerna, det uppskattas! :D

/paul

Vind
Kontakt:

Inläggav Vind » 15 jan 2009 01:01

Jag läste "Human nature?" och jag har tänkt på det också. Att vi människor har skaffat oss en egen verklighet. Det är så dumt och skadar så mycket! Jag hatar människor av den anledningen (och för att vi tar död på naturen). Man skulle kanske kunna minska det här dumma spelet lite, inte allt, men lite. Att våga bryta de "regler" som ingår i spelet. Att låta hon med datorn vinna, eller att prata med henne. Men det krävs mod för det. Och ork, att man förmår. Kanske självsäkerhet också.

Återgå till "Tankar och känslor"