Vad?Varför?Hur?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

GEOrgij
Kontakt:

Vad?Varför?Hur?

Inläggav GEOrgij » 01 feb 2009 15:36

De 3 vanligaste frågor som ställer vi framför oss varje dag. Vi vill veta mer och mer. Men varför? Även om det behövs inte så mycket i livet. Vad är det för vilja som gör oss att fråga sig?
Om jag frågar andra, betyder det att jag är slö för att tänka själv eller jag vill veta vad de tror om det? Och varför vi tänker om vad tänker andra?
Jag är ganska dåligt i grammatik. :/

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 01 feb 2009 15:59

Om vi inte tillåter Gud och ödet vara våran drivkraft, så då måste vi för att fortfarande vara människor söka svaren på annat håll.

Den tänkande människan vill förstå hur allt och inget hänger ihop. Detta har varit och är grunden till vår överlevnad och utveckling. Jag vill mena att det är lika nödvändigt nu när vi håller på att köra våran biosfär i botten som när våra förfäder skulle överleva under den tidiga utvecklingen.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad?Varför?Hur?

Inläggav Anders » 02 feb 2009 23:17

GEOrgij skrev:De 3 vanligaste frågor som ställer vi framför oss varje dag. Vi vill veta mer och mer. Men varför? Även om det behövs inte så mycket i livet. Vad är det för vilja som gör oss att fråga sig?
Om jag frågar andra, betyder det att jag är slö för att tänka själv eller jag vill veta vad de tror om det? Och varför vi tänker om vad tänker andra?

Dels går det av bara farten,tror jag. Man BEHÖVER ta reda på en hel del för att klara livet. Det torde vara en överlevnadsfördel att veta en hel del. För mej personligen : Kunskap är kul. Tror att det är Darwin som gjort mej sån. Är vi såna hela bunten?

Fråga andra....
På mitt ("kunskapsintensiva")jobb står jag ofta inför: Att fråga eller inte fråga, det är frågan.

Man lär sig mycket på att inte fråga, då måste man rota rätt på svaret. Men det är effektivt att fråga och det skapar kommunikation och nätverk. De flesta frågar enligt min erfarenhet på tok för lite.

Sist - Att man undrar om vad andra undrar - vår telepati är rätt bristfällig, något som åtminstone irriterar mej. Jag vill inte ha den officiella bilden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

GEOrgij
Kontakt:

Inläggav GEOrgij » 02 feb 2009 23:50

Men jag vill veta mycket för att se helhetens bild och förstå naturens skönhet. Eftersom jag är ateist jag tror att möjlighet som har skapat det allt.
Jag vill ganska veta den lag som gör att det bildas molekyler från grundämneena. :)
Jag är ganska dåligt i grammatik. :/

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 feb 2009 00:16

Då får du väl studera analytisk kemi, GEOrgij, men enkelt sätt, utifrån en atom har alla andra bildats, nämligen väteatomen, som i sin tur genom gravitation och kärnfusion skapat helium, syre och så vidare till allt som existerar, molekyler, proteiner mm. :)

Återgå till "Tankar och känslor"