Dagens diagnos

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

SportFilosofen

Inläggav SportFilosofen » 17 apr 2009 21:43

Zokrates skrev:Då och då drabbas jag av spontant uppkomna rivsår på min kropp, senast för 3 minuter sen hände det igen. Det rev till på min vänstra underarm och jag kunde konstatera ett 7 cm långt blödande jack, det liknar verkligen en kattreva.

Ibland sker detta på magen, ryggen men oftast på underbenen.

Någon som kan förklara vad det beror på?

Obs, jag har inga nålar, rakblad eller skalpeller i min närhet, inte ens vassa naglar. :roll:

Det beror på att du är sjuk i huvudet. Tyvärr inget man dör av. Men uppenbarligen är du mer störd än vad man kunde förstå eftersom att du inte fattar att du river dig själv. Det grundläggande självföraktet som ligger bakom ett sådant beteende kan man ju däremot väldigt lätt förstå när man betraktar din ömkliga person.
Det går att fundera över allt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 apr 2009 22:06

Den enda som är sjuk är du själv, som trots att du förlorat ett barn, ansåg i en tråd att det är ok att offra Palestinska barn mot Judiska.

Det är aldrig, aldrig ok, att offra barn, oavsett vad. Att förlora ett eget barn gjorde tyvärr inte dig till en ödmjuk människa, det gjorde inte heller att du värdesätter livet, andras rätt till liv, därför är det inte synd om dig. Du  borde verkligen inte arbeta med människor i ditt tillstånd.

Försök att sluta förakta dina medmänniskor, men tyvärr verkar hoppet vara ute för dig.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 apr 2009 22:04

Alltså vad handlar er beef om? Fattar ingenting. Verkar vara mycket hat här.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 apr 2009 02:08

Avantgardet skrev:Alltså vad handlar er beef om? Fattar ingenting. Verkar vara mycket hat här.

Resumé

Sportfilosofen gjorde i Gazatråden ett uttalande angående judars förtur att slakta palestinska barn, som liknar det  Herman Göring sa som försvar angående judeutrotningen,  
Göring försvarade folkmordet på Judarna med att hävda att "om inte tyskarna utrotade dem först, så skulle det bara vara en tidsfråga innan judarna skulle ha gjort detsamma mot tyskarna". Sf ansåg att om inte judarna dödade palestinierna först, så skulle det vara judiska barn som dödades av palestinier istället, dock lyckades han klämma in att han helst såg att ingen dödades, men det räcker inte, hans synsätt på situation i Gaza var redan avslöjad.

Var och en som kan tänka, bör reagera starkt emot sådana uttalanden, att en som hävdar sig vara läkare dessutom hyser sådana åsikter anser jag vara beklämmande då det strider mot den goda etik som läkaryrket bör vara förknippat  med och som varje läkare bör upprätthålla.
I en annan tråd, som handlade om hur nätet lockar fram det sämsta hos människorna, skrev jag något angående hans förestående familjeutökning, som Sf reagerade starkt emot, varpå hans antagonism mot mig tog fart.

Vet inte om de ursprungliga texterna har tagits bort, eller om de finns kvar. Johan Ågren kontaktade mig och bad mig förklara mig, vilket jag gjort, detta till trots, är det jag som har fel, förmodligen enligt dem båda två. Jag värnar om alla barns rätt att leva utan att bli utsatta för granat och kulregn, detta stör dem säkerligen mer än att  en svensk läkare tycker att det är ok att vissa barn förtjänar att offras, bara det inte är hans eget.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 apr 2009 03:45

Har svårt att förstå det där med "preemptive war". Tycker det är osmakligt, för att inte säga fegt. Djävligt löjligt också att en stat som Israel med så mycket resurser inte klarar av att lösa problemen på annat sätt än med våld (och, givetvis, inte heller därigenom). Är det brist på fantasi eller ren och skär ondska? Inbillar mig att Sportfilosofen är skärpt nog att inse detta. Begriper heller inte varför han skulle göra nåt så dumt som ställa sig bakom en massaker. Måste ha haft en dålig dag, eljest får jag fan lov att läxa upp honom.  :wink:

Oavsett vilket så är ni var för sig ansvariga för vad ni säger och gör. Har själv inget emot lite bråk ibland, det hör till, men det skall förstås helst göras med stil. Att gå ihop i arméer och ta till tillhyggen är kärringaktigt, och redan när man gör det så har man förlorat. Men det är kanske inte min plats att sitta och dela ut pekpinnar. Undrar dock varför ni inte bråkar mer konstruktivt? Lite nivå skadar inte. Är ju betydligt roligare om man får tänka till lite också...

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 apr 2009 05:00

I det här grälet så har Zokrates helt rätt.
Sportfilosofen har en fascistisk människosyn. Han framställer sig som läkare vilket jag inte tror ett ögonblick på. Han är snarare en städare på sjukhuset och drömmer. Han borde gå till ”Huvudförrådet” och leta.
Rätt kul ändå med narcister, räknar dit några stycken här på FF. De pallar inte med kritik då deras ”gradiosa ego” är hotat.
Själv behandlar jag sådana med utnötningsmetoden.

Avant, (i en annan tråd, orkar inte växla), jag kan väl hyggligt Marx vilket du också säkert blev varse om när vi hade en tråd om Marx ekonomi. Jag fick ju rätta dej stup i ett när du var ute och simmade så jag förstår inte dina glidningar.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 apr 2009 06:03

Rättat mig stup i kvarten? Vad gällde det då? Vore väl konstigt om jag inte tidigare skulle ha yrat till det, emedan jag inte började läsa Marx förrän för ett par år sen. Vet dock inte vad specifikt du tänker på. Du hade gärna fått precisera dig.

Min gliring gäller i synnerhet din syn på individens autonomi. Jag har fått intrycket att du kan din Marx ganska bra, men på den punkten så går din uppfattning stick i stäv med Marx. I fråga om invandrade jugoslaver och kriminalitet så gav du en förklaring som inte heller är förenlig med marxismen. I själva verket är det ett helt problemkomplex där du och Marx är fullkomligt oense - där du ger borgerliga psykologistiska förklaringar, och Marx istället ger dialektiskt materialistiska förklaringar. Så det finns en del grejer att ta på.

Hade gärna sett att vi diskuterade Marx mer ingående. Det kan ju aldrig skada, eller?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 apr 2009 18:10

Jörgen skrev:Jag fått symptom - nåt helt nytt, sen 2 veckor.
Har kollat upp det på Internet - om jag har tur, så är det Karpaltunnelsyndrom, som är irriterande men man dör inte av det.

Jag får stickningar i vänster handen, som av hundra nålar, sen domnar handen, stickningarna sprider sig sen lite uppför armen.

Eventuellt beror det på att jag sover med huvudet på armen,
liten nerv som då kommit i kläm.

Hej Jörgen,
Vill inte skrämma upp dej men situationen kan vara allvarlig.
När din arm domnar bort plötsligt så kan det vara ett tecken på närstående hjärtinfarkt. Skämtar inte nu.
Samma sak hände min syrras gubbe, han klagade över samma symptom och plötsligt (berättar syrran) på natten tog han två djupa andetag och lämnade in.
Inom parentes, när jag sedan frågade syrran varför han inte sökte läkare (vet att sådana tecken är allvarliga) så fick jag en nattsvart hatisk blick tillbaka. Förstår inte än idag vad som var olämpligt i den frågan.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 19 apr 2009 21:19

suchanother skrev:
Jörgen skrev:Jag fått symptom - nåt helt nytt, sen 2 veckor.
Har kollat upp det på Internet - om jag har tur, så är det Karpaltunnelsyndrom, som är irriterande men man dör inte av det.

Jag får stickningar i vänster handen, som av hundra nålar, sen domnar handen, stickningarna sprider sig sen lite uppför armen.

Eventuellt beror det på att jag sover med huvudet på armen,
liten nerv som då kommit i kläm.

Hej Jörgen,
Vill inte skrämma upp dej men situationen kan vara allvarlig.
När din arm domnar bort plötsligt så kan det vara ett tecken på närstående hjärtinfarkt. Skämtar inte nu.
Samma sak hände min syrras gubbe, han klagade över samma symptom och plötsligt (berättar syrran) på natten tog han två djupa andetag och lämnade in.
Inom parentes, när jag sedan frågade syrran varför han inte sökte läkare (vet att sådana tecken är allvarliga) så fick jag en nattsvart hatisk blick tillbaka. Förstår inte än idag vad som var olämpligt i den frågan.

Uppfattad.
Planerar ändå att ta vägen förbi vårdcentralen och få en allmän översyn.
Annars brukar hjärtinfarkt annonsera sig genom en stark smärta i övre vänstra armdelen, men det nog inget att förlita sig på.
Kanske dags att dra ner på rökningen. Och krökningen?

Din syster blev nog argt över något, jag tror inte så mycket på dig,
kanske mot sig själv - att hon svek brorsan på något sätt.
Eller också var hon arg på dig, för att du råkade ställa frågan som hon ställde sig många gånger, och hon ville inte höra den från dig.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 apr 2009 10:32

Avantgardet skrev: Åtnjuter bara nu en av ödet påtvingad frihet. Tycker förövrigt det är lite lustigt att det inte talas mer om frihetens tvång. Hur djävla många brödsorter ska man egentligen behöva välja mellan? Friheten i kvantitativa termer - sicket bländverk! Nej fy fan! Ge mig nödvändighet och tvång - så får man se mig dansa fullkomligt fritt i marginalerna!

Friheten består främst i möjligheten att välja bort. Att välja bort friheten.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 20 apr 2009 12:13

Påtvingad frihet, finns det?
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 apr 2009 16:34

Jörgen skrev:Påtvingad frihet, finns det?

Liberallt va' ballt.

Exempel: elevernas "valfrihet" när de slutat nian.

Bajs.

Tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 20 apr 2009 20:08

Jag vill dansa mer i marginalerna! 8)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 apr 2009 12:10

kWee skrev:Jag vill dansa mer i marginalerna! 8)

Fett ös i margarinerna!

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 apr 2009 13:14

Skinksmärtor. Vänstra skinkan. Kvarstår nog ett par veckor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Tankar och känslor"