Meningen med livet????

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Filosofika

Meningen med livet????

Inläggav Filosofika » 03 maj 2005 06:28

Ibland undrar man vad det är för mening att gå omkring här på jorden och vara människa. Ibland får jag känslan av att allt var bättre när man var ett oskyldigt barn, är jag ensam om den känslan, ibland undrar man vad som händer efter döden om det finns nåt bättre än att leva kvar i jämmerdalen.

Användarvisningsbild
Knutenborg

Inläggav Knutenborg » 03 maj 2005 08:10

Det kan hända att det var bättre när du var barn, det är sannolikt att det var bättre. Det är ett gissel det där när man måste börja skapa sin egen lycka :) .
Det är också sannolikt att ingenting händer efter döden, om man inte räknar med naturens krettslopp.
Jag fick berättat för mig någon gång att varje järnatom vi har i våra kroppar varit med om sex... eller var det sju...ja, ja supernovaexplotioner. Ganska häftigt som kontrast till jämmerdalen.

"Var nöjd med allt som livet ger..."

Filosofika

Inläggav Filosofika » 03 maj 2005 10:05

Vad finns det för mening med att bara bli mull och jord det måste väll finnas nått större än att födas lida och dö?

Användarvisningsbild
Knutenborg

Inläggav Knutenborg » 04 maj 2005 08:53

Ja vist!!!

Födas, ha ett asbra, roligt, fantastiskt liv och dö.
Allvarligt talat, hur kommer det sig att så många måste tro på en mening med det som komma skall? Kan man inte försöka (jag vet att det kan vara svårt) att se meningen med nuet och dagen vi har framför oss? Kan inte det räcka?

Squirrel

Inläggav Squirrel » 04 maj 2005 14:38

Knutenborg skrev:Ja vist!!!

Födas, ha ett asbra, roligt, fantastiskt liv och dö.
Allvarligt talat, hur kommer det sig att så många måste tro på en mening med det som komma skall? Kan man inte försöka (jag vet att det kan vara svårt) att se meningen med nuet och dagen vi har framför oss? Kan inte det räcka?

Jag håller med. Varför skulle livet vara mindre värt bara för att det inte vara för evigt?

kex

Inläggav kex » 29 maj 2005 14:46

livet har ingen mening

Användarvisningsbild
Knutenborg

Inläggav Knutenborg » 31 maj 2005 15:07

livet har ingen mening

Kan hända! Om det funkar för dig så... Grattis till insikten...
Att livet inte har någon mening gör inte det livet så hemskt mycket mer värt?
Eller "inte värt", vilket gör att det enda vi kan göra är att ha jävligt roligt medan det varar och inte bekymmra oss för mycket med konseklvenser...

Användarvisningsbild
MikaelP

Inläggav MikaelP » 02 jun 2005 22:33

Kanske frågan är fel.

Meningen i livet går därmed att forma en subjektiv åsikt om.
Livet är mitt, jag lever, stökar här och där, gör mer eller mindre förnuftiga saker, dricker kaffe, ser på tv, lägger mig, utvecklar mig.Meningen med utblidning är tex att skaffa sig ett job.

Det finns knappast en mening med livet(ett syfte) som skulle göra livet till ett medel för ett ändamål? Livet skulle då vara instrumentellt gott för något intrinsikalt gott tex att komma till paradiset vilket jag inte tror på alls.

Man kan visst leva ett meningslöst liv ifall man har något som man värdesätter, något att leva för. En som inte har nåt att leva för, inga värden som han värdesätter, har väl ingen mening i livet heller. Han kan lätt ta livet av sig. Inget som han mister.

Jan

Inläggav Jan » 04 jun 2005 20:47

Jag har väldigt svårt att uppfatta jordelivet som någon "jämmerdal".

Gå ut en tidig morgon och lyssna till fågelkvitter och vindens sus i skir grönska. Vänd ansiktet mot morgonsolen och erkänn att det är en fantastisk härlig tillvaro vi har här!

Eller ligg med din älskling och känn hur härligt det är.

Att vara död kan ju inte vara särskilt kul för då skulle vi ju minnas något av hur det var att vara död-

Vad då? Har vi varit döda ? Jo om man definierar att vara död som att inte leva har vi ju alla varit döda avsevärd tid innan vi blev levande.
Vi är inte ensamma

Användarvisningsbild
Kontakt:

själsmedvetenhet

Inläggav Avatar Bhima Gir » 18 jun 2005 00:46

ser att vi människor har en kamp från det att vi födds tills vi dör om att försöka föra ihop personligheten med själen.

Lazarus
Kontakt:

Inläggav Lazarus » 19 jun 2005 08:53

Filosofika skrev:Vad finns det för mening med att bara bli mull och jord det måste väll finnas nått större än att födas lida och dö?

Inte för att jag har den blekaste aning om det hela men kombinerar man många olika saker så verkar det minst sagt konstigt om det inte finns något mera, kanske rent av ett liv efter den så kallade döden.

För varifrån kommer sådant som olika upplevelser av tidigare liv, kontakter med s.k. döda, kanaliseringar, sanndrömmar etc? Dessa saker kan inte bortförklarar på ett vettigt sätt. Jag har i vart fall aldrig sett till sådana, bara flum från de som påstår att sådant inte kan finnas, det bara är fantasier och liknande. Visst, det kan ha rätt men de kan inte på ett relevant vis ge förklaringar till hur det sker, bara egna små värdelösa hypoteser.

Nu tror jag inte själv att det finns ett liv efter detta men tar med den möjligheten och lever därefter. Det har gett mig ett betydligt bättre liv, skapat omständigheter som gör mig friskare på alla plan. Se det som en flummig chansning men det är inte på det viset utan faktum kvarstår. Visst, det kanske hade hänt ändå men är lika obevisbart det med.

Skulle nu de djupare Indiska religionerna liksom Esoteriken ha rätt, då finns det ju bra anledning att ta med möjligheten i beräkningen trots att det mesta är obevisbart eller ens upplevelsebart. Om inte annat så ger det ett bättre liv, det enda man kanske har :-)
"Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag"
http://www.atomer.se/nyhetsbbb.html
http://www.stoppa-storebror.se

A friend of ours

Inläggav A friend of ours » 19 jun 2005 11:38

Meningen med att bli "mull och jord" är att näringsberika denna så att en massa växter kan ha nytta av denna.

Varney

Inläggav Varney » 19 jun 2005 11:42

kanske kan den frågan (jord och mull) lika gärna ställas något förlängd?
...tex..."vad är det för mening med att bli jord och mull så växter kan näras av en, för att sen vissna och dö...osv osv"...?
eller har jag missförstått?
...då blir svaret inte lika "varför?-därför." artat...(och vi har fyllt sju va? :D )

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 19 jun 2005 12:14

(jord&mull)

Jag ser att oxå att våran kropp kommer bli jord&mull men jag ser inte en absolut dö.
Då jag ser att kroppen är rörelse/form.

Jag ser att absolut döden existerar bar för dom människor som inte öppnat sina perspektiv tillräckligt.

A friend of ours

Inläggav A friend of ours » 19 jun 2005 13:24

Frågan blir väl varför existens i den bemärkelsen - och då innefatar detta ALLT, från Big Bang och framåt. Liv fortsätter ju - och föder på andra tings död, vilket faktiskt är en förutsättning för liv (symbios mellan liv och död, den enes bröd den andres död).

Jag tycker det är egoistiskt att sitta och jämra sig över döden, och när det gäller arten (människan) är det rent av rasistiskt (artisitiskt?). Vi lever för att oändliga mängder av andra har dött innan, och vi skall en dag ge upphov till andras liv genom vår egen död. Kretslopp kallas det visst. Med detta inte sagt att jag är nihilist, inte ens realist, bara att det är både poänglöst och moraliskt förkastligt att försöka övervinna döden.

Återgå till "Tankar och känslor"