Vad tror Gud på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 apr 2011 17:06

sailaways skrev:Gud tror på vad vi tänker, han upplever sig själv genom våra tankar.

Gud gör så vi tror vi tänker, handlar och känner  och gör så att vi tror vi är individer med "egna jag" och egen individualitet med egen vilja - vill han ha extra kul gör han oss till ateister - så han kan leka med den rollen med - föröska motbevisa sin existens. Ja, Gud har kul. En kul lek. Guds lek med intet.

Gud kan därför mycket väl finnas i världen - det är ju bara för honom att göra så det blir så.

Är det i själva vesket inte vars och i ens innesrta mest hemliga visshet/dröm: Jag är ju Gud - fatta det!

Att förneka detta faktum - är bara ett alternativt sätt att bekräfta det!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Morningstar

Inläggav Morningstar » 06 apr 2011 17:16

---

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 apr 2011 17:28

sailaways skrev: "Is it not written in your law, I said, Ye are gods? - Jesus

http://www.multidimensions.com

en magnifik sida om de olika dimensionerna vi lever i. 2012 sägs vara ett datum när den energetiska strukturen på jorden förändras och därmed även vårt DNA ("junk DNA" som består av andlig information enligt mystikerna), vissa kommer stiga upp i övre rum/dimensioner medan andra står kvar i tredje dimensionens avtjänande av karma. Detta kallas på engelska för ascension.

You are Gods - act like ones. Ginsburg

Dörrkarma öppnar porten till andligheten... andlig het än...

/AndloTexa
Algotezza aka Algotezza

Morningstar

Inläggav Morningstar » 06 apr 2011 17:39

--

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 apr 2011 17:48

sailaways skrev:
Algotezza skrev:
sailaways skrev: "Is it not written in your law, I said, Ye are gods? - Jesus

http://www.multidimensions.com

en magnifik sida om de olika dimensionerna vi lever i. 2012 sägs vara ett datum när den energetiska strukturen på jorden förändras och därmed även vårt DNA ("junk DNA" som består av andlig information enligt mystikerna), vissa kommer stiga upp i övre rum/dimensioner medan andra står kvar i tredje dimensionens avtjänande av karma. Detta kallas på engelska för ascension.

You are Gods - act like ones. Ginsburg

Dörrkarma öppnar porten till andligheten... andlig het än...

/AndloTexa

Vi lär oss av hemskheter, av mörkret. Det är anledningen till varför de flesta människor är i tredje dimensions karmaförståelse. Fast vi har en bit av fjärde dimensionen i oss redan nu, kallad "tiden". Annars skulle vi alla vara statyer.

...genom mörker - till ljus...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

bybo

Inläggav bybo » 06 apr 2011 21:24

Algotezza skrev:
sailaways skrev:Gud tror på vad vi tänker, han upplever sig själv genom våra tankar.

Gud gör så vi tror vi tänker, handlar och känner  och gör så att vi tror vi är individer med "egna jag" och egen individualitet med egen vilja - vill han ha extra kul gör han oss till ateister - så han kan leka med den rollen med - föröska motbevisa sin existens. Ja, Gud har kul. En kul lek. Guds lek med intet.

Gud kan därför mycket väl finnas i världen - det är ju bara för honom att göra så det blir så.

Är det i själva vesket inte vars och i ens innesrta mest hemliga visshet/dröm: Jag är ju Gud - fatta det!

/Algotezza

men om man bekräftar det genom att förneka det är inte det samma sak som att bekräfta det? och hur kan man då förneka det? Är bekräftelsen en förnekelse? hur skulle då det kunna vara sant?

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 06 apr 2011 23:19

.

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 07 apr 2011 06:01

Skogsälvan skrev
Kärlek och sällskap tror jag.

Jag tror Skogsälvan har slagit huvet på spiken.

När jag började läsa Martinus så lärde jag mig att Gud är den som skapat allt och allt finns INOM Honom.

Som jag förstod det så var universum = Gud och Han har skapat oss för att skapa en livsupplevelse för sig själv.
Vi har alla en gnista av Gud inom oss.

Karma och reinkarnation är de faktorer ("ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden") som gör att vi återförenas efter oändliga tider när vi gått igenom de olika stadier som finns - t ex växt, djur och människa (osv)

Vi befinner oss nu i brytpunkten mellan djur och människa. En "uppgörelse" mellan egoismen och kärleken är i gång. Och kommer allt närmare "kraschen".

Vi människor är jordvarelsens hjärnceller. Jorden är långt utvecklad och för att hon skall kunna överleva decimeras de som inte håller måttet för en kärleksfull tillvaro.

Tufft men inte "livsfarligt". Livet är evigt fast det är smärtsamt att lära sig att älska sin Gud över allt förstånd och sin nästa som sig själv.

Vi har dessutom mer talanger inom oss än vi är medvetna om. De ligger överskuggade av konvenansens och rädslans svårgenomträngliga töcken. Det kan vi göra något åt. Trollformeln heter självkännedom.

Det jag visar för mina medmänniskor är ofta det förskrämda barnets undvikande beteende. Inte mitt gudomliga jag.

från jag är jag :)
jag är

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 apr 2011 07:52

bybo skrev:
Algotezza skrev:

/Algotezza

men om man bekräftar det genom att förneka det är inte det samma sak som att bekräfta det? och hur kan man då förneka det? Är bekräftelsen en förnekelse? hur skulle då det kunna vara sant?

- It's a mystery.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 apr 2011 07:58

jag är jag skrev:Skogsälvan skrev
Kärlek och sällskap tror jag.

Jag tror Skogsälvan har slagit huvet på spiken.

När jag började läsa Martinus så lärde jag mig att Gud är den som skapat allt och allt finns INOM Honom.

Som jag förstod det så var universum = Gud och Han har skapat oss för att skapa en livsupplevelse för sig själv.
Vi har alla en gnista av Gud inom oss.

Karma och reinkarnation är de faktorer ("ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden") som gör att vi återförenas efter oändliga tider när vi gått igenom de olika stadier som finns - t ex växt, djur och människa (osv)

Vi befinner oss nu i brytpunkten mellan djur och människa. En "uppgörelse" mellan egoismen och kärleken är i gång. Och kommer allt närmare "kraschen".

Vi människor är jordvarelsens hjärnceller. Jorden är långt utvecklad och för att hon skall kunna överleva decimeras de som inte håller måttet för en kärleksfull tillvaro.

Tufft men inte "livsfarligt". Livet är evigt fast det är smärtsamt att lära sig att älska sin Gud över allt förstånd och sin nästa som sig själv.

Vi har dessutom mer talanger inom oss än vi är medvetna om. De ligger överskuggade av konvenansens och rädslans svårgenomträngliga töcken. Det kan vi göra något åt. Trollformeln heter självkännedom.

Det jag visar för mina medmänniskor är ofta det förskrämda barnets undvikande beteende. Inte mitt gudomliga jag.

från jag är jag :)

Jag har inget jag som har evigt liv. Jag är det eviga livet, jag är evigheten. Evigt levande är inte en egenskap man kan ha eller inte ha. Det är något man är eller inte är. Är man det inte redan och har man inte alltid varit det - kan man inte bli det. Evigheten startar inte vid en viss tidpunkt. Men det gör medvetenheten om att man är evig - den börjar  - när den börjar. Först som en teoretisk förståelse, aning, kanske mest ett rationellt grundat hopp - med tiden  som intuitiv insikt - man kan skåda på egen  hand via intuitionen - när man levt och verkat med den teoretiska förståelsen som en utgångspunkt man tar på allvar i sitt moraliska handlingsliv och tänkande.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 07 apr 2011 11:42

Algotezza skrev

Evigheten startar inte vid en viss tidpunkt. Men det gör medvetenheten om att man är evig - den börjar  - när den börjar. Först som en teoretisk förståelse, aning, kanske mest ett rationellt grundat hopp - med tiden  som intuitiv insikt - man kan skåda på egen  hand via intuitionen - när man levt och verkat med den teoretiska förståelsen som en utgångspunkt man tar på allvar i sitt moraliska handlingsliv och tänkande.

Så sant!

Det är först som människa som vi kan börja tänka och börja inse att vi lever. Och att det finns lagar som reglerar det som händer.
På djurstadiet saknar vi tankeförmåga och lever enligt vår instinkt = "Var och en är sig själv närmast".

I övergången mellan djur och människa börjar djuret få en början till förmåga att tänka. Våra husdjur är de som efter många liv kan utveckla talangen att tänka och få en känsla för vad som är "ont" eller "gott" och så småningom bli född som en "primitiv" människovarelse.

Jag vill klargöra om övergången från djur till människa innebär en skillnad i vår uppfattning om vem eller vilka som man kan döda och ha på matbordet.
I Guds bud "Du skall icke dräpa" finns ingen begränsning till typ av levande varelse. Växter har inget dagsmedvetande och kan därför utan lidande ätas av oss människor. Djuren har däremot ett dagsmedvetande och kan uppleva smärta och ångest när de inser att de skall dö. Så budet innefattar också djuren. Man kan dock inte förändra människors inställning till köttätande så på en gång utan det måste ske gradvis.

Dessutom kan en del människors hänsynslösa beteende mot andra människor innebära dödande av livslust och andra positiva talanger.

Vår lilla jord har mängder av "systrar" och "bröder" i andra delar av universum liksom att det finns levande varelser liknande oss fast vi inte vet hur de är eller hur de ser ut.

från jag är jag  :)
jag är

Återgå till "Tankar och känslor"