Ja allt handlar om den medvetnas livskvalite bra livskvalite innebär att alla sinnena är i fulla bruk och stimuleras ofta (hörsel är ett av våra sinnen) Detta samverkar med medvetandet där vi utgår från våra 5 sinnen.
Att kunna lagra en bra ljudkvaliten är viktig för att kunna leverera sitt musikaliska budskap på rätt sätt altså att kunna förmedla gittaren så som den verkligen lät i dina öron när du spelade in den. Ex: Ibland skall den vara tystare och ibland högre, ibland transientsnabb och i bland inte och självklart skall alla frekvenser komma med och ha rätt klang altså inte färgat, desutom så skall all den information som fanns i budskapet finnas med. Allt detta för att få en riktig musikalisk karaktär och ett riktigt budskap som det var menat att förmedla.
Är Ljudkvalitet Filosofi
Moderator: Moderatorgruppen
Jag tycker själv inte att det är såå viktigt med ljudkvalitet som du verkar tycka. Det viktigaste för mig är uttrycket i musiken och uttrycket i musiken kan i sig vara filosofiskt. Dock handlar inte detta om ljudkvaliteten i sig.
Kan också tycka att vissa saker är bättre med sämre ljudkvalité. Det är fett med lite lowfile ibland, även fast jag annars försöker hålla en ganska hög hifi standard.
På vilket sätt skulle en bättre ljudkvalitet bidra till en filsofisk betraktelse?
En sak till: Är du Lokkoian?
Kan också tycka att vissa saker är bättre med sämre ljudkvalité. Det är fett med lite lowfile ibland, även fast jag annars försöker hålla en ganska hög hifi standard.
På vilket sätt skulle en bättre ljudkvalitet bidra till en filsofisk betraktelse?
En sak till: Är du Lokkoian?
Ja allt handlar om den medvetnas livskvalite bra livskvalite innebär att alla sinnena är i fulla bruk och stimuleras ofta
Rent oreflekterat tycks det här implicera att människor som är t ex döva eller blinda skulle ha sämre livskvalitet än oss vanliga dödliga människor, något som väl inte är helt okontroversiellt. Förutsatt att man kan tala om bättre eller sämre livskvalitet, något som i sig är helt uppåt väggarna.
Hej
Hej
Nej jag är inte lokkoian.
Det är kanske i vissa låtar där musikerna utrycker sig i dynamik som i klassisk musik och där även budskapet just finns i denna ex: Dramatiska partier spelas högt med snabb transient och lungna lågt med olika instrument där känslan av instrumentets karaktär beskriver det filosofiska i låten och stämningen därför i vissa låtar skall inte vara ett färgat ljud som förstör instrumentets karaktär.
Men jag är helt med dig när du säger att även lågkvalitetsljud kan leverera bra budskap ex: att musikerna vill ha det så för att vissa saker skall framträda mer en andra.
Det är kanske i vissa låtar där musikerna utrycker sig i dynamik som i klassisk musik och där även budskapet just finns i denna ex: Dramatiska partier spelas högt med snabb transient och lungna lågt med olika instrument där känslan av instrumentets karaktär beskriver det filosofiska i låten och stämningen därför i vissa låtar skall inte vara ett färgat ljud som förstör instrumentets karaktär.
Men jag är helt med dig när du säger att även lågkvalitetsljud kan leverera bra budskap ex: att musikerna vill ha det så för att vissa saker skall framträda mer en andra.
"Rent oreflekterat tycks det här implicera att människor som är t ex döva eller blinda skulle ha sämre livskvalitet än oss vanliga dödliga människor, något som väl inte är helt okontroversiellt. Förutsatt att man kan tala om bättre eller sämre livskvalitet, något som i sig är helt uppåt väggarna."
Givetvis finns det personer som är döva men som har en fullt bra livskvalitet förutom att dom inte kan kommunicera som vanligt folk eller njuta av ljuv musik.
Jag brukar själv säga att det man igentligen söker är beröring och kärlek och då spelar det ingen roll om man e döv fast det är ju aldrig fel att höra sin käraste viska i ens öron att den älskar en.
Givetvis finns det personer som är döva men som har en fullt bra livskvalitet förutom att dom inte kan kommunicera som vanligt folk eller njuta av ljuv musik.
Jag brukar själv säga att det man igentligen söker är beröring och kärlek och då spelar det ingen roll om man e döv fast det är ju aldrig fel att höra sin käraste viska i ens öron att den älskar en.
"Filosofi. Namnet kommer från grekiskans philos = kärlek och sophia = kunskap och betyder alltså kärlek till kunskap."
kärlek till kunskaper om en bra ljudkvalitet och musikalitet?
Källa: www.wikipedia.com
kärlek till kunskaper om en bra ljudkvalitet och musikalitet?
Källa: www.wikipedia.com
Återgå till "Tankar och känslor"