Algotezza

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Algotezza

Inläggav Algotezza » 14 mar 2026 14:14

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Tyvärr gick operationen inte bra. Bråcket gick upp igen. Är hemma för tillfället. Ny operation tidigast på måndag. Då i Malmö. Men jag håller humöret uppe och deppar inte ihop. Det är som det är. Det blir inte alltid som man vill. Jag är nog lite åt stoikerhållet.

Jag var tvungen att läsa på och jo det skall gå att göra något åt ett recidiv, kirurgen lägger in ett syntetiskt nät för att förstärka den försvagade bukväggen. Jag förmodar dock att de redan har gjort så. Vid återfall väljer kirurgen en metod som inte användes förra gången, säger Google AI. Om man opererats med öppen teknik först, används oftast titthålsteknik vid ett återfall för att kunna lägga nätet i ett annat skikt och undvika ärrvävnad. Ursäkta, kanske är sådana här funderingar helt tokiga. Jag blev fundersam och hoppas naturligtvis att kirurgen har en plan B som fungerar. God bättring.

Nätet de lade in via titthålsoperation höll inte. Vi får se hur det blir den här gången. Tredje gången gillt...
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 14 mar 2026 14:19

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Tyvärr gick operationen inte bra. Bråcket gick upp igen. Är hemma för tillfället. Ny operation tidigast på måndag. Då i Malmö. Men jag håller humöret uppe och deppar inte ihop. Det är som det är. Det blir inte alltid som man vill. Jag är nog lite åt stoikerhållet.

Jag var tvungen att läsa på och jo det skall gå att göra något åt ett recidiv, kirurgen lägger in ett syntetiskt nät för att förstärka den försvagade bukväggen. Jag förmodar dock att de redan har gjort så. Vid återfall väljer kirurgen en metod som inte användes förra gången, säger Google AI. Om man opererats med öppen teknik först, används oftast titthålsteknik vid ett återfall för att kunna lägga nätet i ett annat skikt och undvika ärrvävnad. Ursäkta, kanske är sådana här funderingar helt tokiga. Jag blev fundersam och hoppas naturligtvis att kirurgen har en plan B som fungerar. God bättring.

Nätet de lade in via titthålsoperation höll inte. Vi får se hur det blir den här gången. Tredje gången gillt...

Du får skaffa en rymddräkt med övertryck :idea: Jag har antydan till navelbråck så jag kanske skulle behöva en själv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 mar 2026 14:24

xion skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jag var tvungen att läsa på och jo det skall gå att göra något åt ett recidiv, kirurgen lägger in ett syntetiskt nät för att förstärka den försvagade bukväggen. Jag förmodar dock att de redan har gjort så. Vid återfall väljer kirurgen en metod som inte användes förra gången, säger Google AI. Om man opererats med öppen teknik först, används oftast titthålsteknik vid ett återfall för att kunna lägga nätet i ett annat skikt och undvika ärrvävnad. Ursäkta, kanske är sådana här funderingar helt tokiga. Jag blev fundersam och hoppas naturligtvis att kirurgen har en plan B som fungerar. God bättring.

Du får skaffa en rymddräkt med övertryck :idea: Jag har antydan till navelbråck så jag kanske skulle behöva en själv.

Jag skaffade ett bråckbälte/bråckförband men det hjälpte inte så mycket.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 mar 2026 22:08

Opererad för ljumskbråck för tredje gången allt ser bra ut. Operationen tog 4 timmar.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 mar 2026 22:27

Algotezza skrev:Opererad för ljumskbråck för tredje gången allt ser bra ut. Operationen tog 4 timmar.

Jobbigt, nu får du ta det litet varligt. Hoppas allt går bra nu. Skall du även tala med en dietist, minska det inre trycket något? Undvik studsmattor! :)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 20 mar 2026 07:23

Algotezza skrev:Opererad för ljumskbråck för tredje gången allt ser bra ut. Operationen tog 4 timmar.

Hur lång rehab?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 mar 2026 08:29

Pilatus skrev:

Jobbigt, nu får du ta det litet varligt. Hoppas allt går bra nu. Skall du även tala med en dietist, minska det inre trycket något? Undvik studsmattor! :)

Ja, jag får ta "det lilla lugna". Ingen dietist inkopplad än så länge.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 mar 2026 17:58

Åter hemma, denna gång från min tredje och förhoppningsvis sista ljumskbråcksoperation.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 mar 2026 00:27

Algotezza skrev:Åter hemma, denna gång från min tredje och förhoppningsvis sista ljumskbråcksoperation.

Hur är mobiliteten?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 mar 2026 10:41

Anders skrev:
Algotezza skrev:Åter hemma, denna gång från min tredje och förhoppningsvis sista ljumskbråcksoperation.

Hur är mobiliteten?

Jag går ganska långsamt och med böjd rygg. Denna gång genomfördes operationen både via titthål och ett snitt. Det stramar lite på operationsområdet.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 22 mar 2026 10:56

Algotezza skrev:
Anders skrev:

Hur är mobiliteten?

Jag går ganska långsamt och med böjd rygg. Denna gång genomfördes operationen både via titthål och ett snitt. Det stramar lite på operationsområdet.

Jag har också genomgått den typen av operation..

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 mar 2026 12:49

Anders skrev:

Hur lång rehab?

Tänker vara tillbaka på mitt distanslärarjobb på onsdag.

Hur lång tid det tar att bli helt återställd vet jag inte. Dröjer nog ett tag innan hag jag kan cykla igen.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 mar 2026 12:50

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Hur är mobiliteten?

Då vet du hur det kan kännas.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 22 mar 2026 13:23

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Jag krävde faktiskt att de skulle söva mig vid operationen, kanske lite överdrivet. Men det är längesedan. Har inte haft några direkta problem sedan.
Det måste ändå kännas skönt för dig att kunna återgå till att hålla en lektion..
Stoicism eller att uthärda strategiskt är viktigt, att inte bara falla för minsta impuls..

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 mar 2026 16:41

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag har också genomgått den typen av operation..

Jag krävde faktiskt att de skulle söva mig vid operationen, kanske lite överdrivet. Men det är längesedan. Har inte haft några direkta problem sedan.
Det måste ändå kännas skönt för dig att kunna återgå till att hålla en lektion..
Stoicism eller att uthärda strategiskt är viktigt, att inte bara falla för minsta impuls..

Jag blev sövd alla tre gånger jag gått igenom denna operation.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"