Livsplaner

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 03 apr 2007 00:12

hovnarr skrev:Tror du att jag finner något egenvärde i att kritisera dig? Jaha. Det var i alla fall inte min avsikt. Då skulle du se när jag verkligen är kritisk.

Nej, min fråga var alldeles uppriktig och välvillig. Du nämnde i en annan tråd att du läste Dalai Lamas "Lycka" (bra bok för övrigt). Och av ditt inlägg ovan förstår man vad som är din strategi för att nå lyckan, nämligen att prioritera livskvalite.

Men vad är egentligen skillnaden mellan lycka och livskvalite - är det inte två ord för samma målsättning? Jag kan tänka mig att om man frågar folk rent allmänt så kommer de flesta att svara att lycka eller livskvalite är viktigt för dem. Färre kommer dock att tycka att de är lyckliga eller har livskvalitet.

Skillnaderna mellan folk ligger alltså inte i detta överordnade mål, utan snarare i strategierna. Vissa super, andra försöker få social status (alltså impa på andra), andra försöker nöja sig med vardagens små glädjeämnen osv. Man har olika recept utifrån respektive förutsättningar.

Så mitt svar på ditt förra inlägg var snarare tänkt som en fråga, genom vilken jag önskade att du skulle berätta mer om hur du tänker kring lycka och livskvalitet. Vad är livskvalitet för just dig? Vad är ditt recept för lycka?

-narr-

P.S. Ja, och välkommen hit förresten. Skriv en rad på Mötesplatsen om du har lust att presentera dig själv närmare. D.S.

Okej kanske överreagerade så men jag letade faktiskt efter ett forum där det kanske fanns lite mer vettiga folk eller kanske man ska säga liksiniga folk som gillar att diskutera djupare frågor och det första man möter är det som man brukar möta massa folk som ska i och sarja för att sarja utan anledning. Förresten hatar jag inte sådant folk men de är väldigt irriterande.

Du har läst boken kul. Jag har inte hunnit läsa färdig den efter som jag måste läsa en massa andra böcker tills lovet är slut. Jo det är väl ungefär samma sak jag tänker att livskvalite är saker som gör en lycklig kanske har fel. Jag tycker jag är ganska lycklig det enda jag önskar var att färre saker skulle drabba mig och min sambo eftersom vi haft många svårigheter utifrån att bråka med.

Livskvalite för mig är nog att njuta av den tid man har och göra roliga saker utan att det behöver vara avancerat. Uppskatta det lilla. Roliga saker är saker man kan tänka tillbaka på och känna bra vibbar av och fyllas av glädje av. Även att ha djupa samtal med människor eller att bara göra folk glada. Det bästa som finns är att lyssna på andra människors erfarenheter och försöka förstå dem.

Jag blir också lycklig av att jag uppskattar det jag har som att jag är frisk,   duktig på massa saker, min underbara sambo och sådant. Jag vill leva enkelt och vet att jag inte skulle bli lyckligare om jag hade en 32 tums plasma tv eller massa andra saker.

Svårt att beskriva men jag tror jag fick med de jag ville ha skrivet. :) Tack för välkommnandet. Kanske skriver något på mötesplatsen men det blir inte idag.
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace

Fication
Kontakt:

Re: Livsplaner

Inläggav Fication » 03 apr 2007 15:13

oorleck skrev:Hej!

Vad är Dina livsplaner (om du nu har några).. och Varför vill du uppnå dessa planer?

kanske slänger in mina senare, om jag vågar.

Bara ett par svar på första frågan och inga på andra frågan, trots att det är oerhört viktiga och bra frågor. Och jag tycker att den andra frågan är betydligt viktigare än den första. Vad vi väljer att göra med våra liv är inte superviktigt, varför vi väljer att göra det vi väljer är desto viktigare.

Mina huvudsakliga varför:
För att utvecklas (istället för att sitta och titta på Champions League-fotboll, vilket jag tröttnat på).
För att det är kul med utmaningar och mål.
För att det verkar vara skojigt och intressant.

Observera dock att man inte måste utvecklas av att sätta mål, samt att det går att utvecklas utan att sätta mål. :-)

Vill du ge någon hint om någon av dina livsplaner? De kanske inte är mogna att uttryckas explicit än, men kanske att vädras litegrann...

Användarvisningsbild
andersholmstrom
Kontakt:

Inläggav andersholmstrom » 03 apr 2007 21:52

Det är en svår fråga.

Jag brukar beskriva mig själv som otroligt mållös och mina vänner brukar hålla med. Jag läser just nu filosofi på B-nivå (Lunds Universitet, represent!) och kanske kommer fortsätta med det bara för att.

Mina lite större mål är:

1) Träffa min själafrände, bilda familj och ge mina barn en lika fin uppfostran som mina älskade föräldrar har gett mig. Jag kan inte se något större mål i hela världen.

2) Förändra världen till det bättre, utöver att sätta uppfostra mina ban till fina och underbara människor.

Användarvisningsbild
Zi

Inläggav Zi » 04 apr 2007 14:51

Jag ska starta och driva en suveran stat.
Jag ska bli kand nog for att fa en egen artikel pa wikipedia.org .
Jag ska producera och medverka i en porrfilm. (Det har hander nog under denna vec$ka \:D/  )
Jag ska skriva en bok.

Men varderingar forandras hela tiden sa det ar svart att fa nagot gjort. Jag klarar inte av projekt som pagar langre an "Big Brother" (vilket foresten skulle vara kul att delta i).

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 07 apr 2007 11:21

:shock:

Användarvisningsbild
andersholmstrom
Kontakt:

Inläggav andersholmstrom » 07 apr 2007 19:40

Zi: pix plz

Angelina

Inläggav Angelina » 07 apr 2007 20:12

Wikipedia är lätt fixat, man kan lägga till info om det saknas.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 08 apr 2007 14:41

bumbimys skrev:
Livskvalite för mig är nog att njuta av den tid man har och göra roliga saker utan att det behöver vara avancerat. Uppskatta det lilla. Roliga saker är saker man kan tänka tillbaka på och känna bra vibbar av och fyllas av glädje av. Även att ha djupa samtal med människor eller att bara göra folk glada. Det bästa som finns är att lyssna på andra människors erfarenheter och försöka förstå dem.

Jag blir också lycklig av att jag uppskattar det jag har som att jag är frisk,   duktig på massa saker, min underbara sambo och sådant. Jag vill leva enkelt och vet att jag inte skulle bli lyckligare om jag hade en 32 tums plasma tv eller massa andra saker.

Jag tycker du verkligen sätter fingret på vad lycka är för mig också.

/Skyline

Ljüng

Inläggav Ljüng » 12 apr 2007 19:43

2 olika Scenarion:

a) Jag lyckas slänga ihop novellen jag suttit med i ett år, och med lite tur så lyckas jag manipulera något bokförlag till att publicera den.
Därefter samlar jag ihop mina slantar, och flyttar till någon stillsam by i Japan, där jag plockar ris, röker opium och kommer bort från den kommersiella, materialiserade cancer till värld vi lever i.
För att komma bort från den kommersiella värld jag avskyr, måste jag alltså bli en del av den.

b) Novellen går åt helvete. Mina sömnproblem blir värre. Jag får inget jobb. Mina föräldrar kastar ut mig, och jag börjar missbruka amfetamin.
Hög på tjack försöker jag råna en bank men skjuter mig själv av misstag i foten, och åker in på kåken. Jag får dela cell med någon gigantisk typ som har en förkärlek till härliga pojkstjärtar, och får jag uppleva fysiska smärtor bortom denna värld. I ett sista desperat försök att lyckas med NÅGOT, försöker jag hänga mig själv i mina lakan, men lakanet är tillverkat av slavarbetare i Thailand, och kvaliten är undermålig. Så lakanet brister och jag spräcker skallen mot britskanten.
När jag vaknar upp har dom slängt in mig i en madrasserad cell, där jag sakta förtärs av mitt eget sinne, och till slut återstår bara ett tomt, dreglande, skitande, ätande skal.

Så. Där har du det. Svart och vitt, ingen gråskala emellan.  8)
Visst skulle jag kunna ta ett vanligt jobb om novellen skiter sig, men det är alltför ordinärt.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 12 apr 2007 23:07

Ljüng skrev:2 olika Scenarion:

Så. Där har du det. Svart och vitt, ingen gråskala emellan.  8)
Visst skulle jag kunna ta ett vanligt jobb om novellen skiter sig, men det är alltför ordinärt.

Haha, du har humor grabben..  :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 apr 2007 01:25

Visa hur mänskligheten och inte bara människan kan nå emancipation och egenvärdigt liv. Upplösa dom förtryckande strukturer som gör att människor fortsätter strukturera samhället i samma anda. Psykologisk revolution!!!!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Bifrost
Kontakt:

Inläggav Bifrost » 18 apr 2007 00:44

Jag räknade aldrig med att leva speciellt länge, speciellt inte till min (vad fan är jag nu?) 19:e födelsedag, så någon plan har jag väl inte direkt. Mest sitter jag väl och hoppas på att den där mytomspunna kärleken skall komma och slå mig i ansiktet, eller det där andra, 'syftet', som en del hittar. Jag har dock mina tvivel och misstänker att jag hamnar i ett dike om några år, död på ett eller annat vis.

Fram tills dess blir det väl filosofiska 'studier' på universitet, i något fåfängt försök att hitta något värt att leva för. Ju mer jag läser och ju mer jag tentar av svalnar dock min förhoppning om att någon annan kommit på något som jag missat. Det är fan mest trams alltihopa. Jävla skit.

Edit: Äh nu ljuger jag ju, upptäcker jag. Jag har faktiskt kortsiktiga mål, i stil med att läsa en kurs praktiskt filosofi till hösten, och hålla mig flytande (ekonomiskt vill säga) under sommaren (åh hur härligt vore det inte om någon ville anställa min erfarenhetslösa lekamen).
La Danse Macabre

Användarvisningsbild
Bifrost
Kontakt:

Hitler

Inläggav Bifrost » 18 apr 2007 01:31

Det verkar för övrigt jävligt tacksamt att analysera schablonbilder av ’Hitler’. Ingen av er har en jävla aning om vem har var som person, minst jag. Men nära till hands vore det åtminstone för mig att anta att han var som vilken annan person som helst, värdig kärlek och ömhet. Att demonisera eller förminska honom som person är ett symptom av vad som gör världen så jävla skitigt värdelöst till att börja med. Skäms.

Hans handlingar, och resultaten av dessa, är däremot av ett annat slag, och förtjänt av all världens fördömande. Förstå mig rätt (eller missförstå mig fel), jag försvarar på intet vis hans val. Däremot vänder jag mig stark emot trenden/tendensen att reducera människan som gick under namnet Adolf [mellannamn?] Hitler till en schablon/karikatyr av en människa, ett objekt eller symbol...

Edit: tog bort två ord.
La Danse Macabre

Angelina

Inläggav Angelina » 18 apr 2007 04:01

Hitler skickar sina varmaste hälsningar till dig, äntligen någon som förstår.

Användarvisningsbild
Bifrost
Kontakt:

Inläggav Bifrost » 18 apr 2007 09:36

Förstår vadå?
La Danse Macabre

Återgå till "Tankar och känslor"