PopJimmy skrev:Okej, om vi antar detta som en utgångspunkt, vad blir då det mest "önskvärda" sätten/sättet att förhålla sig till makt enligt dig?Avantgardet skrev:Makten förgiftar alla upplevelser.
Kropotkins devis, typ: "det enda jag begär är att ni skjuter mig om jag sätter mig över er", och på samma sätt att aldrig tillåta någon sätta sig på en (men, som sagt, de får gärna sätta-på en - en helt annan femma). Helt enkelt förneka den, eller snarare att aldrig gå med på den.
PopJimmy skrev:Vad bottnar behovet av makten ur?
Jag talar inte om maktbehovet utan om makt - som konstitutionsdel i den sociala verkligheten, de sociala institutionerna. Det ligger implicit i samhällsstrukturerna. Läkare-patient. Lärare-elev. osv. Själv diagnosticerar jag mina läkare och undervisar mina lärare, samtidigt som de gör detsamma fast omvänt. Ontologiskt är det en dialektik, men i den "skenverklighet" som utgör den sociala verkligeheten så framgår det inte alltid.
PopJimmy skrev:I vilka situationer ligger maktbehovet under och ruvar? I alla? Nej det tror jag verkligen inte. Tror du det? Nej jag tror det finns situationer då man vågar släppa något fritt och låta det utvecklas genom att interagera med "sunda" miljöer. Eller hur ser du på makten? Genomsyrar behovet av makt i grund och botten allt annat? (för mig är det inte så)
På ett personligt plan så förnekar jag "makt". Annat än makt som den rörelse som avslutar och fullbordar viljan då - som i bemäktigandet. På det personliga planet handlar det för mig endast om att koordinera viljor i ett gemensamt utrymme, och rättvisa är ledordet. Något "behov av makt" tror jag inte, annat än som social konstruktion vars beständighet ligger i den där djävla trögheten som utgör det kulturella arvet.