Att bjuda eller inte bjuda på sig själv

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 okt 2006 14:24

Samtidigt leder det väl egentligen ingen vart förutom att jag känner mig elakt förfriskad när jag gör något "dumt" tillbaka, snarare lär alla i gruppen vända sig mer mot mig.

Tror du det? Det tror inte jag. Problemet här är att din "antagonist" inte ser något problem, medan du gör det. Du lyckas inte förklara för honom att du har rätt att bestämma över din privata sfär - att du bestämmer om du känner för att bli förnedrad eller inte. Går poängen inte hem muntligen får man göra som Piff och Puff på julafton: "Visa istället!" Genom att du gör honom uppmärksam på hur han känner sig när han inte har kontroll över situationen, får du honom att inse hur andra känner sig i samma läge. Det är mycket värt. Sen kan han ju göra vad han vill med den informationen. Upplyst gå vidare, hämnas eller något annat. Det kan inte du råda över ensam, men du kan göra allt som står i din makt för att få honom att förstå.

Nu har ju det tillfället gått förbi. Nu är det ju som det är, och du får en ny chans att göra det bästa av den nya situationen istället. Du kan inte ändra hur andra hanterar en situation, men du kan ändra hur du hanterar den. Människor är på många sätt robotar. Trycker du här så händer det här, och så vidare. Den knapp du tryckte på hade ingen effekt, eller inte önskad effekt. Hur ska du trycka nästa gång? Om det är samma sorts robot, menar jag.

Jag får ju som tur är byta grupp efter jul och det ska bli skönt.

Det förstår jag, men låt inte denna erfarenhet vara förgäves. Omogna människor kan fostras till mognad lika väl som de som redan nått en högre mognadsgrad, men det kräver att man använder och behärskar de instrument som de kan förstå och ta till sig. Hur var det kocken sa i filmen "Kocken"... "Intelligenta människor manipulerar man till lydnad, idioter slår man". Inte en människosyn jag gärna skriver under på, men det illustrerar poängen.

-narr-

Återgå till "Tankar och känslor"