Tyst minut

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Tractatus

Inläggav Tractatus » 24 mar 2005 23:51

Jag har en annan åsikt om varför vi inte håller en tyst minut för barnen i irak, de döda i somalia efter amerikas attacker och de hundratusen döda i afghanistan efter amerikas krig för frihet.

Vem bestämmer att en tyst minut skall hållas? Det bestäms uppifrån, media är en av aktörerna. Vi lever i en amerikaniserad värld- amerikanskt imperium-där medierna i mångt och mycket och mer eller mindre har en USA-vänlig ton, då den amerikanska livvstilen med allt vad det för med sig, mer eller mindre har penetrerat vårt (media) sätt att se på saker och ting.

Därav förekommmer det oftare tysta minuter när "vi" västvärlden drabbas än "de" östvärlden. Jag kan inte tänka mej att det är pga av avstånd eller andra dylika faktorer. Tsunamikatastrofen, var givetvis så pass omfattande att en tyst minut knappast går att undvika, dessutom påverkade den på många sätt, västvärlden, i förlust av människor och tilldelad hjälp.

Jag är rädd för att det handlar om att "de" ,exempelvis barnen i irak, afghanisan och somalia, anses vara mindra värd än "vi" WTC offren, barnen i ryssland mm..

Tatjana

Inläggav Tatjana » 25 mar 2005 00:15

Det märkliga är att det numera kallas världsomspännande terrorism. (kom alla mina lamm jag skall skydda er)
Jag funderade på varför Busch kallade flygplanen som flög in i WTC för terrorist aktioner. Hade det varit Kineser som gjort det hade det troligtvis kallats för. KINA ANFALLER USA!! Men USA har för många "lösa trådar" med de oljerika länderna för att kunna anklaga ett helt land för att anfalla och det läggs istället på en grupp "outsiders" en terrorist aktion.
Politiken USA bedriver gör mig mäkta förbannad, läste att moderata ungdomsförbundet ville försöka likna Condoleza Rices utrikespolitik.
HJÄLP!!!

Fn stoppade sina sanktioner för många år sedan för att inte verka som partisk. Undrar vad USA betalar i avgift, Oljebolag i USA?, Pipelines genom Irak? Elektorsröster? Sadam? Demokrati? Nu fattar jag ingenting.
Barnen!! Varför skadar vi vår egen framtid??
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Återgå till "Tankar och känslor"