Brukar du onanera av tristess?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

tråk-onanerar du?

ja, ofta
2
13%
ja, ibland
8
50%
det har hänt vid något enstaka tillfälle
1
6%
nej
5
31%
jag onanerar aldrig
0
Inga röster

Antal röster: 16

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2008 16:30

suchanother skrev:Härliga förälskelsen!

*gnuggar näsa med such* Du vet väl vilken tur det är för dig att jag finns här? Dels roar jag dig och dels kan jag säga till dig om du blir alltför otrevlig mot någon. Du lyssnar ju på Madame Skogsälvan, eller hur?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 22 feb 2008 16:32

Vad kul, Makterna, att du intresserar dig för mitt självsex. Jag vet inte varför jag skulle bejaka en aktivitet som jag finner tråkig i sig, och meningslös (sånär som detta att påminna mig själv om att jag är en mänsklig varelse och inget andligt väsen uteslutande). Vet inte varför du läser in skam i min relation till självsex. Hämmad har jag inte vett att vara, och aldrig har jag behövt alkoholen till att släppa på tyglarna. Faktum är dock att jag sällan är med på noterna när mina händer går lös på min egen kropp, och det kan jag inte neka till, jag tänder helt enkelt inte på att en intim situation med mig själv (eller med en TV, dator, eller tidning). Har lekt av mig i min ungdom, på de flesta plan, är nöjd med sakernas tillstånd.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 feb 2008 16:33

Vete fan hur jag ska tolka detta. (Menat till Skogis)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2008 16:36

Att jag finns här för dig, such :)

Makterna

Inläggav Makterna » 22 feb 2008 16:43

Skogsälvan skrev:Nej, för mig innebär det en otrevlig eftersmak av tomhet.

Är det för att vi fått lära oss i skolan att speciellt sex är något som ska ske mellan två personer, och om man då inte har en sådan fast partner så gör idéalet att man får ångest över detta?
Om man nu är ofrivilligt singel, får man isåfall inte ångest över detta även när man ska äta, lägga sig, titta på TV eller vadsomhelst?
Sex kan bli hur bra som helst om man har en sexig partner, men trots detta borde väl även ensamsex vara något bra?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 feb 2008 16:43

Tack Skogsälvan.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 feb 2008 16:48

Lite närhet skulle inte skada.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 feb 2008 16:50

Lite ombyte av tankar

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 feb 2008 16:51

No pressing Skogis.

Makterna

Inläggav Makterna » 22 feb 2008 16:51

Avantgardet skrev:Vad kul, Makterna, att du intresserar dig för mitt självsex. Jag vet inte varför jag skulle bejaka en aktivitet som jag finner tråkig i sig,

När du säger att ensamsex är tråkigt, menar du då i betydelsen "långtråkigt", "monotont", "händelselöst"? Om du så lätt blir uttråkad, varför inte läsa en tidning under tiden. Förslagsvis en tidning som gör att den erotiska upphetsningen ökar.

och meningslös (sånär som detta att påminna mig själv om att jag är en mänsklig varelse och inget andligt väsen uteslutande).

"Meningslös"? Visst kan det vara bra att ibland fundera över meningen med allting, men måste du även göra det när du runkar, kan du inte bara luta dig tillbaka och försöka njuta åtminstone en liten stund? Kan inte njutning vara meningsfullt?

Faktum är dock att jag sällan är med på noterna när mina händer går lös på min egen kropp, och det kan jag inte neka till, jag tänder helt enkelt inte på att en intim situation med mig själv (eller med en TV, dator, eller tidning).

Okej, om du finner nåt direkt avtändande i att det är du själv som förleder dig in i orgasm, så kanske du ska avstå från onani. (Du kan dock fundera över varför du känner så. Är du påverkad av nåt idéal som säger att sex ska man inte ha själv, utan bara vara två om, helst då två som älskar varann. Såna attityder kan förändras, inte i en handvändning men på halvlångt perspektiv. Om du intalar dig att det inte är nåt "fult" eller "sjukt" med att onanera, så kanske din inställning ändras. Onani är ju praktiskt att ta till ibland, inte ens en pimp som jag har alltid en tjej vid min sida.

Har lekt av mig i min ungdom, på de flesta plan, är nöjd med sakernas tillstånd.

Okej, men varför vara bara nöjd. "Sluta aldrig förbättra" är min paroll.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 22 feb 2008 17:04

Kort sagt så njuter jag mer av att röka en braja, eller läsa en bok, eller spela gitarr, eller av att äta, vilket som - allihopa är de mer njutningsfulla än onanin. Du, i egenskap av liberal, borde väl kunna dra dig till minnes J. S. Mills ord om vad som är, i hans mening, en stimulerande aktivitet - den som engagerar både kropp och själ. Givetvis måste här inflikas att det kan finnas ett samband med den medicinering jag går på (SSRI) som har som biverkning att det är svårare att erhålla orgasm. Om ansträngningen känns för stor, i vanliga fall, för den lilla njutning man erhåller så är det än värre på den typen av medicinering. Jag förstår inte detta överdrivna fokus på sex, som att man skulle vara avvikande - ja, att det nästan skulle vara ett slags perversion - att inte slita lemmen svullen, dagarna i ända. När en sexuell atmossfär belägrar mig - vilket, som sagt, aldrig händer i min ensamhet, annat än någon enstaka gång i sömnen, eller när jag tvingar mig själv - så är jag givetvis tacksam för det - som i relation med en kvinna vars väsen jag attraheras av. För mig handlar sex mycket om transcendens - eller en skenbar sådan -, om ett uppgående i något med någon annan. På samma sätt som det är milsvid skillnad på att jamma ihop med någon annan eller att sitta och mekaniskt plinka på ett instrument i sin ensamhet. Att göra något tillsammans är för mig det njutningsfulla i sex, inte en spasmisk ryckning i kuken.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 feb 2008 17:17

Makterna skrev:
Skogsälvan skrev:Nej, för mig innebär det en otrevlig eftersmak av tomhet.

Är det för att vi fått lära oss i skolan att speciellt sex är något som ska ske mellan två personer, och om man då inte har en sådan fast partner så gör idéalet att man får ångest över detta?
Om man nu är ofrivilligt singel, får man isåfall inte ångest över detta även när man ska äta, lägga sig, titta på TV eller vadsomhelst?
Sex kan bli hur bra som helst om man har en sexig partner, men trots detta borde väl även ensamsex vara något bra?

Jag kan bara tala för mig själv. Jag har inget emot onani. Däremot smeker jag inte mig själv av/ i ren tristess.

Makterna

Inläggav Makterna » 22 feb 2008 17:24

Avantgardet skrev:Kort sagt så njuter jag mer av att röka en braja, eller läsa en bok, eller spela gitarr, eller av att äta, vilket som - allihopa är de mer njutningsfulla än onanin.

Alla människor olika, men människan är född med en sexualdrift. Det är vanligare att folk filosoferar sig in på komplicerade ismer (den vanligaste är feminism) och glömmer vem de egentligen är (i maggropen) och sin sexualdrift, vilket såklart slutar i depression - än att sexualdriften faktiskt saknas eller är svag. Det var därför jag frågade.

Du, i egenskap av liberal, borde väl kunna dra dig till minnes J. S. Mills ord

Jag beskriver mig som politisk liberal, inte dogmatisk liberal, filosofisk liberal eller livsstilsliberal. Jag har därför varken läst Mills eller memorerat några citat. Min politik har jag kommit fram till själv, och det var först senare jag fick reda på att den kallades nyliberalism.

om vad som är, i hans mening, en stimulerande aktivitet - den som engagerar både kropp och själ.

Fast man kan väl inte vända på det resonemanget, och säga att varje aktivitet måste stimulera bådadera, för att kunna vara försvarbara.

Givetvis måste här inflikas att det kan finnas ett samband med den medicinering jag går på (SSRI) som har som biverkning att det är svårare att erhålla orgasm.

Ja, de flesta som använder SSRI får ju lägre sexualdrift, så det skulle ju förklara saken.

Om ansträngningen känns för stor, i vanliga fall, för den lilla njutning man erhåller så är det än värre på den typen av medicinering. Jag förstår inte detta överdrivna fokus på sex, som att man skulle vara avvikande - ja, att det nästan skulle vara ett slags perversion - att inte slita lemmen svullen, dagarna i ända.

Nja, sådär är det väl ingen som har sagt. Vad gäller avvikande så är alla avvikande - det vore mer "sjukt" att vara normal i 100% av allting, eftersom då styrs man sannolikt inte av sin sexualdrift utan av normer, grupptryck etc, vilket inte är sunt. Att vara "pervers" är däremot i sig sunt, under förutsättning att man är det för att det är detta man tänder på i maggropen, inte om det är tvångsmässigt.

När en sexuell atmossfär belägrar mig - vilket, som sagt, aldrig händer i min ensamhet, annat än någon enstaka gång i sömnen,

Nja, att man får erektion i sömnen beror mest på att muskler slappnar av då, och inte nödvändigtvis på att man är sexuellt upphetsad (kåt). Två skilda saker alltså. Fast du kanske syftade på erotiska drömmar?

Att göra något tillsammans är för mig det njutningsfulla i sex, inte en spasmisk ryckning i kuken.

Kan man kalla det "sällskapsfetisch"? Gå på en sexfest då, där kombineras det sexuella med det sällskapliga, så kanske du får dina behov tillgodosedda.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 feb 2008 17:29

Makterna, du utgår från alla har en sexualdrift. Vad grundar du detta på?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 22 feb 2008 17:32

Vad kul att du vill hjälpa mig, Makterna, med de problem du projicerar på mig. Kanske är det lättare för en hämmad människa att tala om andras sexualitet (icke-sexualitet) än sin egen?

Återgå till "Tankar och känslor"