Nån som på fullt allvar tror att vi var på Månen 1969-1972 ?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Var vi på Månen 1969-1972?

Ja, jag litar blint på Nasa!
9
90%
Nej, givetvis inte! Nasa: Tidigast år 2028...
1
10%

Antal röster: 10

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 15 sep 2009 10:53

Alltid lika troligt att en bonnläpp från Östermåla får besök av utomjordare. De borde besöka mej istället.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 sep 2009 15:12

Är det bara jag som tror att man försäkrade sig om att ha ett bra pressmaterial inför landningen på månen?

Jag menar det är ju inte så att en fejkad bild, eller serie bilder, för den skull motsäger att man varit där. Det räcker med att man inte kan ta bilder och att gemene man är intresserad för att det skall dyka upp manipulerade bilder.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 15 sep 2009 15:36

Klart man kan ifrågasätta allt. Existerar Kina egentligen?. Har själv aldrig varit där hur vet jag säkert att allt inte är ett fejk? Hur vet jag att månlandningen ägde rum? Såg det med egna ögon och att börja ifrågasätta allt fodrar en paranoid hjärna. Varför skulle jag tvivla på allt jag ser med egna ögon?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 sep 2009 16:28

Kallekula skrev:
Avantgardet skrev:Kalle rusar förstås direkt in på plan... givetvis. Vad är grejen liksom?

För att jag tycker det är kul. Vad annars.  :)  Varken du eller jag kan ett skit om detta så vi kan surra hur mycket som helst. Är väl härligt.

Eller är det nya konspirationsteorier som du nu anammar?

Jag tänker bara att det finns fan så mycket som du och jag inte vet ett skit om, men som man för den skull inte får för sig att diskutera. Vad är det med just den här grejen liksom? Och varför tar folk den på så blodigt allvar, varför lockar den fram så mycket starka känslor?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 sep 2009 17:10

För amerikanare kan jag tänka mig lockelsen i att ta till konspirationsteorier med tanke på det ändå visat sig att den amerikanska staten har mörkat så pass mycket genom historien.

Echelon tex börjande som en konspirationsteori. Den visade sig vara sann.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Echelon_(data)

CIA och FBIs agerande i lönndom, att mörka. Inte riktigt samma sak som i Sverige med vårt förhållande till staten. Då kanske allt betraktas som påhitt från statens sida. Varför man som svensk så vigoröst ägnar sig åt konspirationsteorier kanske har att göra med att vi amerikaniseras. Vem vet.

Att kritisera stolliga ideer, konspirationsteorier, förhärligande och vurmande för kommunism (eller nykommunism) eller vad det månde vara ser jag inget fel i. Visst kan man tycka att sunt folk inte tar det på allvar och det inte har någon bäring på något reellt för människan/dagens samhället. Det må stämma, fast wtf har man inget annmat bättre för sig så.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 15 sep 2009 18:06

Kommunism är väl ändå en sak, det berör liksom saker och ting här i världen, men en kukmätartävling som gick av stapeln för fyrtio år sen?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 15 sep 2009 18:16

Avantgardet skrev:Jag tänker bara att det finns fan så mycket som du och jag inte vet ett skit om, men som man för den skull inte får för sig att diskutera. Vad är det med just den här grejen liksom? Och varför tar folk den på så blodigt allvar, varför lockar den fram så mycket starka känslor?

I och med reformationen, och framväxten av nationalstaten i Europa fanns det inte längre något utrymme för dåren.
Konspiration teoretiker är en sorts gycklare roll (rysslands heliga dårar) i samhället som framför protester mot auktoriteten på ett ofarligt sätt.

Rollen att kritisera den skattefinansierade rymdindustrin är både svårare och även farligare att ta på sig.
Sen kan man fråga sig om det är gycklaren eller kalle som är den största dåren?  :)
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 sep 2009 19:06

Avantgardet skrev:Kommunism är väl ändå en sak, det berör liksom saker och ting här i världen, men en kukmätartävling som gick av stapeln för fyrtio år sen?

Tron att den fungerar.  :)

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 sep 2009 19:11

Fromm skrev:Sen kan man fråga sig om det är gycklaren eller kalle som är den största dåren?  :)

För att jag tycker att man ska satsa resurser och utforska rymden?  Tja inte vet jag. Det ligger väl en lockelse i att just utforska. Är jag nog inte ensam om att tycka. Hade vi suttit vid stugknuten, eller grottan, och ugglat hade det inte blivit så mycket med mänskligheten.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 15 sep 2009 19:46

Kallekula skrev:
Fromm skrev:Sen kan man fråga sig om det är gycklaren eller kalle som är den största dåren?  :)

För att jag tycker att man ska satsa resurser och utforska rymden?  Tja inte vet jag. Det ligger väl en lockelse i att just utforska. Är jag nog inte ensam om att tycka. Hade vi suttit vid stugknuten, eller grottan, och ugglat hade det inte blivit så mycket med mänskligheten.

Har hört att man får ca 10 obemannade uppskjutningar till priset för 1 bemannad. Så vad kan då Herr fågelsång göra förutom att kvittra av glädje?
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 sep 2009 21:03

Säkert. Och jag kan kasta 10 stenar stenar 20 m och gör av med mindre energi än att gå 20 m. Ändå så drivs jag av en vilja att gå dessa 20 m.

Det intressanta är målen, medlen för att nå dit är väl av underordnad betydelse (så länge de är effektiva och om det har varken du eller jag en aning).

Är du lärare eller pluggar du? Isf vad pluggar du? Vad är du lärare inom?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 15 sep 2009 21:13

Helt klart är det så som Kalle säger att vi har en nyfikenhet att testa och pröva. Vad är du för en jöns Fromm?

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 16 sep 2009 07:29

Apropå USA-fientliga strömmar, åtminstonde för en upplysningsbejakare som mig, så vågar de inte visa Darwin filmen i USA, enligt nyheterna igår. Suck, och jag som åmade mig om att folk inte förstod Picasso, herregud.

Jiva

Inläggav Jiva » 27 sep 2009 02:04

Levee skrev:Kul kille dan dar bloggaren. Gillar hans ovriga inlagg dar han riktigt flaskar pa och drar ivag ut i universum. Kanns inte riktigt som om han har alla indianer i kanoten men underhallande ar han definitivt. Manlanding var det ja.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5538779.ab

Kanns lite surt for alla konspirationsnissar nu nar det faktiskt finns teleskop starka nog att ta bilder pa alla landningsplatser.
/Levee

Besvaras redan i Punkt 1....  =P~

Jiva

Inläggav Jiva » 27 sep 2009 02:08

Kallekula skrev:Såg ni temakvällen för några månader sedan i svt angående månladningen. De ägnade 1 tímme åt konspirationsteorierna och i samband med detta lyftes en person fram. Han har deikerade sig att slå hål på dessa. Övertygande. Ska se om om jag kan finna klippen.

OM nu månladningen var fejk. Varför utnyttjande inte Sovjet detta? En bättre present kunde väl de inte fått? Och Sovjet om några kunde väl se om det var fejk? Funderat på det konspirationsteoretiker.

Besvarat redan i Punkt 43...  :wink:

Återgå till "Tankar och känslor"