Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik

Re: Vad tänker du på?

Inläggav unik » 12 sep 2026 17:54

Vara förberedd.

Det är påvisat att vattenbrist är det mest kritiska vid ett första skedde under ett krig.
Två månaders vatten försörjning med ett enkelt förändrat beteendemönster, som alltid ha ett fullt upptrappat badkar.

Värme och spisplatta som kan drivas med 12 v batteri som kan laddas med solpanel.

V

Hubert

Inläggav Hubert » 12 sep 2026 18:10

Äntligen lördag!

Vega

Inläggav Vega » 12 sep 2026 18:20

Pilatus skrev:
Vega skrev:Det är inte andras pengar man delar ut. Man måste betala skatt för att systemet ska fungera. Om man har möjligheten. Man är en del av systemet.

Det man anmärkt på är att bidrag delats ut till personer, ibland i flera år, som själva aldrig betalt in en krona till det allmänna. Nog får de del av vad andra arbetat ihop och betalt in till skatt. Om det inte vore så kunde ju staten trycka upp Monopol-pengar och dela ut, det skulle säkert inte störa någon.

Det är väldigt få människor som skulle överleva utan ett system.

Vega

Inläggav Vega » 12 sep 2026 19:55

Det är ju inte den enskilde individens ansvar att behöva försvara sin existens. Att man finns till har ju andra orsaker än den egna viljan.

Vega

Inläggav Vega » 12 sep 2026 20:28

Jag tänker på att de allra flesta måste underskatta Adolf Hitlers förmåga att skapa en fullständig katastrof..

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 13 sep 2026 08:53

Vega skrev:Jag tänker på att de allra flesta måste underskatta Adolf Hitlers förmåga att skapa en fullständig katastrof..

Vad får dig att tro att de flesta underskattar det?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 sep 2026 09:59

Anders skrev:
Vega skrev:Jag tänker på att de allra flesta måste underskatta Adolf Hitlers förmåga att skapa en fullständig katastrof..

Adolf Hitlers förmåga att skapa en fullständig katastrof? De som läst Kurt Vonneguts Slaughterhouse-Five undrar inte, RAF (Storbritannien) och USAAF (USA) genomförde fyra massiva räder mellan 13 och 15 februari 1945, med ytterligare amerikanska attacker i mars och april. Knappast mindre groteskt men kanske mer förklarligt än de krigshandlingar Hitler genomförde mot Europa.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 13 sep 2026 10:02

Anders skrev:

Hitler byggde upp Tysklands krigsmaskin med omfattande propaganda och brutalt våld under drygt 10 års tid tillsammans med en handfull utvalda nyckelpersoner innan cirka 55 till 75 miljoner av Europas 275 miljoner människor av manligt kön miste livet.

Vega

Inläggav Vega » 13 sep 2026 20:00

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Jag förstår inte hur det är jämförbara omständigheter, att stiga i land vid Ellis Island år 1900, med att komma som nyanländ till Sverige. Levnadsstandarden i dagens Sverige måste vara mångfalt bättre på alla vis, även med ett enkelt jobb. Vad slags jobb väntade en person som inte kunde så mycket år 1900 i NY? Ellis Island var en snabb, industriell massmottagning med låg tröskel. Sverige 2026 är ett juridiskt, individualiserat, säkerhetsbetonat system med höga krav och lång prövning.

Det är självklart att det är annorlunda, men det är ju helt meningslöst att jämföra två identiska fall.. varför jämföra något som är identiskt? Finns ingen mening med det.. Jag tror att det var svårare att komma till usa år 1900.. Det är huvudsaken.

Man vet att två fall är identiska först när man jämfört dem.

Det är sant!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 13 sep 2026 23:01

Vega skrev:
Anders skrev:

Hitler byggde upp Tysklands krigsmaskin med omfattande propaganda och brutalt våld under drygt 10 års tid tillsammans med en handfull utvalda nyckelpersoner innan cirka 55 till 75 miljoner av Europas 275 miljoner människor av manligt kön miste livet.

Vem vet inte det?
Juli 2026

Vega

Inläggav Vega » 14 sep 2026 04:19

Anders skrev:
Vega skrev:
Anders skrev:Vad får dig att tro att de flesta underskattar det?

Vem vet inte det?

Jag tycker att det är helt osannolikt, men det kan ju vara vardag för dig.. Hitler var nog den ende i Europa som ville ha krig, antagligen så ville majoriteten av alla dessa miljoner soldater bara stanna hemma och odla sin trädgård.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 sep 2026 06:15

Alla krig startas av mäktiga män, och alla soldater i dessa krig hade helst velat stanna hemma. Dessutom är WWII en konsekvens av WWI och av storkapitalismen. I reichtagswahl 1928 hade Nazisterna under 4% av rösterna.

Palestisrael är ett undantag. Där handlar det om en folkgrupp som efter tvångsförflyttning har passat in illa överallt. Dock inte i Sverige.
Juli 2026

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 14 sep 2026 14:15

Anders fick du mitt meddelande, då du kanske kunde förslå något.
Se PM …

V

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 sep 2026 14:51

Krig startas, som jag ser det, eftersom de som startar dem tror de kan vinna något på det. Det gäller både i vardagen individer emellan och på statlig nivå.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 14 sep 2026 15:05

Algotezza skrev:Krig startas, som jag ser det, eftersom de som startar dem tror de kan vinna något på det. Det gäller både i vardagen individer emellan och på statlig nivå.

Allt sker på på någon eller någots bekostnad.
Det är ett axiom i min värld.
Men allt i universum och på vår planet är inte ett nollsummespel.

Återgå till "Tankar och känslor"