Vara eller inte vara, det är inte frågan.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 13 apr 2013 12:31

K-3ViN skrev:
Algotezza skrev:
lynx skrev:Njä, det där tycker jag, med all respekt, känns konstigt, K-3 :) Alla ungar (med undantag för t ex rullstolsbundna) i svenska skolor har väl hoppat höjdhopp på någon gymnastiklektion, för mig är det helt orimligt att kalla alla svenskar höjdhoppare.

Naturligtvist orimligt men försöker bara påpeka på att ens egen perception om någonting kan ändra det materiella MEN i en utsträckning som tillhör ens egen värld bara. Man ska således inte kalla dem för höjdhoppare men istället för de som har utövat höjdhopp. Stor skillnad men förstår din poäng Lynx.

I veckan stämde ett gäng fas treare in i en spontan hyllningssång till mig, de ärade mig,
givetvis har det hänt att folk även har gjort motsatsen och vanärat mig, jag är alltså både
vanärad och ärad, man kan ställa sig frågan vilket som väger tyngst men givetvis är det då
situationsbetingat och vissa kan ju hävda att dessa aldrig kan ge en rättvisande bild.

Människor har en stark förkärlek för att kategorisera, epitetisera, stoppa in folk i slutliga fack
som vore vi en gång för alltid ett bestämt stämplat objekt trots att vi är mångfacetterade.

Mäster BrightEye

Inläggav Mäster BrightEye » 13 apr 2013 19:43

Personen = n . Egenskapen = p . Om n äger (eller bär på) egenskapen p är n=p . Detta uttrycker dock bara en SELEKTIV KUNSKAP om n och är inte hela sanningen om personen n då n antagligen har mera än endast en egenskap , vare sig det är en god eller dålig egenskap . Ingen människa i livet har bara en egenskap .

SigurdV

Inläggav SigurdV » 13 apr 2013 23:21

Zokrates skrev:Människor har en stark förkärlek för att kategorisera, epitetisera, stoppa in folk i slutliga fack
som vore vi en gång för alltid ett bestämt stämplat objekt trots att vi är mångfacetterade.

De tycker nog kartan är bekvämare att läsa än terrängen

SigurdV

Inläggav SigurdV » 14 apr 2013 12:42

Mäster BrightEye skrev:Personen = n . Egenskapen = p . Om n äger (eller bär på) egenskapen p är n=p . Detta uttrycker dock bara en SELEKTIV KUNSKAP om n och är inte hela sanningen om personen n då n antagligen har mera än endast en egenskap , vare sig det är en god eller dålig egenskap . Ingen människa i livet har bara en egenskap .

Så använder inte jag likhetstecknet. Jag skriver i stället: "nP" (Egenskaper med stor bokstav)

Återgå till "Tankar och känslor"