Jimmy (och Zokrates): hur menar du (ni) att pedagogen skulle kunna fullgöra sin uppgift om vi inte tillät denne att själv vara övertygad om vad han eller hon lär ut? Visst håller jag med om att i denna roll så finns en implicit maktfaktor som är direkt odemokratisk, men utan övertygelsen så är det svårt att övertyga andra. Själv tycker jag humor är ett utmärkt pedagogiskt redskap, och vet inte vem som uppfostrar vem eller vem som menar sig göra detta eller inte menar sig så göra men likväl gör eller hur fan det nu kan va. När alla dragit sina slutsatser så väntar jag likväl på Svaret, det blir - enligt vad jag för tillfället kan kalkylera - inget mindre än en aldrig sinande källa av allt mellan direkta lögner till halvsanningar eller rent nonsens.
På tal om existentialister så har Simone de Beauvoir en fenomenologisk tolkning av förnuftet, och i synnerhet logiken, såsom den framstår för "Kvinnan" (Svensson hemmafru typ på 40-talet, eller nåt sånt, på ett ungefär). Det är mannens esoteriska domäner, Hans hemvist. Fallogocentrismen, you know. Man kan se en parallell till detta som är mycket angelägen för mig personligen. Det är detta med klassresa. För mig som kommer från samhällets bottenskikt så är en bildning olyckligtvis en resa
bort från de sociokulturella områden jag kommer ifrån, för andra är det däremot ett
närmande (ett sammansvetsande) till den egna gruppen. Det är ett förhållande som är värt att uppmärksamma.
På tal om förebilder (idoler) så säger jag att det är vansinnigt. Någon kan göra en bra prestation men det gör inte denne förtjänt av beröm som går utöver av vad som avgränsas till just prestationen. Vi springer omkring och berättar våra dagböcker för varandra, därför är också ad hominem relevant som jag ser på saken. Vi berättar ibland våra liv genom beskrivningar och ibland metaforiskt - som när vi till exempel diskuterar filosofi, eftersom vad vi på ett plan diskuterar när vi diskuterar dessa frågor är hur vi själva, i våra egna liv, förhåller oss till vissa texter, vissa böcker, och deras upphovsmän; med andra ord så definierar vi på detta sätt oss själva genom andra, alltså som i en metaforisk relation till den egna personen (en sinnesförnimmelse/upplevelse får stå, genom vårt värdemässiga förhållande till denna, såsom en avgränsning av självet, och de "kunskaper" som den inbillar sig äga och ackumulerat i sin person). Ursäkta abstraktionen, kommer inte för tillfället på nåt enklare sätt att uttrycka mig. Man kan härför också se dessa psykoanalyser av varandra (som denna tråd utgör till stor del) som rättfärdigade, åtminstone i en bemärkelse.
Johan Ågren skrev:Är hur som helst inte läge för livsexperiment nu...
Har förvisso inga ungar, men formuleringen var som huvudet på spiken på min egen inställning. Har man blivit gammal eller bara pensionär? Är det feghet eller ansvarstagande? Den djävligaste jag brottas med just nu är dock: "är det egoistiskt av mig att satsa på mig själv?". Den är tung.