Anledningen till avstängningar?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 05 sep 2010 15:50

Harald Davidsson skrev:Bokhandlare Fredrik skriver.... är "för hårda" ja då tenderar majoriteten av gruppmedlemmarna att försvinna för att söka sig till detta du skriver här kommer från halva ditt AI, så ifall de fattiga blir ännu fattigare så kommer de att försvinna till ett annat land eller.. kan ge några bra alternativ till FF.?????

Hej Harald!!!! Roligt att "se dig" igen!!! Har saknat dina valformulerade och intressanta inlägg!!! ;-)

Alternativet måste vägas mot i vilket tillstånd FF är i. Om det är i ett tillstånd som präglas av att det t.ex. bara skrivs sådant som jag själv upplever som en massa trams och osammanhängande trådar ja då finns det väl massor av forum som är intressantare? Det är väl bara 1 min sök på Google så hittar man dem? Om däremot FF fungerar på ett sådant sätt att man får tämligen läsbara och intressanta svar och frågeställningar i trådarna, ja då kan det nog vara svårare att hitta ett bättre alternativ. Sen beror det ju förvisso på om man enbart anser att ett alternativ till FF utgörs av ett annat forum eller om det även kan utgöras av andra aktiviteter i livet, ty om det är det sistnämnda, tja då är ju en trevlig kväll med familjen ett bättre alternativ än FF oavsett vilket tillstånd FF är i.

Välkommen tillbaka förresten!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 sep 2010 16:52

Tack Fredrik för dina positiva värderingar av mig, men jag skulle vilja se
en rangordning från en stjärna till 10 stjärnor
av de filosofiska forums som existerar,
ungefär som man värderar de tio bästa böckerna som erbjuds idag..
1. Malone dör        10 stjärnor

F.F.                       3 stjärnor

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 05 sep 2010 17:11

Harald Davidsson skrev:Tack Fredrik för dina positiva värderingar av mig, men jag skulle vilja se
en rangordning från en stjärna till 10 stjärnor
av de filosofiska forums som existerar,
ungefär som man värderar de tio bästa böckerna som erbjuds idag..
1. Malone dör        10 stjärnor

F.F.                       3 stjärnor

Ja det hade kanske varit till hjälp! Jag använder enbart detta forum (FF) så jag har ingen aning om de andra . . .

Dessa två har jag använt sporadiskt men för lite för att göra en helhetsbedömning:

http://cognito.se/default.asp

http://www.vof.se/forum/

Men för att vara dig till lags så skulle jag väl kunna kosta på mig följande:

Cognito = 5
(konstig databas, svåröverblickbar etc.)

Forum för vetenskap och folkbildning = 3
(alldeles för långsamt, dvs det tar månader innan man får en reaktion på inlägget).

FF = 8
(aktivt, intressanta ämnen, välfungerande och lättöverskådligt gränssnitt, fritt på bekostnad av en del trams etc.)

Men det är inte en helseriös bedömning utan mer ett slags överslag!

Vänligen

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 sep 2010 17:23

Fredrik

det verkar tunnsått,  tack.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 05 sep 2010 17:49

Harald Davidsson skrev:Fredrik

det verkar tunnsått,  tack.
I meningen? / Fredrik

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 sep 2010 17:59

Fredrik

Det finns inga alternativ, hur ska folk kunna välja då,
att stanna kvar eller dra iväg till ett nytt forum

ungeför som att vilja lämna stalin-ryssland på
3o-talet visserligen möjligt, men fullt av besvär

men judarna kördes för det mesta iväg, ut från staden, ut från landet,
oönskade, därför att de var för bra

men ifall någon förbjuder mig att läsa malone dör av Becket,
kan jag istället läsa Molly.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 05 sep 2010 18:03

Harald Davidsson skrev:Fredrik

Det finns inga alternativ, hur ska folk kunna välja då,
att stanna kvar eller dra iväg till ett nytt forum

men ifall någon förbjuder mig att läsa malone dör av Becket,
kan jag istället läsa Molly.
Aha! ok, sant - tunnsått ;-)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 sep 2010 18:03

Hur ser utbudet ut av filosofiska internetforum i Indien?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 sep 2010 18:06

Harald Davidsson skrev:

Det var väl som så att Stalin utnyttjade de skarpaste judarna för sina syften, minns jag inte helt fel så lät han t.o.m sin dotter gifta sig med judisk man.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 sep 2010 18:15

För 3 år sedan när jag fick lust att delge mig av mina tankar, hade jag innan dess aldrig använt forum på nätet, inte heller använt sms, mobil, eller någon annan form av digital kommunikation. Min datavana bestod i att laga datorer, samt installera operativsystem,  program, vilka jag dess värre aldrig använde.
Men 2007 skrev jag glad i hågen in "filosofiforum" i en sökruta, fick fram filosofiforum.com, reggade mig och har varit mer eller mindre aktiv sedan dess. Jag har under dessa åren gluttat på andra forum, men de flesta av dem är ju värre än hjälplösa och nästintill översållade med trams.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 sep 2010 18:48

Hur ser utbudet ut av filosofiska internetforum i Indien? skriver älvan

det filosofiska behovet  folk har tillfredsställs helt av de brahminska prästerna, ansikte till ansikte, folket i indien har ej det tvivlet på allting som västerlänningarna har, jag tror inte det finns nåt sådant internet-forum,

jag skriver dels för att träna svenskan, dels för att testa olika saker,
jag har ej fått något nytt filosofiskt gods för egen del på FF, faktiskt
var det en kille i Stockholm som gav mig web. koden.
och det var en chock redan första gången, jag upptäckt att detta forum var en boxar-ring,

men Indien saknar kontakt med darvinism, de har en andlig abstrakt
introvert verklighets-upplevelse, medan västerlandet i det stora hela totalt
saknar andlighet, men är helt överkörd av Darvinism, den starkes rätt,
den aggressives rätt osv..

Polisen här i Tamil är väldigt mjuk, de använder hjärnan, men i Sverige
är väl polis-misshandel mycket vanligt, folk har en filosofisk relation till
världen praktiskt här, så det finns inget behov av diskussioner...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 sep 2010 18:52

Zokrates

innan 2007, du hade väl nåt utlopp för dina tankar?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 sep 2010 19:16

Harald tycker du att det är ultimat med en enskild källa som i det fallet de brahminska prästerna som har förhållandevis lika uppfattningar, åsikter, tankar och värderingar? Ser du någon som helst fördel med att folk från olika vinklar möts i ett samtal?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

My favourite places

Inläggav Algotezza » 06 sep 2010 08:58

Zokrates skrev:För 3 år sedan när jag fick lust att delge mig av mina tankar, hade jag innan dess aldrig använt forum på nätet, inte heller använt sms, mobil, eller någon annan form av digital kommunikation. Min datavana bestod i att laga datorer, samt installera operativsystem,  program, vilka jag dess värre aldrig använde.
Men 2007 skrev jag glad i hågen in "filosofiforum" i en sökruta, fick fram filosofiforum.com, reggade mig och har varit mer eller mindre aktiv sedan dess. Jag har under dessa åren gluttat på andra forum, men de flesta av dem är ju värre än hjälplösa och nästintill översållade med trams.

Helt rätt. Säga vad man vill om detta forum och dess skötsel - och det kan, bör och får man ha åsikter om - men det är det mest intressanta filosofiforumet för min  del jag upptäckt hittills. Det bästa vad gäller skönlitteratur är http://www.poeter.se/ och det bästa för Martinus kosmologi är http://tredjetestamentet.se/. Bästa stället lägga upp egna  låtar på är http://www.ubetoo.com/. Bilder kan man lägga upp på många ställen, flickr, picasa... Facebook är väl det bästa allroundstället idag för internetmöten på nätet.

Detta är emellertid bara enligt mina personliga och subjektiva åsikter.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 06 sep 2010 09:50

Harald tycker du att det är ultimat med en enskild källa som i det fallet de brahminska prästerna som har förhållandevis lika uppfattningar, åsikter, tankar och värderingar? Ser du någon som helst fördel med att folk från olika vinklar möts i ett samtal? skriver Skogsälvan

Jag är alltså för bra för FF. så jag skulle på grund av denna enkla anledning inte skriva här, men jag skriver alltså utifrån en annan aspekt, jag vill t-ex- få reda på hur folk reagerar på Gud, på Religion, på känslor, på nya ideer osv..jag hoppas att FF medlemmar kan förlåta mig att jag inte för egen del är intresserad av deras åsikter och därför inte känner något personlig engagemang i dessa medlemmar, men vill ha en objektiv bild av hur läget är i världen idag, Sverige och FF är ett litet sampel, i indien är situationen helt annorlunda.

min kunskap kan ej förändra världen, för en sådan förändring kan bara komma till stånd genom att varje enskild ändrar sin VILJA.

hur ska jag kunna ändra någons vilja, därför sade Zarthustra  
att nu måste ni lämna mig,

Och jag skulle då vilja önska att din psykiater
sade detsamma till dig,

att gå nu skogsälvan och kom aldrig mer tillbaka till mig,
för det enda jag kan ge dig är beroende, underkastelse och förslavande auktoritets-tro,
så gå upp i bergen, Skogsälvan
släng medicinen i första bästa sopnedkast
och möt din ensamhet
och bli vän med  denna ensamhet
för den kommer att bli din första
egentliga befriare

Återgå till "Tankar och känslor"