den fria viljan

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Rorschach

Inläggav Rorschach » 15 apr 2011 15:44

J R Auk skrev:
Dvs är det problematiskt att båda har rätt? Det kan ju bero på något analogt till det att jag kan säga på ena sidan av trädet att: trädet har ingen bark; medan du på din sida kan säga; barken på trädet är tjock frisk och fyllig.

Det beror på vad man menar med problematiskt. Analogin med trädet är inte riktigt träffande i och med att man ej talar om samma saker, lite slappt formulerat.

J R Auk skrev:Skall vi slåss om saken när det kan vara så att vi ser samma träd men från olika perspektiv och med sanningsvärde i båda utsagor?

Inte slåss, men gärna försöka se varför den andre personen har en så underlig uppfattning. I fallet med trädet så skulle de nog komma fram till att trädet inte har tjock, frisk bark överallt och på så sätt lära sig något.

insictus

Inläggav insictus » 25 sep 2011 03:09

freddemalte skrev:
Sefket Ramovic skrev:Fredrik: Isåfall borde vi säga det till matematikerna: "Varför skriver du PI, en perfekt cirkel existerar inte i praktiken!"

För talet PI, kan aldrig skrivas ned av en människa. Det är en symbol för en perfekt cirkel.

Marko: Logiken kan inte ge oss svar på alla frågor, för den är begränsad. Den kan inte förklara för oss hur något kan finnas och inte finnas samtidigt. Däremot kan logiken förklara allting som är ändligt, alltså begränsat! Det är enbart med fantasin vi kan föreställa oss en perfekt cirkel, men vi kan aldrig rita en sådan i praktiken. Däremot existerar ändå en perfekt cirkel, i vår fantasi, men ifall du frågar logiken hur, kommer den inte kunna svara på din fråga!
Hej Sefket Ramovic

Ja, det går väl bra att säga det till en matematiker, fast jag antar att de flesta matematiker förstår det utan att jag behöver påtala det ;-)

Vänligen

Fredrik

Den perfekta cirkeln finns i naturen, vår matematik är dock begränsad. Precis som alla naturlagar redan finns där, vi behöver bara upptäcka dem, precis som Einstein gjorde med relativitetsteorin. Det är viktigt att komma ihår att inte fastna på formlerna, för om t.ex Einstein hade gjort det, så hade det aldrig blivit någon relativitetsteori, utan endast Newtons teorier. Naturen bestämmer ALLTID, vi bara försöker förstå, och ärligt talat så är det inte speciellt mycket. Allt vi kan nu, kommer i något skede att vara gammalt, varför inte redan imorgon?

Wiggo Schultz

Inläggav Wiggo Schultz » 14 dec 2011 14:54

.....angående den fria viljan kontra deterministik vill jag rekommendera att ni tar del av Patrik Lindenfors och hans föreläsning " Samarbete- livets grundprincip" ...finns på humanisterna.se...kulturbiolog-evolutionsbiolog....ett helt nytt sätt att se på oss människor...vi styrs av bakterier och virus...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 dec 2011 18:02

Wiggo Schultz skrev:.....angående den fria viljan kontra deterministik vill jag rekommendera att ni tar del av Patrik Lindenfors och hans föreläsning " Samarbete- livets grundprincip" ...finns på humanisterna.se...kulturbiolog-evolutionsbiolog....ett helt nytt sätt att se på oss människor...vi styrs av bakterier och virus...

Du fick mig att minnas en annan tråd där jag skrev om en liknande hypotes.
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 2288#92288

Återgå till "Tankar och känslor"