Jag har haft några upplevelser det senaste halvåret som gjort mig ganska säker på att den panteistiska guden existerar. Delvis handlar det om skönhet, att man (i det här fallet jag) upplever något som så vackert att man spontant kallar det Gud, men ni som har läst spinoza, Einstein och Chris Langan vet att det även finns mer rationalistiska argument för Guds existens.
I alla fall så tror jag en viktig poäng med gud är att han inte är separat från mänskligt skapade teknologier och infrastruktur. Därmed vänder jag mig emot jämställandet av gud med 'naturen'. Det finns ingen önskvärd natur som är separat från vår civilisation.
Kort om den panteistiska guden
Moderator: Moderatorgruppen
-
förstår mig själv
kort om den panteistiska guden
Om man "definerar" Gud som "allt" då blir det möjligt att förstå Gud/naturen. Då blir det mer verkligt
om gud skapade allt så skapade han sig själv,
och då finns varken början eller slut.
och då finns varken början eller slut.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Jörgen skrev:om gud skapade allt så skapade han sig själv, och då finns varken början eller slut.
Världen (universum) har funnits 13,8 miljarder år. Är Gud verkligen så gammal. Han började sin karriär i Kaanan som en liten ökengud. Han kan inte vara så gammal.
Moderator
De heliga böckerna nämnar varken kängeruer eller koalabjörnar.
Ej heller månen.
Dessa finns inte alltså inte enligt bibeln med mera.
Big bang teorin är en judisk konspiration, ty den är ej beskriven i de heliga böckerna.
Ej heller månen.
Big bang teorin är en judisk konspiration, ty den är ej beskriven i de heliga böckerna.
Nu så vill jag gärna höra att jag har en bra poång där nånstans
Jörgen skrev:De heliga böckerna nämnar varken kängeruer eller koalabjörnar.
Ej heller månen.
Du har läst på dåligt!
Moderator
-
förstår mig själv
holoteist skrev:Jag har haft några upplevelser det senaste halvåret som gjort mig ganska säker på att den panteistiska guden existerar. Delvis handlar det om skönhet, att man (i det här fallet jag) upplever något som så vackert att man spontant kallar det Gud, men ni som har läst spinoza, Einstein och Chris Langan vet att det även finns mer rationalistiska argument för Guds existens.
I alla fall så tror jag en viktig poäng med gud är att han inte är separat från mänskligt skapade teknologier och infrastruktur. Därmed vänder jag mig emot jämställandet av gud med 'naturen'. Det finns ingen önskvärd natur som är separat från vår civilisation.
Kul att du har haft upplevelser. Med den går det ju att förstå naturen bättre! Känner du rysningar eller något annat också?
Pilatus skrev:Jörgen skrev:De heliga böckerna nämnar varken kängeruer eller koalabjörnar.
Ej heller månen.
Du har läst på dåligt!
Nåväl, månen och koalabjörna är omnämnda, men kängeruerna då?
Jörgen skrev:Pilatus skrev:Jörgen skrev:De heliga böckerna nämnar varken kängeruer eller koalabjörnar.
Ej heller månen.
Du har läst på dåligt!
Nåväl, månen och koalabjörna är omnämnda, men kängeruerna då?
Nej kängurun finns inte nämnd, men den får inte ätas.
Here are some unclean animals: dog, cat, possum, squirrel, rat, ferret, monkey, kangaroo, elephant, rhinoceros and all reptiles.
källa http://tzion.org/devarim/Shimini.html
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"