Gott Nytt År!
Moderator: Moderatorgruppen
Gott Nytt År!
Gott nytt år, Pilatus
Själv vill jag att nyår ska vara romantiskt och eftersom den jag vill ha det romantiskt med inte är hos mig tänker jag skippa firandet. Möjligtvis tar jag ett tröstglas dom, eller troligtvis blir det nog så.
Gott Nytt År!
lynx skrev:Gott nytt år, PilatusSjälv vill jag att nyår ska vara romantiskt och eftersom den jag vill ha det romantiskt med inte är hos mig tänker jag skippa firandet. Möjligtvis tar jag ett tröstglas dom, eller troligtvis blir det nog så.
Självklart är nyår värt att fira, inte för att man behöver hälla i sig dyrt bubbel, men något gott i glaset är man alltid värd. Skål Lynx!

Moderator
Gott Nytt År!
Absolut. Jag försöker, men orken tryter, Pilatus. Jag är så nära att be himlen låta folk välja sida och kalla på hästarna. Och det gör så förbannat ont.
Gott Nytt År!
missade fyrverkeriet, sov
Gott Nytt År!
Nytt år, nya föresatser, nya mål att försöka uppnå. Eller hur är det? Har ni redan gett upp fastän året inte nått längre än till sin andra dag? Självklart inte! Men törs ni redovisa något mätbart mål som ni om ett år kan komma tillbaks för att redovisa utfallet av?
Jag tror jag har ett par mål som jag vill notera:
1.) Är det dags att överge tanken på att universum är allt som finns? Eller skall jag tvingas acceptera att det kan ha funnits något innan universums tideräkning startade? Fanns det ett universum som delade sig, eller två äldre som slogs samman till ett? Jag kan inte säga att jag har känt till något argument för en sådan möjlighet. Men kan det tänkas? Supersträngar och en teori om allt?
Det får bli en uppgift att försöka förstå något av detta och om det innebär att jag får rucka på föreställningen om ett universum som är allt som finns.
2.) Minska mitt BMI vad det nu kan vara, inte särskilt extremt, men likväl för mycket. Enklare uttryckt, lätta fem kilogram. Hur? I stort sett genom att minska mängden kalorier, + någon period av fasta. Till påsken kanske? I alla fall fortsätta det mål jag tidigare (2013) satte upp. Det lyckades den gången, men julhelgen är förrädisk så nu är det dags för nya tag!
Jag tror jag har ett par mål som jag vill notera:
1.) Är det dags att överge tanken på att universum är allt som finns? Eller skall jag tvingas acceptera att det kan ha funnits något innan universums tideräkning startade? Fanns det ett universum som delade sig, eller två äldre som slogs samman till ett? Jag kan inte säga att jag har känt till något argument för en sådan möjlighet. Men kan det tänkas? Supersträngar och en teori om allt?
Det får bli en uppgift att försöka förstå något av detta och om det innebär att jag får rucka på föreställningen om ett universum som är allt som finns.
2.) Minska mitt BMI vad det nu kan vara, inte särskilt extremt, men likväl för mycket. Enklare uttryckt, lätta fem kilogram. Hur? I stort sett genom att minska mängden kalorier, + någon period av fasta. Till påsken kanske? I alla fall fortsätta det mål jag tidigare (2013) satte upp. Det lyckades den gången, men julhelgen är förrädisk så nu är det dags för nya tag!
Moderator
Gott Nytt År!
Ja, blir det ett gott nytt år? Det kan man aldrig veta.
Supervalår är det ju och det är många med mig som hoppas på en ny regering.
Jag har massor av projekt på gång och hoppas åtminstone något av dem blir förverkligat.
För övrigt vet jag inte vad jag ska hoppas på. Det spelar ju ingen roll för det som sker det sker i alla fall vad jag än hoppas på.
Därför får jag hoppas att jag kan ta allt som sker med fattning och göra det bästa av situationen.
Supervalår är det ju och det är många med mig som hoppas på en ny regering.
Jag har massor av projekt på gång och hoppas åtminstone något av dem blir förverkligat.
För övrigt vet jag inte vad jag ska hoppas på. Det spelar ju ingen roll för det som sker det sker i alla fall vad jag än hoppas på.
Därför får jag hoppas att jag kan ta allt som sker med fattning och göra det bästa av situationen.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
Gott Nytt År!
Jag ska sköta mina vitaminer mycket bättre och försöka äta lite mer. I förrgår åt jag en vindruva. Igår ingenting. Idag drygt en fiskpinne, några gafflar sallad med dressing och ett par småsmak mos. Inte bra detta.
Gott Nytt År!
lynx skrev:Jag ska sköta mina vitaminer mycket bättre och försöka äta lite mer. I förrgår åt jag en vindruva. Igår ingenting. Idag drygt en fiskpinne, några gafflar sallad med dressing och ett par småsmak mos. Inte bra detta.
Att äta litet mer kan vara en bra utgångspunkt. Ett mätbart mål är ett Body Mass Index på omkring 20. Jag ligger för högt och skall ner 5 kg för att komma närmre ett acceptabelt BMI.

Moderator
Gott Nytt År!
Nudlar för hela slanten? Du tänker väl lite på vitaminer du också, hoppas jag? Jag planerar en skiva mörkt bröd, kanske kavring, med smör, blandsallad med ruccola, spenat och mangold, kokt ägg, lax, majonäs, citronpeppar och salt. Kanske kan få i mig hela om jag delar upp den på ett par portioner.
Gott Nytt År!
lynx skrev:Nudlar för hela slanten? Du tänker väl lite på vitaminer du också, hoppas jag? Jag planerar en skiva mörkt bröd, kanske kavring, med smör, blandsallad med ruccola, spenat och mangold, kokt ägg, lax, majonäs, citronpeppar och salt. Kanske kan få i mig hela om jag delar upp den på ett par portioner.
Det finns en japansk film som till stor del handlar om tillagning av nudlar. Tampopo - nudlarnas drottning, den är från 1985. En mycket inspirerande film trots att det var längesedan jag såg den. Jag äter D-vitamin som tillskott under den mörka årstiden.
Du verkar ha bra matvaror.
Moderator
Gott Nytt År!
Kör vidare som jag kört sen 1998. Skiter i vikten från hösten och fram till nyår. Så jävla sorglig tid så att man är värd att småäta lite. Man landar på ett antal bilringar till efter jul och nyårsfirandet.
1 januari drar jag igång excelprogrammet och kör mitt personliga pointssystem (grovt - 1 point är 150 kalorier). Sen skriver jag för varje dag. Gör inget särskilt, bara för bok. Har aldrig gått ned mindre än 5 kilo på detta fram till Beach 20XX (även om "beachen" är en otillåten plats för en rödlätt blond viking som undertecknad) och vikten stämmer exakt med vad jag skrivit. Då sommarsemestern börjar slutar jag skriva.
Och jag väger lika mycket nu som jag gjorde julen '98. (Millenieskiftet var ett undantag, då lyckades jag banta i den smoking jag köpte 1989, den kommer jag nog tyvärr aldrig i igen. Inte plats för biceps)
1 januari drar jag igång excelprogrammet och kör mitt personliga pointssystem (grovt - 1 point är 150 kalorier). Sen skriver jag för varje dag. Gör inget särskilt, bara för bok. Har aldrig gått ned mindre än 5 kilo på detta fram till Beach 20XX (även om "beachen" är en otillåten plats för en rödlätt blond viking som undertecknad) och vikten stämmer exakt med vad jag skrivit. Då sommarsemestern börjar slutar jag skriva.
Och jag väger lika mycket nu som jag gjorde julen '98. (Millenieskiftet var ett undantag, då lyckades jag banta i den smoking jag köpte 1989, den kommer jag nog tyvärr aldrig i igen. Inte plats för biceps)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Gott Nytt År!
Visst har jag bra matvaror, Pilatus, jag har bara inte bra matvanor. Sedan har jag ett snudd på sjukligt intresse för kryddor. Blev helt lyrisk när sankta maria lanserade smoked paprika. Ja, du hör ju själv... Inte är jag näringsexpert heller, men bara nudlar och tillskott med D-vitamin tror jag inte är tillräckligt.
Anders, det är på hösten som löven fäller sina löv och ger näring till nästa vår. Skulle inte trott att du var rödlätt blond
Anders, det är på hösten som löven fäller sina löv och ger näring till nästa vår. Skulle inte trott att du var rödlätt blond
Återgå till "Tankar och känslor"