Kreativitetens hårdvaluta

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2014 08:07

Nedanstående text skrev jag igår på ett forum för musiker och musikproducenter. Delar av resonemanget kan tillämpas även på annan skapande verksamhet, litteratur, konst, film etc..., men även sådant som vetenskap och filosofi. Förr gällde det även politiken men idag är det därstädes ganska dött på idéernas område. De bärande idéerna för de flesta politiska partier bygger på frågan: "Hur ska vi locka väljare att rösta på oss i nästa val?" Trist.

Vad är musikens hårdvaluta?

Är det det tekniska - ju mer tekniskt avancerat, desto bättre?

Är det hur skicklig man är på att använda tekniken eller det/de instrument man behärskar?

Nej, det är idéer.

Sådana idéer som kan användas gång på gång i ny förpackning utan att bli utslitna.
Sådana idéer som kan inspirera andra.
Sådana idéer som föder nya idéer.

När tekniken är i det närmaste fulländad och enkel att använda, är det idéerna som ska fylla den med ett meningsfullt innehåll som tilltalar själ och hjärta. Då kommer både teknik och skicklighet in som viktiga verktyg för att förverkliga idéerna. Men utan bärande idéer blir det tomma skramlande tunnor bara.

Och det som håller ihop allt är kärleken. Kärleken till musiken och till dem och det man älskar.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 12 mar 2014 16:07

Ja!!!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 12 mar 2014 21:03

Nånting åt det hållet. Lite som att läsa Tractatus. Ja, jättebra, du har konstruerat en burk för att lösa en massa filosofiska problem. Men vad stoppar du in i burken?

Man undrar, materialisterna, hur ser de på ideer?

Kan man göra nåt för at få fler ideer? Jag gillar kvaliteten på mina ideer, men inte kvantiteten. Hur fan blir man produktiv?

En ide, är det som kreativitersguruerna säger, att man kombinerar kända saker till nåt nytt? När jag gör bra musik, är det då jag, ibland oavsiktligt, kommer åt en oväntad sträng eller tangent. Och en ny värld öppnar sig. Kan ju vara nåt man hört fött men det känns inte så.

Skriva noveller eller romaner är fan det svåraste i kreativitetsväg jag provat på. Att verkligen få till nåt bra, mer än en bra ide från början. Såna ideer kan man ha massor. Men att få ihop en intrig som är riktigt bra, jävlar vad svårt det är. Tekniskt är det inte svårt att skriva, men en bra intrig är skitsvårt.

Sen är det svårt, det här då man får nåt på sig att göra, på hög nivå. Och man skall hitta en praktisk lösning. Det är pest. För mej i alla fall. Jag ser liksom bara 20 halvbra ideer. En del verkar pang bom hitta rätt väg och kör hårt. Avundsjuk på såna människor.

Finns ideskolor? Eller nån kunskap runt kreativitet som verkligen funkar?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 mar 2014 21:17

Nöden är kreativitetens moder.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2014 21:21

Anders skrev:Nånting åt det hållet. Lite som att läsa Tractatus. Ja, jättebra, du har konstruerat en burk för att lösa en massa filosofiska problem. Men vad stoppar du in i burken?

Kan man göra nåt för at få fler ideer? Jag gillar kvaliteten på mina ideer, men inte kvantiteten. Hur fan blir man produktiv?

En ide, är det som kreativitersguruerna säger, att man kombinerar kända saker till nåt nytt? När jag gör bra musik, är det då jag, ibland oavsiktligt, kommer åt en oväntad sträng eller tangent. Och en ny värld öppnar sig. Kan ju vara nåt man hört fött men det känns inte så.

Skriva noveller eller romaner är fan det svåraste i kreativitetsväg jag provat på. Att verkligen få till nåt bra, mer än en bra ide från början. Såna ideer kan man ha massor. Men att få ihop en intrig som är riktigt bra, jävlar vad svårt det är. Tekniskt är det inte svårt att skriva, men en bra intrig är skitsvårt.

Sen är det svårt, det här då man får nåt på sig att göra, på hög nivå. Och man skall hitta en praktisk lösning. Det är pest. För mej i alla fall. Jag ser liksom bara 20 halvbra ideer. En del verkar pang bom hitta rätt väg och kör hårt. Avundsjuk på såna människor.

Jag fattar inte vad du menar. Vad är du kritisk mot? Begreppet idéer? Att man använder idéer när man skapar något? Slumpen är också en viktig faktor när man skapar, att släppa kontrollen. Fantasi. Sedan är det jobb. Både inspiration och transpiration. Lägga ner själ, hjärta, tid, arbete och energi på det man gör oavsett vad det är.

Varför uttrycker du dej så förklenande, även om dej själv?

Läs Kings bok Att skriva!

Ladda ner och läs den här - en ögonöppnare för mej i alla fall:

http://kickass.to/steal-like-an-artist-10-things-nobody-told-you-about-being-creative-epub-t6848955.html
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 mar 2014 21:21

Zokrates skrev:Nöden är kreativitetens moder.

Tristessen dess fader. Bekvämligheten morfar.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 mar 2014 08:23

Zokrates skrev:Nöden är kreativitetens moder.

Uppenbarligen inte, det dräller med överklass som är konstnärer, filosofer, författare, kompositörer.
Tror att Nöden möjligen är en syrra till tiden, orken, uppmuntran, hybrisen.
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 mar 2014 08:31

Algotezza skrev:
Anders skrev:Nånting åt det hållet. Lite som att läsa Tractatus. Ja, jättebra, du har konstruerat en burk för att lösa en massa filosofiska problem. Men vad stoppar du in i burken?

Jag fattar inte vad du menar. Vad är du kritisk mot? Begreppet idéer? Att man använder idéer när man skapar något? Slumpen är också en viktig faktor när man skapar, att släppa kontrollen. Fantasi. Sedan är det jobb. Både inspiration och transpiration. Lägga ner själ, hjärta, tid, arbete och energi på det man gör oavsett vad det är.

Varför uttrycker du dej så förklenande, även om dej själv?

Läs Kings bok Att skriva!

Ladda ner och läs den här - en ögonöppnare för mej i alla fall:

http://kickass.to/steal-like-an-artist-10-things-nobody-told-you-about-being-creative-epub-t6848955.html

Var jag så otydlig?
Jag är inte kritisk alls, bara till min egen förmåga, och de flesta andras förmågor till verklig kreativitet, till nyskapande.
Inte förklenande - jag bara försöker visa på hur svårt jag tycker det är att kreera något bra. Lätt att säga, det där med själ, hjärta, tid, arbete. Hur FÅ energin, inspirationen?
Skall läsa din länk!
Juli 2026

Återgå till "Tankar och känslor"