Klädsel

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne

Klädsel

Inläggav Anne » 13 aug 2014 13:33

Älskling har beställt lite kläder. En t-shirt var visst alldeles för stor så den kunde jag få, sa han. Då började jag gapskratta hjärtligt. För alltså... det är emot så många etikettsregler att en man säger så till en kvinna. Ytterst få kvinnor njuter av att vara fysiskt större än sin man vilket innebär att de flesta känner sig tjocka (läs fula) vilket upplevs av en sådan kommentar som direkt förolämpande och sårande. Men här var det ju så helrätt! Inte för att jag är Twiggy (och det vill jag inte vara heller) men hans överarmar är väl som mina vader ungefär. Men jag tycker om stora tröjor, även om jag förstår att axelskärningen i detta fall innebär att den hamnar väl ungefär halvvägs ner mot armbågen.

Hur som helst. Jag håller på med ett socialt experiment, då och då. Efter saklig utbildning inom psykologi är jag noga med variablerna. Jag frågar "Ursäkta, du har inte en cigarett?" med exakt samma tonfall och mimik. Skillnaden är hur jag är klädd. Vad jag kan överskåda hittills är att det är betydligt större framgång om jag har min marinblå klänning i Jackie Kennedy-stuk och mormors pärlhalsband, uppsatt hår i svinrygg och diskret, men elegant sminkning än om jag klär mig lite sloppy med okammat/otvättat hår. Och det säger väl en hel del...

Märker du av någon skillnad i bemötande i hur du klär dig?

Användarvisningsbild
freddemalte

Klädsel

Inläggav freddemalte » 13 aug 2014 14:06

Intressant!

Nix, har inte noterat något sådant.

Det verkar dock finnas en koppling mellan rött och vinst:
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/k ... vill-segra
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne

Klädsel

Inläggav Anne » 13 aug 2014 14:27

Visst :) Och kvinnor som klär sig i rött upplevs mer attraktiva.

klorofyll

Klädsel

Inläggav klorofyll » 13 aug 2014 18:45

Både ja och nej, ja för att det gör skillnad på hur saker gestaltar sig, nej för att människor av kultur ser skillnaden och gestaltar sig därefter.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Klädsel

Inläggav Anders » 13 aug 2014 19:37

Har kört bara knän sen kölden släppte i början av Juli. Även sen jag nu börjat jobba, på kontoret kör jag utan långbyx. Rätt många kör det fortfarande (icke slips jobb, programmering typ). Det känns lite på gränsen då jag leder möten, men jag är rätt immun mot näsrynk. Får se hur länge jag och andra törs.

Personligen tror jag att kläder kan vara av betydelse, men mest om det finns någon formalitet i det, om ett visst plagg förväntas i situationen. Annars, för att påverka sitt utseende (om man utesluter väldigt sexiga plagg) så tror jag att frisyren spelar större roll än kläderna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Klädsel

Inläggav Pilatus » 14 aug 2014 01:47

lynx skrev:Visst :) Och kvinnor som klär sig i rött upplevs mer attraktiva.

Vad man passar i är så individuellt att man gör bäst i att prova, om det lyfter med rött kan nog inte alltid avgöras. Ibland i individuella fall och visst finns det de som passar i allt de hänger på sig. Jag tror jag är förtjust i kimonos, de kan vara fantastiskt vackra med mycket eleganta mönster. Här något helt annat, från Atelier Versace, vackert broderat, ett konstverk!

Bild
Abbey Lee Kershaw,
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Klädsel

Inläggav Algotezza » 14 aug 2014 07:54

Jag märker ingen skillnad i hur jag klär mej ang. hur jag blir bemött. Kanske är ju bara inte medveten om det - eller beror det på att jag själv skiter i hur folk är klädda och behandlar alla lika oavsett vad de klätt sig i. Nån enstaka gång kan en kollega säja t.ex. att jag klär i en viss skjorta. Ibland kommenterar jag mina kollegers klädsel om jag tycker det ser snyggt ut. Linnekavajer tycker jag är snyggt.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"